Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

no way in hell att en tank till en sketen ktm 690 ska behöva kosta 16k, fan en as nice beater tank till ducce kostar la inte så mycket mer. aja...

Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.
 
Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.


Du! Jag har en idé - skit i att köpa en KTM så slipper du oroa dig mer, det verkar bra jobbigt.

Köp en Honda vettja! Elcykel är annars ett alternativ..
 
Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.

Hur mycket kostar en ny tank till valfri riskokare?
Tror inte att KTM är ensamma med att ta bra betalt för reservdelar. Som exempel fick jag uppgifter om att en ny tank till en Aprilia jag hade skulle kosta ca 40k. Det finns ju en anledning till varför många hojar blir inlösta av FB istället för reparerade.
 
Jag är inte löjligt lojal mot något märke, men jag har och har haft ett antal KTM´r ...
Jag har inte putsat ihjäl någon hoj, men har använt dem ganska hårt och vårdat och servat dem efter behov.

Funktionella och bra hojar.
 
Jag är inte löjligt lojal mot något märke, men jag har och har haft ett antal KTM´r ...
Jag har inte putsat ihjäl någon hoj, men har använt dem ganska hårt och vårdat och servat dem efter behov.

Funktionella och bra hojar.

Inga märkesfanatiker jag heller, men jag har kört KTM ett par år utan större bekymmer.
Blev jag dock tvungen att välja ett märke som ligger mig närmast hjärtat så blir det Aprilia, men jag kör inte på bana så en RSV eller TV4 är bortkastat på mig.
 
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Hojar ska hålla. Alla andra märken jag har haft håller år ut och år in så varför inte KTM. Vilka hojar syftar du på?

Man betalar inte 16kkr för en tank. Och när det kommer till reservdelar är KTM betydligt bättre än sina japanska kollegor, både lägre pris men framförallt är det sällan så att man inte säljer reservdelen lös utan krävs att köpa hela enheten. Tex säljs en hel del japanska framgafflar utan bytbar bussning 300kr vilket är en slitdel, istället är det nya gaffelben som gäller.


Om man tänker sig att man vill ha en KTM 690 och tittar runt bland de japanska märkena efter konkurrenter är det påtagligt tomt. Det är i princip Yamaha som säljer XT660R och den är 30kg tyngre och har nästan 20hk mindre.

Alla cyklar innehåller kompromisser och en Yamaha är tung och trött men du kan misshandla den i evighet och det fortsätter att fungera. Vill du ha en hoj med max fun factor får man leva med större servicebehov, du köper ju inte direkt en Honda CRF 450 och väntar dig att den håller i evighet...
 
Du! Jag har en idé - skit i att köpa en KTM så slipper du oroa dig mer, det verkar bra jobbigt.

Köp en Honda vettja! Elcykel är annars ett alternativ..

Och du tycker att ditt dryga svar tillför tråden vad? Aha, det ökar din självkänsla. Bra, fortsätt så, du verkar behöva det.

Hur mycket kostar en ny tank till valfri riskokare?

5,600 kr kostar en ny tank med allt (inkl tanklock som KTM tar 1100 kr extra för) till min förra hoj (Suzuki) och den är i metall.

Man betalar inte 16kkr för en tank. Och när det kommer till reservdelar är KTM betydligt bättre än sina japanska kollegor, både lägre pris men framförallt är det sällan så att man inte säljer reservdelen lös utan krävs att köpa hela enheten. Tex säljs en hel del japanska framgafflar utan bytbar bussning 300kr vilket är en slitdel, istället är det nya gaffelben som gäller.

Om man tänker sig att man vill ha en KTM 690 och tittar runt bland de japanska märkena efter konkurrenter är det påtagligt tomt. Det är i princip Yamaha som säljer XT660R och den är 30kg tyngre och har nästan 20hk mindre.

