Ljud för överklassen

Anna Ternheim - Separation Road är en personlig favorit, speciellt Tribute to Linn och Halfway to fivepoints är riktiga höjdare. Den tjejen har GRYM röst, kombinera det med piano eller akustisk gitarr så får man gåshud....

Dire Straits - Sultans of swing har också ett gäng låtar med riktigt bra ljud. Brothers in arms är ju självklar, Every street är en annan favoritlåt som ska spelas riktigt högt på bra högtalare.

Letar efter "rena" låtar med akustisk gitarr och grym sångare, har ni några tips?

Hur mycket skiljer det egentligen kvalitetsmässigt på skivor i dagens läge? Jag menar naturligtvis av artister som har råd att spela in på top-of-the-line-utrustning och inte hemmaproduktioner.

Det skiljer faktiskt massor, även med liknande artister med likvärdig inspelningsutrustning. Det mesta har egentligen med den som sitter bakom spakarna att göra, om vederbörande rattar rätt och får en schysst inspelning (först), sen till den som mixar som ser till att det blir ett bra ljud - det är ofta här det faller, folk lägger på kompressorer för att få alla ljud i rätt nivå, det plattar till ljudet och det blir oftast tråkigt - och sista touchen hänger på den som mastrar, är det ett kolli blir allt skit men en bra mastrare kan rädda en halvdålig inspelning upp till överkomlig nivå.

Jag är själv alltid på jakt efter rätt produktion, t.ex. ska thrashband ha en viss produktion och ska inte låta så knivskarpt som trance/ambient och likaså ska en akustisk produktion vara så nära verkligheten som möjligt. Bästa produktionen är alltså inte alltid den renaste för mig, t.ex. tycker jag att Metallicas 'Ride the Lightning' är bättre producerad än 'Black Album' för att ta en jämförelse som många kan relatera till... ;)

Letar efter "rena" låtar med akustisk gitarr och grym sångare, har ni några tips?

Som jag sa tidigare: Sofia Karlsson. :tummenupp

Vill du ha manlig sångare så har jag inte så många tips rakt ur huvudet faktiskt... :)

Last edited:
Ofta låter samlingskivor och best of många gånger sämre.

Komprimerar ljudbilden så det låter bättre/mer/tuffare på skitstereo.
Dynamiken försvinner.

Det skiljer faktiskt massor, även med liknande artister med likvärdig inspelningsutrustning. Det mesta har egentligen med den som sitter bakom spakarna att göra, om vederbörande rattar rätt och får en schysst inspelning (först), sen till den som mixar som ser till att det blir ett bra ljud - det är ofta här det faller, folk lägger på kompressorer för att få alla ljud i rätt nivå, det plattar till ljudet och det blir oftast tråkigt - och sista touchen hänger på den som mastrar, är det ett kolli blir allt skit men en bra mastrare kan rädda en halvdålig inspelning upp till överkomlig nivå.

Jag är själv alltid på jakt efter rätt produktion, t.ex. ska thrashband ha en viss produktion och ska inte låta så knivskarpt som trance/ambient och likaså ska en akustisk produktion vara så nära verkligheten som möjligt. Bästa produktionen är alltså inte alltid den renaste för mig, t.ex. tycker jag att Metallicas 'Ride the Lightning' är bättre producerad än 'Black Album' för att ta en jämförelse som många kan relatera till... ;)

Som jag sa tidigare: Sofia Karlsson. :tummenupp

Vill du ha manlig sångare så har jag inte så många tips rakt ur huvudet faktiskt... :)

Något sånt här då?

Man måste bara älska effekt som mäts i kilowatt. :hihi

Jag kommer behöva en större bil :gnissla

kan inte annat än att hålla med. slayer live är fullkomligt strålande!
jag brukar ha problem att andas när de spelar, så jeffla skönt ljud!

:fakta :hihi

Det låter rimligt t.o.m i mina öron :n00b :)

Personligen så gillar jag skivor som är av "livekaraktär"* om du förstår vad jag menar? När artisterna är så pass bra att dom helt enkelt går in och spelar in sin musik och inte har en massa pålägg och effekter osv. Det där knivskarpt rena ljudet kan ofta låta alltför konstlat och ta död på själva musiken. I film däremot, då gillar jag knivskarpt ljud!

Edit: *"Studiolive" kanske man kan kalla det? :va

Edit2: Apropå Ride the Lightning så ska Metallica släppa re-releases av gamla plattorna på vinyl.
"There will be two versions...one like the original on a single disc spinning at 33 1/3, the other a two disc, 180 gram vinyl, 45 rpm package all in a double gatefold. The music was half speed mastered from the original analog tapes at Mobile Fidelity to bring you audiophile quality."

Last edited:
Hur mycket skiljer det egentligen kvalitetsmässigt på skivor i dagens läge? Jag menar naturligtvis av artister som har råd att spela in på top-of-the-line-utrustning och inte hemmaproduktioner.

Förvånandsvärt stor faktiskt. Jag är absolut inte audiofil men min kära granne tillhör kategorin som är ljudnerd och har för mycket pengar, dessutom jobbar han med elektronikutveckling. Kommer man hem till honom så sitter han med lödkolven framför någon ny ljudpryl ala svindyr och "jag såg några saker på kortet som inte var optimalt så jag byter lite kretsar" är en vanlig fras.....

Har lystnat på massor av musik hos honom och det är förvånade hur vissa skivor faller ihop totalt ljudmässigt i en bra anläggning. Det låter platt/burkigt och saknar dynamik. En del andra lyfts till oanade höjder och går från att låta medelmåttigt i en vanlig anläggning till att låta superbt.

Ett exempel på det sistnämda är Madonna (man kan tycka vad man vill om madonnas musik men den är väldigt välproducerad)

Det mäktigaste jag spelat upp är Mozart - Dies iræ framfört av La Grande Écurie et la Chambre du Roy. Renaste ljudet jag har hittat iaf. Nu är kanske min 10 k stereo inte överklass som trådskaparens monster men ändå.

Nu är kanske min 10 k stereo inte överklass som trådskaparens monster men ändå.

Rättelse, 50-100k var en måttstock för vad vissa ljudbögar kan pröjsa(r). Jag måste räkna in projektorn eller duken för att spränga 50k. :villhamer

Kom även på en till skiva, Michael Jackson - Thriller. Spec Thriller/Billie Jean & Beat It.
Phil Collins - ...Hits har även den vissa sköna spår, Dance into the light & Sussudio :dansa_som_patrickbateman

Något som eftersöks mer är HÅRDrock med bra ljud. Tycker det mesta man har som är för ljudets skull är ganska undermålig musik. Tråkigt men sant i min samling.

You and Your Friend med Dire Straits är ett måste när det ska provlyssnas.

Med "ren låt" menar jag att det enbart är sångare och akustisk gitarr och/eller piano, inspelat med riktigt bra ljud.

Anna Ternheims första album - Somebody Outside fanns i en limited utgåva med 2cd. På den extra skivan var det låtar med enbart sång och gitarr, den skivan kan jag rekommendera för dom som inte hört den.

Muddy Waters "Folk Singer" på Mobil Fidelity Sound Lab, Ultra Disk II.

Där kan man snacka om närvarokänsla!

True. Söker man på "loudness war" så finns det massor att läsa om just detta.

Tyvärr måste jag hålla med dig! Dynamiken är död idag! Och jag skyller ALLT på de kommersiella radiokanalerna :mad: som envisas med att de skall låta högst och bäst! Loudness kriget har skapat en helt egen musikgenre enligt mig.

En rekommendation är Billy Idol – Storytellers; en live/opluggad skiva från 2001:yoparty
Skivan är mycket dynamisk och innehåller Billys alla större hits.

Har lyssnat på skivan i skitstereon hemma, och i studion på jobbet, och kan bara konstatera att nöjet att lyssna på musik hemma finns inte mera… :tummenner framför allt inte dynamisk musik!

Är själv mycket förtjust i ”melodisk” rock och fina akustiska inspelningar, så alla tipps mottages med glädje!:tummenupp

Rekomenderar att köpa hifi-tidningen High Fidelity. Det följer med en CD-skiva i varje nummer med mixat material i hög kvalité.

Tom Christensen - Whispering At The Top Of My Lungs
[High Fidelity Reference CD No. 77, track 1. Magazine no 7, 2003].

Delerium - Run For It
[High Fidelity Reference CD No. 76, track 2. Magazine no 6, 2003].

Kasper Søeborg - Trance Of The Windchimes
[High Fidelity Reference CD No. 76, track 6. Magazine no 6, 2003].

Även José González har sjukt skön akustisk musik!
Promise and the Monster - http://www.myspace.com/promiseandthemonster

Last edited:
Skivan Amused to death med Roger Waters har grymt ljud och en del lustiga effekter då den är inspelad med Qsound.

Ofta låter samlingskivor och best of många gånger sämre.

Komprimerar ljudbilden så det låter bättre/mer/tuffare på skitstereo.
Dynamiken försvinner.

Njae, det är bara halva sanningen. En annan del av sanningen är att man ofta kompenserar för avsaknad av musikaliska kvalitéer med hjälp av kompressor. Ett exempel kan vara en basist som slår olika hårt på olika strängar, då lägger man en kompressor på för att allt ska ha samma volym eller en sångare som sjunger olika starkt men står på samma eller motsvarande avstånd från micken varje gång, då lägger man en kompressor där för att slippa hålla på att mixa varje stycke för sig.

Vilket i slutändan ändå resulterar i vad du säger sist, dynamiken försvinner. Samma sak med t.ex. triggade trummor som får varje trumslag att låta exakt likadant. Boooring... :trött

Edit: *"Studiolive" kanske man kan kalla det? :va

Edit2: Apropå Ride the Lightning så ska Metallica släppa re-releases av gamla plattorna på vinyl.
"There will be two versions...one like the original on a single disc spinning at 33 1/3, the other a two disc, 180 gram vinyl, 45 rpm package all in a double gatefold. The music was half speed mastered from the original analog tapes at Mobile Fidelity to bring you audiophile quality."

Studiolive är ett bra uttryck, det ska jag komma ihåg. :tummenupp

Har spelat in en låt till en samlingsplatta live i studion en gång, det är faktiskt betydligt mer avancerat än man kan tro. Om man är perfektionist. :3freak

Det sista du skrev där låter intressant, en remastring kan ge fantastiskt mycket till den skivan faktiskt! Pax för 45-varvarn!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back