Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ett gammalt knep som jag lärde mig i England för hur man kolla om hjälmen är gammal:
Man håller i hjälmen upp-och-ned och med handflatarna mitt emot varandra på sidorna nära öppningen. Sedan trycker man ihop händerna så att man se att hjälmen ändras form lite (inte för hårt!). Det ska INTE var någon gnisslande ljud. Om du hör ett gnisslande ljud är det dags att byta hjälmen!

Den ska inte låter någonting. Knakade min hjälm skulle jag byta den eftersom det är ett tecken på att skyddsmaterialet börjar bli hård.Om det knakar då?![]()
Eller att glasfiberskalet har börjat delamineraDen ska inte låter någonting. Knakade min hjälp skulle jag byta den eftersom det är ett tecken på att skyddsmaterialet börjar bli hård.

Den ska inte låter någonting. Knakade min hjälp skulle jag byta den eftersom det är ett tecken på att skyddsmaterialet börjar bli hård.
Det finns ett gammalt knep som jag lärde mig i England för hur man kolla om hjälmen är gammal:
Man håller i hjälmen upp-och-ned och med handflatarna mitt emot varandra på sidorna nära öppningen. Sedan trycker man ihop händerna så att man se att hjälmen ändras form lite (inte för hårt!). Det ska INTE var någon gnisslande ljud. Om du hör ett gnisslande ljud är det dags att byta hjälmen!
Ofan, men den är ju ny. Eller iaf nästan.
Kan det ha något med att jag slipat på den och målat?![]()
Personligen skulle jag inte våga lacka en hjälm med något annat än vattenbaserad färg om jag skulle måla den.
Dock är det nog så att sannolikheten för att du ska ha förstört hjälmem är oerhört liten. Plasterna som används i hjälmarna är oerhört resistenta mot kemikalier. Det är i så fall troligare att du har lackat och det är någon del av inredningen som ligger emot ett färglager och ger ljudet. Har du en ny hjälm så är den sannolikt OK.
Har faktiskt inte lackat, eller har jag, utan enbart fulsprutat färg som slipats lite.
![]()
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet