livslängd på en hjälm????

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Kom på idag att min hjälm börjar bli lite till åren (6år) den har dock legat still 3 av dom, är en glasfiberhjälm och den är aldrig tappad eller liknande.

Bör man köpa ny eller funkar den än??????

Den är nog på gränsen till förbrukad, 5år brukar man väl säga. Glasfiber håller väl iofs längre än en gammal plasthjälm men det är inte bara skalet som förändras med åldern, frigoliten innuti har ju oxå åldrats.
Jag skulle köpa ny!

Rekommenderat utbytesintervall är 5år på glasfiberhjälmar. Din hjälm lär säkert fungera ett bra tag till, men du kan nog börja planera för ett byte så småningom.

Max 1 år!

Sen köper du en budgethjälm för minst 3000kr, men helst en för 6000kr

Citat El Fursto, Var inte DUMSNÅL!

:D

Alla hjälmar är plasthjälmar. Plast åldras och påverkas olika mycket. Men det borde gå att fastställa en tumregel för hur många år den bör hålla. Plast är generellt ganska känslig för soljus mm. Dock är dom ju lackade så det kanske avstyr endel.

Kände på morsans gamla hjälm från tidigt 90-tal Den kändes som cement. Men som någon nämde ovan. Runt en 5år borde dom väl kunna hålla. Men säker e jag inte.

Beror helt på hur man sköter den..

Har inte Mattias en Arai från typ 1832?

En omöjlig fråga att svara på. Det är beroende på så många faktorer som temperatur och fukt och ljus. Sedan så skiljer sig hjälmarna åt mellan varandra. Om den såg och kändes fräsh så skulle jag ha den en säsong till. Men du får lika många svar som det finns användare på SH.
Det är ändå du som skall ha den, så du får nog bestämma själv hur det känns...
Lita hellre på ditt eget omdöme än andras.

Det finns ett gammalt knep som jag lärde mig i England för hur man kolla om hjälmen är gammal:

Man håller i hjälmen upp-och-ned och med handflatarna mitt emot varandra på sidorna nära öppningen. Sedan trycker man ihop händerna så att man se att hjälmen ändras form lite (inte för hårt!). Det ska INTE var någon gnisslande ljud. Om du hör ett gnisslande ljud är det dags att byta hjälmen!

Det finns ett gammalt knep som jag lärde mig i England för hur man kolla om hjälmen är gammal:

Man håller i hjälmen upp-och-ned och med handflatarna mitt emot varandra på sidorna nära öppningen. Sedan trycker man ihop händerna så att man se att hjälmen ändras form lite (inte för hårt!). Det ska INTE var någon gnisslande ljud. Om du hör ett gnisslande ljud är det dags att byta hjälmen!

Om det knakar då? :va

Tumregeln är väl att en hjälm ska hålla i 5 år. Dock är det väl en rekommendation som kommer från hjälmtillverkarna och det ligger väl lite i deras intresse att folk ska byta så ofta som möjligt kan jag tänka så det ska kanske tas med en nypa salt.

Det som åldras på hjälmen är väl dels skalet som påverkas av solens UV-strålning och gör så att plasten förstörs. (UV-ljuset förstör en del av dubbelbindningarna i plasten så att den tappar i styrka)
Sen åldras även inredningen. Den tar upp svett och grejor när du svettas i hjälmen och den påverkas också i viss mån av luftens syre och en del andra grejor.

Har den legat i 3 år så skulle jag gissa att den troligen är helt OK. Men det är nog du som ska avgöra det tror jag. Känns hjälmen fräsch och skalet är oskadat så går det nog fint att använda den någon säsong till.

Den ska inte låter någonting. Knakade min hjälp skulle jag byta den eftersom det är ett tecken på att skyddsmaterialet börjar bli hård.

Ofan, men den är ju ny. Eller iaf nästan. :mad:

Kan det ha något med att jag slipat på den och målat? :confused:

Nja. Jag skulle inte sätta några pengar på att det testet är tillförlitligt.
Om du har bara skalet och trycker ihop det så kommer det aldrig att låta något. Möjligtvis att det knakar lite om det är så gammalt att plasten faller isär när du klämmer på hjälmen.
Har du visir på, inredning och en massa smådetaljer, spännen etc så kommer det troligen att komma någon form av missljud i form av gnissel eller knarr. Det enda säkra testet tror jag tyvärr är att krashtesta hjälmen och det gör man ju inte eftersom det är en förstörande provning.

Ofan, men den är ju ny. Eller iaf nästan. :mad:

Kan det ha något med att jag slipat på den och målat? :confused:

Slipning och målning kan förstöra hjälmen väldigt effektivt. Just slipningen i sig är nog inte något problem men lackar man på hjälmen så kan det hända att lösningsmedlen i färgen påverkar plasten så att skalet tappar en stor del av hållfastheten. Men det är kombinationen av vilket lösningsmedel det är i färgen och exakt vilken typ av plast som används i hjälmskalet som avgör.
Vattenbaserade lacker har givetvis en oerhört låg sannolikhet att förstöra hjälmen.

Personligen skulle jag inte våga lacka en hjälm med något annat än vattenbaserad färg om jag skulle måla den.
Dock är det nog så att sannolikheten för att du ska ha förstört hjälmem är oerhört liten. Plasterna som används i hjälmarna är oerhört resistenta mot kemikalier. Det är i så fall troligare att du har lackat och det är någon del av inredningen som ligger emot ett färglager och ger ljudet. Har du en ny hjälm så är den sannolikt OK.

Last edited:
Personligen skulle jag inte våga lacka en hjälm med något annat än vattenbaserad färg om jag skulle måla den.
Dock är det nog så att sannolikheten för att du ska ha förstört hjälmem är oerhört liten. Plasterna som används i hjälmarna är oerhört resistenta mot kemikalier. Det är i så fall troligare att du har lackat och det är någon del av inredningen som ligger emot ett färglager och ger ljudet. Har du en ny hjälm så är den sannolikt OK.

Har faktiskt inte lackat, eller har jag :confused: , utan enbart fulsprutat färg som slipats lite. :D

Har faktiskt inte lackat, eller har jag :confused: , utan enbart fulsprutat färg som slipats lite. :D

Nja. Fulsprutat färg faller nog in under att lacka. Det som är intressant är ju vilka lösningsmedel det var i färgen. Oavsett man sprayat, penslat eller rollat på den.
Hur som helst är det nog ganska låg sannolikhet att hjälmen påverkats då det generellt sett används alltmer vattenbaserade färger och materialen i hjälmarna generellt sett är ganska inerta och väldigt beständiga mot olika typer av lösningsmedel.

Hjälmtillverkarna anger dock att man inte får göra några sådana saker med hjälmarna. Det gör man dock utifrån försiktighetsprincipen. Dom vill ju inte att någon ska lacka sin hjälm med något som löser upp plasten och hjälmen sedan trasas sönder vid en olycka.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!