Ljuddämpare olagligt på 125or?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var ju världens sämsta nyhet, för nån som e 16. Fy fan.

Jo. Det kan man ju faktiskt tycka.
Å andra sidan så kan jag utifrån vad min egen riskmedvetenhet var när jag var 16-18 tycka att det egentligen är en ganska bra idé med dom nya reglerna.
Dåtidens 125:eek:r var fullt tillräckliga för att med väldigt god marginal bli av med körkortet på alla Svenska vägar.
Om jag inte missminner mig så var det en del som toppade kring 180 och var rätt rappa upp till 100. Att sätta en sådan i handen på en person med den riskmedvetenhet som en normal 16 åring har är egentligen inte någon fantastiskt bra idé även om dom flesta av oss faktiskt har överlevt.

Se det som att dom begränsningar som finns idag faktiskt ökar chanserna att dom som tar A1 idag faktiskt överlever för att köra alla möjliga motorcyklar i massor av år.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När får vi se liknande regler för b-kort?

Körkort vid aderton? Ja, då är det max 1000cc och 50kW som gäller. Här har vi en Fiat från -73 som passar damen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När får vi se liknande regler för b-kort?

Körkort vid aderton? Ja, då är det max 1000cc och 50kW som gäller. Här har vi en Fiat från -73 som passar damen.

Det tror jag faktiskt inte kommer inom en överskådlig framtid.
Anledningen till att man har dom reglerna för motorcyklar misstänker jag är för att om man köper en några år begagnad motorcykel så har väldigt många råd att köpa en sporthoj som gör 0-200 på under 10 sekunder och som toppar en bra bit över 200. Det räcker med kanske 30 000 kr om du står ut med att den är 10 år gammal. Det är en hoj som rätt många 20 åringar faktiskt kan ha råd att köpa och sedan gasa satan med.

För samma pengar får du inte någon sportbil som är max 10 år gammal.
Ska du ha en bil som har någonstans i närheten av den prestandan så är det rätt avsevärt större summor som ska till.
Dvs bilar med superhög prestanda är inte något stort problem sett ut olycksstatistiken. Pga att dom är så dyra så är antalet olyckor dessa är inblandade i försvinnande litet.
Bilar med hög prestanda blir alltså i någon mån självsanerande då dom kostar väldigt mycket att köpa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tror jag faktiskt inte kommer inom en överskådlig framtid.
Anledningen till att man har dom reglerna för motorcyklar misstänker jag är för att om man köper en några år begagnad motorcykel så har väldigt många råd att köpa en sporthoj som gör 0-200 på under 10 sekunder och som toppar en bra bit över 200. Det räcker med kanske 30 000 kr om du står ut med att den är 10 år gammal. Det är en hoj som rätt många 20 åringar faktiskt kan ha råd att köpa och sedan gasa satan med.

För samma pengar får du inte någon sportbil som är max 10 år gammal.
Ska du ha en bil som har någonstans i närheten av den prestandan så är det rätt avsevärt större summor som ska till.
Dvs bilar med superhög prestanda är inte något stort problem sett ut olycksstatistiken. Pga att dom är så dyra så är antalet olyckor dessa är inblandade i försvinnande litet.
Bilar med hög prestanda blir alltså i någon mån självsanerande då dom kostar väldigt mycket att köpa.

