Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

Och du tycker att ditt dryga svar tillför tråden vad? Aha, det ökar din självkänsla. Bra, fortsätt så, du verkar behöva det.

Haha,va?!
Om någons svar var drygt så var det väl ändå ditt?

Jag gav dig ett råd, skit i att köpa en KTM - din inställning till fabrikatet kommer göra ett ev. ägande till en mardröm. Du kommer fundera på om grejorna håller, varför den låter si eller så.

Går man liksom in med den inställning du har så bör man naturligt se åt ett annat håll, t ex en Honda eller annan valfri japs.

Du har fått flera vettiga svar från folk som kör KTM, men du fortsätter harva på om samma saker ändå - så move on tror jag är det bästa råd du kan få i tråden.
 
Jag tror också att det är det bästa rådet.

Vill man ha fördelarna med KTM och kan leva med nackdelarna, köp KTM.

Kan man inte leva med nackdelarna, köp en annan hoj. Honda/Yamaha är slöare men håller. Köp en sån istället.

Vill man ha en lätt hoj med hög effekt och kan/vill mecka själv, köp en KTM.

Det var samma på 70/80-talet. Antingen köpte man en Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki - tankade, körde och hade kul.

Eller så köpte man Husqvarna - tankade, körde, meckade, körde, meckade, körde - och vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
För att då håller den inte = otänkbart enligt japansk filosofi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du påstår att endast 10/60 (syntetisk) ska användas. Konstigt då det står i manualen att även 10/50 (helsyntetisk) kan användas. Konstigt också att alla tankar som sväller, blir skeva, subramar som spricker, motorer som äter olja, motorer som rasar efter 1000 mil, recalls från KTM, KTM som vägrar hjälpa med garantiärenden mm beror på ägarnas vanvård.

Nä, KTM är nog inget för mig. Vill ha kvalité.

Det är inte jag som påstår utan KTM själva, dom har dessutom rätt. 10/50 oljan funkar men rekommenderar tätare byte.
Tyvärr verkar märkesverkstäder totalt okunniga och häller i något annat, det finns flera exempel på detta. Även ventiljusteringar som ska ingå i service utförs aldrig trots att man tar betalt för detta. Detta beror inte på KTM!

Min erfarenhet av KTM är mycket bra kvalité och service. Dessutom gör dom grymma hojar, 690 är lätt ( ca 150kg) närmare 70 kusar i en högvarvig stånka på 690cc med bra fjädring.

690 SMCR är så nära racing du kan komma i en LV hoj och alternativ med dessa prestanda finns tyvärr inte idag.
 
Har tagit min 690 till både Norge och alperna. Kommer så att göra igen. Alla hojar har sina barnsjukdomar så även ktm. Känner man till dessa och vidtar åtgärd är det sällan några bekymmer oavsett märke.
 
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Enkel matematik. Hög litereffekt ihop med låg vikt är en kombo som innebär minskad hållbarhet.
 
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror det är svårt eller snarare omöjligt att tillverka något som kan konkurrera med KTM på hårdvara effekt/vikt/bromsar/fjädring och erbjuda bättre kvalitet och finish i smådetaljerna och samtidigt vara säljbar. Troligen skulle det bli på tok för dyrt och vem är sugen på att köpa en Yamaha XT690RR för 110kkr?
 
Då återstår frågan hur KTM kan sälja sin 690 för under 90 000:- ?

Det jag saknar med min 690 nu när jag kör MT09 så saknar jag helt klart dämpningen på ktmen.
Och bromsarna :) Och sitthöjden ;)

Ändå är jag sjukt nöjd med yamman :huvet (nej intalar inte mig själv det för att slippa skämmas)
 
Då återstår frågan hur KTM kan sälja sin 690 för under 90 000:- ?

För att de har betydligt lägre kvalitetskrav än japanerna, mindre marginaler på hållbarhet osv.

Det jag saknar med min 690 nu när jag kör MT09 så saknar jag helt klart dämpningen på ktmen.
Och bromsarna :) Och sitthöjden ;)

Hade den kostat 150' hade du varit nöjd med allt.

Ändå är jag sjukt nöjd med yamman :huvet (nej intalar inte mig själv det för att slippa skämmas)

Yamaha gör bra hojar, du vet vad du får och de fortsätter i allmänhet att leverera år efter år på samma nivå, möjligen en nivå något under vad en KTM gör - första veckan...
 
Visst är KTM 690 skit - då köper man ju hellre en Husqvarna 701 det är kvalitet det, håller hur länge som helst! :tungan
 
Det var ett jävla gnäll om denna cykel.
Köpte min ny 15 och som många sagt så drar hojen olja i början. Kört över 1000 mil och cykel varit hel felfri, har dessutom slutat dricka olja. Enda nackdel med denna cykel är att den slukar bakdäck:tummenupp
Sluta noja er och köp det hjärtat åtrår
Peace out
 
Trådlyft men är lite nyfiken på vad experterna tror om en 690 från 2010 som gått närmare 2500mil ? Törs man handla eller kommer jag bara få bekymmer? Nån som har en 690 med mer än tusen mil?
 
Trådlyft men är lite nyfiken på vad experterna tror om en 690 från 2010 som gått närmare 2500mil ? Törs man handla eller kommer jag bara få bekymmer? Nån som har en 690 med mer än tusen mil?

Stora bekymret är väl igentligen att den gamla 690 motorn vibrerar noe jävulskt i 80-110km fingrarna på mej domnade bort totalt på 5 mil så jag fick stanna o skaka liv i fingrarna.. Annars är det väl bara vipparmarna som går ned sig.
 
Min var från 2008. Vibrerar inte påtagligt enligt mig. Kört upp mot 100 mil på en dag. Den hade gått strax över 2000 mil när jag sålde den. 2000 mil utan bekymmer. Saknar den lite då och då.
 
Motorrad gjorde 5000-milatest på en 690 för ett antal år sedan, osäker på vilken modell men det är ju samma spis. Hursomhelst så var det inga som helst problem. Har själv haft en 690 smc - 08 o saknar den varje dag :Bugar
Såg att någon länkat till testet innan..
 
Last edited:
Nya 690 motorn vibrerar inte men den gamla gör der
Jag har ägt både tidig och sen version av 690. Båda vibrerar extremt lite jämfört med 640/660. Med min tidiga 690 så drog jag till och med på långsemester. Det skulle jag aldrig ha gjort med min 640.

Men man kan ju inte jämföra motard med guldvinge...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top