Ljuddämpare i alu?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Pipförlängaren tjänar ju inget syfte om den plötsligt ökar diametern.

Ska du få någon ökad anslagsenergi så måste ju pipförlängaren fortsätta i kaliberns diameter, annars smiter ju gasen förbi kulan i alla fall.

Det är ju inte ytterdiametern på pipan som är viktig att förlänga
- Jag tror nog gasen knuffar på en del innan den passerar förbi kulan, och särskilt då kulan är öppen i botten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter mer som om den blir instabil i luften!

Jag tänkte så också. Visst knuffar gasen säkert på lite i förlängningen men eftersom förlängningen knappast är helt perfekt centrerad mot loppet på pipan så kommer lite mer gas passera på någon sida av kulan och då har man skapat instabilitet på kulan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gasen kan till och med bromsa kulan om den tillåts blåsa förbi
Bernouillis princip som gör att man kan balansera någorlunda runda objekt på en luftståle....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
- Och bafflarna...är...vad? Typ "mothåll" i mynningsänden?
Finns mycket info på tuben. Man vill absorberas så mycket av tryckvågen som möjligt och det finns andra hänsyn också att göra. Här en film som visar två enkla varianter av dämpare. Notera jacken i kanterna av hålen som riktar gasen snett respektive oregelbundenheten i "monoliten". Hålen behöver vara aningens grövre än kulan, så man inte riskerar att det tar i. Finns riktvärden där beroende på kaliber och användning.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns mycket info på tuben. Man vill absorberas så mycket av tryckvågen som möjligt och det finns andra hänsyn också att göra. Här en film som visar två enkla varianter av dämpare. Notera jacken i kanterna av hålen som riktar gasen snett respektive oregelbundenheten i "monoliten". Hålen behöver vara aningens grövre än kulan, så man inte riskerar att det tar i. Finns riktvärden där beroende på kaliber och användning.


Vi kan väl sluta prata om ljuddämpare då

Jag tror inte det finns så mycket ljud att dämpa i den pickan.
Det är en pipförlängare och inget annat.
vitsen med en pipförlängare är att gasen ska få mera tid på sig att överföra sin kraft till kulan, och då ska den ju helst inte blåsa förbi
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är en pipförlängare ja, även om pickadollen smäller ganska högt jämfört med andra.
Och även om förlängaren är icke-optimal i sin konstruktion, verkar det som att det är högre anslagsenergi i kulan med den monterad.
Ska göra mer "vetenskapliga" tester, med ett antal stoppande medium i rad o se om det går att utröna hur mycket (om något) pipförlängaren ökar hastigheten och/eller anslaget.
Givetvis med nya CO2-patroner i båda jämförelsefallen, och med samma kultyp i samma temperatur på samma avstånd.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Okey, enklare skjutövning genomförd i köket.

Skjutmål: skumplast med hög densitet (gummiliknande)
Skjutavstånd: 2-3 meter
Förutsättningar: skott mot mål både med- och utan pipförlängare, jämn temperatur, ny CO2-patron, blyfria kulor av god kvalitet, varannat skott i varsin målcirkel.
Resultat: Bäst genomträningsförmåga uppnåddes utan pipförlängare.
Skillnaden i penetration blev ca 3 cm i målmediet, mellan "originalpipa" och förlängd dito.

Skjutrustningen
1694017310137.jpeg

Målmedium med två av tre kulors penetration ca 17 cm in i skumplasten, avfyrade utan pipförlängare.
1694017343912.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top