Livet som Lökmek åt PRO-Jorpes på Knudan

Med två minuter kvar på WU flaggas det av och en snygg startträning genomföres, Petter kollar bakåt och sedan kör dom en och en, rätt kul att se dom olika stilarna som gäller när raketerna skjuter iväg.

Papunen har hjälmen mot kåpglaset medans Backlund sitter mer upprätt.

Såg någon om Jorpes ens gjorde provstarten :confused:
 

Bifogat

  • test 192.jpg
    test 192.jpg
    154.3 KB · Visningar: 229
  • test 207.jpg
    test 207.jpg
    151.6 KB · Visningar: 232
  • test 205.jpg
    test 205.jpg
    202.4 KB · Visningar: 239
  • test 202.jpg
    test 202.jpg
    180.3 KB · Visningar: 205
  • test 200.jpg
    test 200.jpg
    178.4 KB · Visningar: 227
  • test 197.jpg
    test 197.jpg
    193.3 KB · Visningar: 232
Kaffe, kakor, bullar och dricka slukas av gästerna likt Egypiska gräshoppor, när mutorna är slut försvinner gästerna spårlöst och jag står där helt ensam utan hopp om framtiden.
Jag åt inte av kakorna, och avvek knappt ifrån tältet alls. Jorpes och skugga var intressantare än fyrhjulsracing :)

Människorna i RR-Sveriges elit är mer underhållning än knatte-racing i en Toyota Corolla med 100 hästar. Inte heller Nascar-bil ifrån 90-talet passar. Knutstorp är nära nog så långt ifrån ovalbana man kan komma, bl.a. så har den högersvängar :tungan
 
Ni två lyfte verkligen statusen på teamet, blixtsnabba beslut om kakornas placering samt reptilsnabba på administrationssidan, fortsätt att jobba hårt i ett par säsonger till så ska jag fundera på en eventuell befodran inom temet.

Woho, skönt att veta att allt det mödosamma arbetet uppmärksammas! :banana
 
Team Jorpes kvällsaktivitet bestod i att försöka få igång Jimmy Wyren/Pejers gamla ratbike, efter några timmars fulmek konstaterade vi att den saknade kompression och därmed var slaget förlorat.

Håller de på med den än??? Den var jag med och fulmekade på för tre år sedan!
 
Last edited:
Efter WU så blev det tokstress med hjulbyte och ännu ett besök hos Dunlop, Alex mekade dit hjulen och vi justerade trycket till optimala förhållanden.

5 min innan gridshowen ser vi att det är fel beteckning på bakhjulet, det blir till att tokmeka och slänga på regnhjulet till gridshowen.

Upp med det andra hjulet till Dunlop igen och snabbt som satan bytte dom till rätt däck, med facit i hand hade det mjukare däcket hållt dom 5 varven som Jorpes körde.

Dessutom höll dom på att skicka ut Jorpes med 2,5 kg ibak, tur att Teamchefen styr upp detta så det inte blir katastrof.

Notera att när det går bra är det vi, när det blir fel är det dom.
 

Bifogat

  • test 243.jpg
    test 243.jpg
    183.9 KB · Visningar: 302
5 min innan gridshowen ser vi att det är fel beteckning på bakhjulet, det blir till att tokmeka och slänga på regnhjulet till gridshowen.Notera att när det går bra är det vi, när det blir fel är det dom.

Fan Micke, du ska inte erkänna att det var fel däck utan hävda psykning! :mattias
:D:D:D:D
 
Gridshowen då, ingen vet var vi ska stå som vanligt men det löser sig till sist, pennorna glöder ikapp med solen och man känner att snart är det dags.

Det är lite tight schema med gridshow strax innan race och dom flesta smiter tillbaks till tälten när det börjar droppa av folk från pit.

Man vill ju ha koll på däckvärmare, tryck, bensin och allt annat som måste vara optimerat innan race.

Skytteltrafik till toaletterna innebär att snart är det dags för race, allt dubbelkollas ännu en gång och det pirrar i hela kroppen, snart så...
 

