Ljud för överklassen

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
HiFi/referensskivor

Det är ju rätt många här på SH som har på tok för dyr stereo. Många av er måste ju även ha lite referensskivor som man spelar upp när man ska övertyga folk om att 50-100k för en stereo är helt legitimt? Ni vet dom skivorna som har så bra ljud att man bara sitter där i soffan som ett kolli och flickvännen undrar vad man har för fel i huvudet :D

Fyra* tips från mig:

• Nils Lofgren - Acoustic Live Some Must Dream, vilket j**la ljud alltså!
  • Scorpions - Acoustica
  • Infected Mushroom - B.P Empire
  • Jean Michel Jarre - Aero
  • Mike Oldfield - Moonlight Shadow (Extended version) har ett grymt skönt ljud i strängarna.

Vad har ni för tips?

*Blev en bonuslåt också :yoparty

Last edited:
Viseligen laddar jag ner skivorna nu och kommer inte få uppleva den HELT ultimata ljudkvalitén på min 22.000-kronors stereo. Ska nog funka ändå =)

Återkommer med liten snabbrapport.

Scorpions - Send me an angel: Klassiker med skönt gitarrspel och melodi. Bra närvarokänsla från musiken stömmandes ur mina Bower&Wilkins högtalare.
Nils Löfgren - You: Har aldrig lyssnat på snubben och jag gillar fan det jag hör. Man hör verkligen alla snabba plink-plonkningar på gitarren. Bra!

Lägger även till en annan, dock inte akustisk men sjukt skön att lyssna på. Jag snackar om Bachman Turner Overdrive - House Of The Rising Sun. På med volym och låt rummet fyllas av den lite smått rassliga halsen och gitarrsolot ~2.30 in i låten =)

Last edited:
Mitt namn borde ju ge lite ledtrådar........"VR-8".....
"Stereo" heter det inte, hi-fi eller helst "high-end"...

Prova lite Metallica-Black Album, Dimmu Borgir-Death cult armageddon......låter det skit så är "stereon" skit. Har lyssnat såå många gånger i Stax lurar med DCS drive för att veta att det är klass på dom skivorna...

/J

Viseligen laddar jag ner skivorna nu och kommer inte få uppleva den HELT ultimata ljudkvalitén på min 22.000-kronors stereo. Ska nog funka ändå =)

Återkommer med liten snabbrapport

Ta ner musiken i .flac istället för .mp3 så duger ljudet gott & väl för de flesta, runt 900kbps.

Nils Löfgren - You: Har aldrig lyssnat på snubben och jag gillar fan det jag hör. Man hör verkligen alla snabba plink-plonkningar på gitarren. Bra!

Inget Ö, det är Springsteen's gitarrist du lyssnar på, hela skivan är bra men vissa låtar står ut över det vanliga rent ljudmässigt.

Last edited:
Ta ner musiken i .flac istället för .mp3 så duger ljudet gott & väl för de flesta, runt 900kbps.

Inget Ö, det är Springsteen's gitarrist du lyssnar på, hela skivan är bra men vissa låtar står ut över det vanliga rent ljudmässigt.
.flac-filer hittar jag, dock inte den musik jag vill ha.

Ah, trodde det var Löfgren. Hade heller ingen aning om att han var "the Boss" gitarrist, håller på att lyssna igenom skivan nu =)

Kom på en till skivan man måste ha! Katie Melua - Piece By Piece. Så jävla soft att lyssna på!

Som referensskivor brukar jag använda Opeth - Ghost Reveries, Sofia Karlsson - Visor från Vinden (framförallt tre låtar, Milrök, Balladen om Briggen Blue Bird av Hull och Märk hur vår Skugga), Moonsorrow - Kivenkantaja och Agalloch - The Mantle (världens vackraste akustiska gitarr). Det är för mig.

Ska jag övertyga andra blir det akustiskt och folkmusik framförallt. Ovan nämnda Sofia Karlsson, Garmarna - Vedergällningen eller Hedningarna - Kaksi t.ex. Annars vad folk ber om, vad de kan och vad de lyssnar på.

Hur mycket skiljer det egentligen kvalitetsmässigt på skivor i dagens läge? Jag menar naturligtvis av artister som har råd att spela in på top-of-the-line-utrustning och inte hemmaproduktioner.

Ni vet dom skivorna som har så bra ljud att man bara sitter där i soffan som ett kolli
Det är iofs inget svar på frågan men den känslan har jag nog bara fått när jag fick uppleva Slayer live, särskilt under Raining Blood! Fyfan vilket tryck! När jag blir rik ska jag ha en ljudanläggning som klarar av att spela så det gör ont i bröstet :D

Bästa sättet att få folk att inse att det finns en värld bortom JVC och Proson är väl att spela den musik dom lyssnar på själva, är man ingen van ljudstofil så är det inte så lätt att begripa varför det behöver kosta 150.000:- och ett halvårsjobb med akustikjobb och uppställning för att höra lite bestickskrammel på en skum alternativjazz-inspelning.:rolleyes:

Detta förutsätter att dom lyssnar på annat än Vengaboys och PowerMegaMusicHits 107, sånt folk är bortom all räddning...

Annars gillar jag att dema med Eva Cassidys liveskiva, det mesta av Patricia Barber, Taube i våra hjärtan, Dire Straits - Private Investigations är ju riktigt skoj samt en massa annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Bli audiofil står på min "Att göra innan man dör"-lista.
Tills vidare låter jag mina Proson Twin1000 tillkalla securitas på korridorsfesterna.

Varför måste man:

Berätta för någon hur mycket ens anläggning kostar?

Övertyga någon att den är vär det?

Kanske läge att växa ut ett par bollar..

Jag är själv sugen på någon av ELACs mindre högtalare. Har ett par Cyrus sen 15 år och hyfsat nöjd. Har inte varken tid eller intresse att sitta och bara lyssna. Gjorde det när jag var runt 20 men nu finns det mycket annat som drar.

PS. Varför är många audiofiler så nedlåtande typ som den där Vengaboys-kommentaren? Folk har väl fan annat att spendera pengarna på och det är väl bara 0,01 promille av folket som verkligen lyssnar på sånt hemma. Det känns som kraftig nerd-varning imho :tungan

Bästa sättet att få folk att inse att det finns en värld bortom JVC och Proson är väl att spela den musik dom lyssnar på själva, är man ingen van ljudstofil så är det inte så lätt att begripa varför det behöver kosta 150.000:- och ett halvårsjobb med akustikjobb och uppställning för att höra lite bestickskrammel på en skum alternativjazz-inspelning.:rolleyes:

Detta förutsätter att dom lyssnar på annat än Vengaboys och PowerMegaMusicHits 107, sånt folk är bortom all räddning...

Annars gillar jag att dema med Eva Cassidys liveskiva, det mesta av Patricia Barber, Taube i våra hjärtan, Dire Straits - Private Investigations är ju riktigt skoj samt en massa annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Dire Straits måste vara bra som demo, en vän som själv kallar sig ljudallergiker och aldrig lyssnar på musik (extremsportare) sa att han måste göra ett försök att förstå vitsen med en stadig anläggning, efter att han ögnat igenom samlingen och hittat "Brother in arms" spelade han värre än mig, dvs riktigt högt(peakade uppåt 500w), menade på att han ville uppleva livekänslan. Efter denna "test" så tyckte han att det gick att begripa ett ljudintresse.

Jag har inte några "audiofilprylar" man väl stadiga steg och försteg av god klass samt ordentliga högtalare, anser inte att man behöver bättre saker än så och jag klarar inte av att höra skillnad på "fin och ful" kablar. Nypriset vill man inte snacka så mycket om men det är egentligen en investering och mina prylar kommer jag inte att gå back på om jag en dag skulle sälja. Köpte mycket beg till en bråkdel av nypriset:tummenupp Skall man ha bra grejer idag så kostar det runt 100 loppor:näsblod

Söker faktiskt JBL K2 9500, någon som har sådana till salu?
B460?

Det är iofs inget svar på frågan men den känslan har jag nog bara fått när jag fick uppleva Slayer live, särskilt under Raining Blood! Fyfan vilket tryck! När jag blir rik ska jag ha en ljudanläggning som klarar av att spela så det gör ont i bröstet :D
Något sånt här då?
[YOUTUBE-ID]IDWYpq61aec[/YOUTUBE-ID]
Man måste bara älska effekt som mäts i kilowatt. :hihi

PS. Varför är många audiofiler så nedlåtande typ som den där Vengaboys-kommentaren? Folk har väl fan annat att spendera pengarna på och det är väl bara 0,01 promille av folket som verkligen lyssnar på sånt hemma. Det känns som kraftig nerd-varning imho :tungan

Av de ljudintresserade jag känner IRL och på nätet så skulle ingen ha några som helst åsikter om hur mycket tid och pengar du eller någon annan har lust att lägga ner på stereon, däremot känner jag allt för många personer som skryter om att ha en bred musiksmak när dom kan lyssna på både RIX och Mix Megapol så där får dom nog tåla en eller annan kommentar...

Har man varit inbiten audiofil så vet man att det är få intressen som gör att man blir så idiotförklarad av såväl vänner som obekanta, det verkar kunna reta upp folk till vansinne av någon anledning vilket gör att man går från att prata vitt och brett om sitt intresse till att man överhuvudtaget inte nämner det även om någon frågar för att slippa pajkastningen som följer. Om någon undrar varför man har så tjocka kablar till högtalarna så mumlar man bara något ohörbart och ser lite skamsen ut...:gnissla

I början av denna nedbrytning av psyket så vill man försöka få folk att förstå intresset på något vis och då kanske slippa de medlidande blickar han eller hon ger en när man försöker förklara varför man inte köpt en nyare bil eller åkt på semester för pengarna istället, då letar man fram några bra skivor och tvingar ner personen i soffans sweetspot och vänder skivor i några minuter tills dom går hem. Inte är det då för att skryta inte.:D

Av de ljudintresserade jag känner IRL och på nätet så skulle ingen ha några som helst åsikter om hur mycket tid och pengar du eller någon annan har lust att lägga ner på stereon, däremot känner jag allt för många personer som skryter om att ha en bred musiksmak när dom kan lyssna på både RIX och Mix Megapol så där får dom nog tåla en eller annan kommentar...

Har man varit inbiten audiofil så vet man att det är få intressen som gör att man blir så idiotförklarad av såväl vänner som obekanta, det verkar kunna reta upp folk till vansinne av någon anledning vilket gör att man går från att prata vitt och brett om sitt intresse till att man överhuvudtaget inte nämner det även om någon frågar för att slippa pajkastningen som följer. Om någon undrar varför man har så tjocka kablar till högtalarna så mumlar man bara något ohörbart och ser lite skamsen ut...:gnissla

I början av denna nedbrytning av psyket så vill man försöka få folk att förstå intresset på något vis och då kanske slippa de medlidande blickar han eller hon ger en när man försöker förklara varför man inte köpt en nyare bil eller åkt på semester för pengarna istället, då letar man fram några bra skivor och tvingar ner personen i soffans sweetspot och vänder skivor i några minuter tills dom går hem. Inte är det då för att skryta inte.:D

Jag tror faktiskt att en stor del av den idiotförklaringen som man kan få stå ut med som audiofil kommer av att oerhört många audiofiler idiotförklarar sin omgivning som lyssnar på så dåliga anläggningar.
Alltför många audiofiler glömmer bort att många i deras omgivning inte har samma krav på ljudkvalitet eller samma intresse som dom själva och kan nog kläcka en och annan kommentar om andras "skitanläggningar". Det gör nog i det långa loppet att man tappar lite poäng. För ingen vill höra att deras anläggning är skit oavsett om den bara kostat några tusen.

Jag är själv hyfsat intresserad av ljud men jag har alltid aktat mig ganska noga för att klanka ner på vänner och bekantas anläggningar. Visst. Rent ljudmässigt blir jag kanske inte direkt imponerad när någon förevisar sin nya mikrostereo för 4000 men jag har aldrig sågat hårdare än att jag sagt att det låter bra för storleken och priset och konstaterat att jag prioriterar på ett annat sätt och inte har något problem med att stereon tar över möbleringen och kostar en del. Men då kan jag å andra sidan sitta stilla mitt i soffan och bara lyssna ganska långa stunder också. För dom som bara har musiken på i bakgrunden när dom dammsuger eller något annat så spelar det ju faktiskt ingen roll.

Sheffield lab´s inspelningar är ju grymma. Tyvärr så bra så även mediokra system låter ganska bra.

Men är det 2 kanals ljud i superklass så är de att rekommendera. Tyvärr mest jazz och klassiskt men även sköna "demo" spår.
Köp deras Drive så får ni lite olika spår/stilar att testa med. Deras filosofi är enkel. Två mikrofoner rakt ned på mastern å sen ut till en kvalitetspress. Minimalt med mekande emellan. Stereoperspektiv, djup mm är hur bra som helst på en hygglig anläggning. Varning för en djäkla dynamik...minimalt med compression i inspelningarna. :))

kan inte annat än att hålla med. slayer live är fullkomligt strålande!
jag brukar ha problem att andas när de spelar, så jeffla skönt ljud!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back