Alla cyklar innehåller kompromisser och en Yamaha är tung och trött men du kan misshandla den i evighet och det fortsätter att fungera. Vill du ha en hoj med max fun factor får man leva med större servicebehov, du köper ju inte direkt en Honda CRF 450 och väntar dig att den håller i evighet...

Tanken kostar 16,000 kr så hur ska man inte lägga den summan om man behöver köpa ny på grund av att den läcker, expanderar eller på annat sätt felar när garantin gått ut. KTM lämnar bara 2 år. Den har också 1000 mil som serviceintervall. Varför ha denna intervall om hojarna alltid går sönder eller inte verkar klara att man kör så som hojmodellen är tänkt. Den är inte tänkt att ligga och puttra runt i 50 km/h utan skall köras hårt.

Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge. Sökte lite snabbt på XT-forum runt om i världen och det finns hur många som helst som gått flertalet varv runt jorden utan några som helst problem, bara slitdelar bytta.
 
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Skevheten har väl mer att göra att man vurpa me hojen än att soppan gjort de....

Har ju sätt på tuben när tanken tagit eld för föraren stegrat över me hojen...
 
Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge. Sökte lite snabbt på XT-forum runt om i världen och det finns hur många som helst som gått flertalet varv runt jorden utan några som helst problem, bara slitdelar bytta.

Så du menar på allvar att ett lågt effektuttag och högre marginaler på material INTE leder till högre driftsäkerhet?
Yamaha kommer alltid vara yamaha men du tänker fel.

Du har 2 eller 3 års garanti på en ny VW och det verkar inte hindra människor från att köpa deras bilar.
 
Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge.

Nja, nu har du väll ändå jättefel?

Detta gäller de flesta cyklar. En massa effekt i en liten motor sliter. Men det är också det som är en viktig ingrediens när det ska byggas roliga cyklar


Jag tycker att du ska skippa KTM för din egen skull. Du kommer uppenbarligen inte njuta av det.

Och ja, jag har ägt en ny KTM. Saker ramlade av och gick itu. Men det var värt det ändå.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
5,600 kr kostar en ny tank med allt (inkl tanklock som KTM tar 1100 kr extra för) till min förra hoj (Suzuki) och den är i metall.
Åh fan, det var riktigt billigt. Vad är det för modell? Det är ju nästan så att man skulle kunna köpa en sån till något framtida bygge.
 
Nej en KTM har inte lika bra kvalitet som en japsing, den som säger något annat är antingen okunnig eller så ljuger hen för dig.
Har själv haft KTM, dom är förbaskad roliga och brutala att köra.
En vis man sade tidigare i tråden att KTM hojarna har mer effekt och lägre vikt än sina rivaler, där har du även svaret på att det kommer att krångla mer.
 
2 eller 5 år garanti har ingen praktisk betydelse. håller det i 2 år håller det antagligen i 5 år.

De sätter längre garantitid för att de skall få serva cykeln längre, -ingen verkstadsservice ingen garanti ....

Honda och Yamaha är bra motorcyklar, -köp en sådan om du sover bättre med en sådan.
 
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen
 
Last edited:
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen

Klockrent beskrivning....:D
 
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen

Du påstår att endast 10/60 (syntetisk) ska användas. Konstigt då det står i manualen att även 10/50 (helsyntetisk) kan användas. Konstigt också att alla tankar som sväller, blir skeva, subramar som spricker, motorer som äter olja, motorer som rasar efter 1000 mil, recalls från KTM, KTM som vägrar hjälpa med garantiärenden mm beror på ägarnas vanvård.

Nä, KTM är nog inget för mig. Vill ha kvalité.
 
köpte en ny 690 smcr 2013 och körde ca 500 mil, 497 mil på bakhjulet. min drog inte en droppe olja. så jävla nice hoj, sen ville jag ha mer effekt och då vart det 990 superduke, kört ca 600 problemfria mil nu. kanoncykel det med
 
Har kört KTM i snart 10 år och det har aldrig varit några problem. Tar man hand om grejerna så håller det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top