Det finns däremot gamla sunkiga högar till bilar med avsevärt sämre säkerhet och avsevärt mängd högre slitage som en fjunig 18-åring kan köpa sig för de pengarna med skaplig motoreffekt. Men, i gengäld så är det ju påtagligt svårare att köra ihjäl sig själv, eller invalidisera sig själv, även i ett gammalt ök till bil än på mc.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns däremot gamla sunkiga högar till bilar med avsevärt sämre säkerhet och avsevärt mängd högre slitage som en fjunig 18-åring kan köpa sig för de pengarna med skaplig motoreffekt. Men, i gengäld så är det ju påtagligt svårare att köra ihjäl sig själv, eller invalidisera sig själv, även i ett gammalt ök till bil än på mc.
Jag har sett en bunt Mitsubishi L200, Nissan Kingcab mfl SUV-pickisar som går som A-traktorer häromkring, jag vet inte om det är så listigt att stoppa in en 16-åring i 2,5ton råstark bil heller. Dom kanske inte skadar sig så mycket, men dom kan ju ta sig tvärs igenom en klenare träkåk, och vi ska ju inte prata om busshållplatser. Att majoriteten dessutom sitter med ansiktet i sin mobil gör ju inte saken bättre :huvet
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jo. Det kan man ju faktiskt tycka.
Å andra sidan så kan jag utifrån vad min egen riskmedvetenhet var när jag var 16-18 tycka att det egentligen är en ganska bra idé med dom nya reglerna.
Dåtidens 125:eek:r var fullt tillräckliga för att med väldigt god marginal bli av med körkortet på alla Svenska vägar.
Om jag inte missminner mig så var det en del som toppade kring 180 och var rätt rappa upp till 100. Att sätta en sådan i handen på en person med den riskmedvetenhet som en normal 16 åring har är egentligen inte någon fantastiskt bra idé även om dom flesta av oss faktiskt har överlevt.

Se det som att dom begränsningar som finns idag faktiskt ökar chanserna att dom som tar A1 idag faktiskt överlever för att köra alla möjliga motorcyklar i massor av år.


Jo, håller med dig. Som vuxen så resonerar man, som tur är, lite annorlunda. Kan tycka att alla mopedbilar är vansinne med tanke på de risker och förkunskaper vs mognadsgrad som råder hos ungdomarna. Sen finns det undantag, men för den stora mängden så är det inte bra att sitta på en dödsmaskin i de åldrarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns däremot gamla sunkiga högar till bilar med avsevärt sämre säkerhet och avsevärt mängd högre slitage som en fjunig 18-åring kan köpa sig för de pengarna med skaplig motoreffekt. Men, i gengäld så är det ju påtagligt svårare att köra ihjäl sig själv, eller invalidisera sig själv, även i ett gammalt ök till bil än på mc.

Jo. Visst. Det finns rätt gott om rätt skrotiga bilar som man kan köpa för en spottstyver. En del av dom har hyfsade prestanda också. Men dom kommer ändå i den absoluta majoriteten av fall inte i närheten av prestandan ens hos den genomsnittliga körskolehojen. Lägg sen till att dom dessutom sitter skyddade i en stålbur istället för i bästa fall är skyddade av ett billigt MC-ställ av tveksam kvalitet så är det säkerhetsmässigt en rätt stor seger för bilen. Även om det ju bara avser dom som är i bilen.
En bil kan ju ställa till med lite större skada på omgivningen eftersom den är större och tyngre. Men den är å andra sidan betydligt lättare att hantera eftersom man inte måste lära sig svänga på den vilket ju kan vara lite av en ögonöppnare om man sätter sig på en hoj och tokgasar.
Jag gjorde det när jag var 20 och fick provköra en kompis XJ900. Gasa var skitlätt men när jag kommit upp i kanske 160 och vägen började svänga så insåg jag att den var inte alls sugen på att svänga på mitt kommando. Så det var snarare tur än skicklighet att jag inte körde rätt ut bland en massa stora tallar.

Så jag tror det är där skon klämmer för som du säger. Det är bra mycket lättare att köra ihjäl sig själv på en MC än i en bil.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ett A1 kort idag säger att motorcykeln får ha max 11kW. Har den mer än det så har man inte behörighet för fordonet. Dom flesta äldre 125:eek:r, dvs innan körkortsreglerna ändrades, har mer än så och får följdaktligen inte framföras med ett nytt A1 körkort.

Det lär inte vara många RS125 som inte är reggade på 11kw.
Motarderna är ofta reggade på lägre effekt än så för att fixa kravet med effekt/kilo.
Sen att sanningen är att de flesta är ostrypta och har mer är ju en annan sak.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
När jag var 16 så hade precis lagen med max 11kw börjat gälla, jag hade en Yamaha RD 125 YPVS med strypt original avgassystem och ett intyg på att den var strypt, och det var inga problem. Det satt dock mest ett ostrypt JollyMoto avgassystem på, det var bara på uppkörningen och besiktning som det strypta original systemet satt på, det var likadant med min RS125.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top