Bifogat

  • test 223.jpg
    test 223.jpg
    159.9 KB · Visningar: 297
  • test 222.jpg
    test 222.jpg
    148.5 KB · Visningar: 340
  • test 220.jpg
    test 220.jpg
    162.3 KB · Visningar: 382
  • test 218.jpg
    test 218.jpg
    147.8 KB · Visningar: 279
  • test 216.jpg
    test 216.jpg
    172.8 KB · Visningar: 331
  • test 214.jpg
    test 214.jpg
    185.9 KB · Visningar: 329
  • test 211.jpg
    test 211.jpg
    197.3 KB · Visningar: 264
  • test 208.jpg
    test 208.jpg
    161.4 KB · Visningar: 255
Ok då lite mer bilder från gridshowen, Mad Alex och Mortenzoni trivs i solen, det är knökfullt på plattan av race fans.
 

Bifogat

  • test 241.jpg
    test 241.jpg
    196.9 KB · Visningar: 236
  • test 237.jpg
    test 237.jpg
    208.7 KB · Visningar: 263
  • test 229.jpg
    test 229.jpg
    158.3 KB · Visningar: 238
  • test 227.jpg
    test 227.jpg
    148.6 KB · Visningar: 299
Vältränade och snygga människor, detta är Roadracingens finrum där eliten samlas.
 

Bifogat

  • test 054.jpg
    test 054.jpg
    200.4 KB · Visningar: 353
Hårda killar i läder, ystra väntar dom likt kalvar på att bli utsläppta till grönbetet, nutidens gladiatorer är inga duvungar, mannen i mitten är dock ett undantag.
 

Bifogat

  • test 180.jpg
    test 180.jpg
    122.1 KB · Visningar: 209
Hårda killar i läder, ystra väntar dom likt kalvar på att bli utsläppta till grönbetet, nutidens gladiatorer är inga duvungar, mannen i mitten är dock ett undantag.

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du pratade om Zölflugan. :hihi
 
Så äntligen är det dags för race, kånka elverk, depåstöd, sladdar, däckvärmare, verktyg, vatten samt allt annat onödigt som inte behövs.

Förarna rullar fram till sina startpositioner, full sanering pågår på banan så starten blir lite försenad, det är inte lätt för TL som pressas av STCC live tidsschema.

Alla kommer dock runt och nu är det bara sekunder kvar till start, spänningen stiger och vi i pit tuggar på naglarna.

Lamporna tänds och där går dom iväg, alla kommer igenom första böjen men vid Microbron släpper det för Backlund och han totalmular sin hoj.

(bild lånad av Johannes)

Det blir SC och fältet rullar runt banan, funkisarna rensar upp och SC går in i pit och släpper iväg hela fältet.
 

Bifogat

  • IMG_3344s.jpg
    IMG_3344s.jpg
    186.3 KB · Visningar: 368
Last edited:
Resten av racet består av vurpor och SC men däremellan fick vi se feta dueller, på STCC:s hemsida står det att Haaland och Jorpes fick kontakt, detta är inte möjligt, den enda gången dom herrarna befinner sig på samma del av banan är när Haaland varvar Jorpes, det var ju Cajback som fick en kyss.

Jorpes kastade sig helt själv under varv 5, en riktig kärringvurpa....

Även Bad Boy Jimmy kastade sig på samma ställe, det var snorhalt om man kom lite utanför spåret.

Hansson gör en hård satsning men får släpp och fäller Papunen i stridens hetta.

Här ser vi även Rachid från www.highsider.se på solskenspromenad tillsammans med Jimmy, i bakgrunden ser man #56 Cajbacks hoj lutad mot planket.
 

Bifogat

  • test 245.jpg
    test 245.jpg
    76 KB · Visningar: 356
  • test 247.jpg
    test 247.jpg
    75.3 KB · Visningar: 263
Det blev istället David "Svensken" Andersson som knep första platsen före Mad Alex Lundh, Steny plockade sista pallplatsen.

Svensken vann ju även privatcupen följd av Tobbe "Spyan" Larsson, Lukas Ockelfelt kom trea.

Här ser vi Svensken efter racet i samspråk med sin racementor Gsson som för övrigt ligger trea i SST600 just nu, inte illa av den gamle hojnasaren från Lödde.
 

Bifogat

  • test 257.jpg
    test 257.jpg
    120.4 KB · Visningar: 215
Så här ledsen blev Backlunds hoj efter vurpan, på vänster sida av ramen gapar ett stort hål, hojen är skrot så nu får Niklas & Håkan bygga en ny bike.

Besök gärna http://www.backlundracing.se/start.asp
 

Bifogat

  • test 249.jpg
    test 249.jpg
    156.9 KB · Visningar: 345
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top