Livslängd motor??

Wheeeelie

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Aprilia Rs250
Tänkte kolla om det är någon som vet ungefär hur bra hållbarhet/livslängd det är på en hoj med turbo.Är lite sugen på att köpa en beg. gsxr 750 eller 1000 med mc-express kit.Man vill ju inte skruva 6 timmar och köra 1.

Ha det.

Det säger sig ju självt att livslängden kortas.
Men det beror ju på hur du kör, men växelådan är inte byggd för 100hk extra helt enkelt, nånting ger upp till slut.
Men vågar man inte chansa på sånt kanske man ska strunta i turbomatning.
Jag tror dock inte det blir så mycket mer småmeckande, utom att servicarna bör komma tätare.

Poacher skrev:
Det säger sig ju självt att livslängden kortas.
Men det beror ju på hur du kör, men växelådan är inte byggd för 100hk extra helt enkelt, nånting ger upp till slut.
Men vågar man inte chansa på sånt kanske man ska strunta i turbomatning.
Jag tror dock inte det blir så mycket mer småmeckande, utom att servicarna bör komma tätare.

Ok, jag är med på att det inte pallar hur mycket som helst.tänkte bara om det höll c:a 2000mil kanske, om man servade ofta och körde "någorlunda" lugnt.

Frågan är om man kan låta bli att blåsa skiten ur grejorna när man har turbo?:)

Wheeeelie skrev:
Nej det har du nog rätt i

Har kört ca 2000 mil med överladdning (R1:a) Hade i sär motorn för att montera Låg komp kolvar, såg helschysst ut förutom ett vevstakslager som byttes. Precis som någon sa så är väl växellådan den svagaste punkten vid högt effekt uttag, inget konstigt med detta i.o.f men man behöver ju inte fullgas växla eller sparka i vxl:arna för att hänga med, har klarat mig utan haverier. Jag antar nog att det vanligaste haveriet beror på att vissa individer laddar på lite för mycket med spikning och en nätt liten härdsmälta som följd. Som alltid vid trimmning, börja med en motor du vet är frisk.

Och ge faan i att överskrida högsta rekommenderade laddtryck så har du en hoj som håller i många mil :tummenupp.

Turbo skrev:
Har kört ca 2000 mil med överladdning (R1:a) Hade i sär motorn för att montera Låg komp kolvar, såg helschysst ut förutom ett vevstakslager som byttes. Precis som någon sa så är väl växellådan den svagaste punkten vid högt effekt uttag, inget konstigt med detta i.o.f men man behöver ju inte fullgas växla eller sparka i vxl:arna för att hänga med, har klarat mig utan haverier. Jag antar nog att det vanligaste haveriet beror på att vissa individer laddar på lite för mycket med spikning och en nätt liten härdsmälta som följd. Som alltid vid trimmning, börja med en motor du vet är frisk.

Och ge faan i att överskrida högsta rekommenderade laddtryck så har du en hoj som håller i många mil :tummenupp.

Tackar för det svaret, Kan man komma c:a 2000mil utan ras låter det ju vettigt. / Martin

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT