Live från Anderstorp-SM 2010!

Kul att få lyssna på racen under helgen. Lite uttal behöver det nog övas på bara. "Wookie tusen" är klassen som körde sist. :)
Nog för att de flesta kör japanska hojar, men heter det ändå inte Rookie? :D
 
Jag har lite svårt att förstå hur Fogerty kunde köra så fort för så längesedan. Var WSBK-hojarna så fantastiskt bra redan då, eller var han bara så mycket bättre på att köra? :va


Det är kul med Anderstorps bansträckning som är oförändrad sen GP tiden, och jämförelsen med den tidens topptider.
Sista Gp -90 körde Kocinski 1,34,8 med en 250 och Rainey gjorde 1,31 drygt med en 500.
Vad skulle dagen toppförare i VM kunna komma ned i ?
 
Vore fint med websändning över WLAN vid banan så man kan lyssna med mobil utan trafikavgifter - vad säger H&S om det?

PS Vad hände med norska Caroline idag?

Vore fint med websändning över WLAN vid banan så man kan lyssna med mobil utan trafikavgifter - vad säger H&S om det?

PS Vad hände med norska Caroline idag?
 
Last edited:
Rapportera lite extra om #17 Delén nu under Rocky 600!

EDIT:

Kan man tro att SC-skylten inte kom upp tillräckligt fort vid start-och-mål, bara en gulflagga drar ju inte ner hastigheten jättemycket.

Synd att man inte tar bort SC i sprint, det är gult eller så är det rött—enligt mig.

Jag var med och körde R600.
På första varvet var det någon precis framför/innanför Hampus vars framhjul släppte. Det var naturligtvis väldigt tajt, och Hampus kunde inget göra utan åkte med. Hampus var för övrigt först på plats för att hjälpa den andra killen som slagit sig ganska illa. :tummenupp
Vi kör vidare och vid sista posteringen flaggas gult, vid start och mål flaggas gult. Ambulans står då i södra kurvan. I nästa postering flaggas vitt. Ingen SC-skylt.
När jag kommer ut på rakan ligger det delar over hela rakan. Två hojar, illa däran, jag ser en person som sitter. Sen börjar det tjocka ihop sig med folk, några räcker upp handen. Jag tänker att det är av solidaritetssjäl och att förarna vill ha rödflagg (vilket var uppenbart att det skulle bli). SEN ser jag safety-car med saftblandare.
Efter ett tag blinkar det rött och vi åker in.

Väl inne frågar vi domaren hur lång tid det kan tänkas ta. Inte så lång tid får vi till svars.
-"De har ju snart lastat färdigt" säger han och pekar ner i södra.
-"De på rakan då?"
-"Jao, de känner jag inte till, jag har ingen radio." Han frågar vice täclingsledare som inte heller verkar fatta nåt. Har börjar tjabba i radion och blir lite stressad.


Jag vet att det är jäkligt svårt att arrangera tävling, att vara funkis, att höra vad som sägs på radio and so on. Men jag tror att det finns förbättringspotential till nästa race.

För övrigt är jag mycket nöjd med evenemanget. Bra jobbat!
(så när som på den allvarliga incidenten med SC)
 
Jag var med och körde R600.
På första varvet var det någon precis framför/innanför Hampus vars framhjul släppte. Det var naturligtvis väldigt tajt, och Hampus kunde inget göra utan åkte med. Hampus var för övrigt först på plats för att hjälpa den andra killen som slagit sig ganska illa. :tummenupp
Vi kör vidare och vid sista posteringen flaggas gult, vid start och mål flaggas gult. Ambulans står då i södra kurvan. I nästa postering flaggas vitt. Ingen SC-skylt.
När jag kommer ut på rakan ligger det delar over hela rakan. Två hojar, illa däran, jag ser en person som sitter. Sen börjar det tjocka ihop sig med folk, några räcker upp handen. Jag tänker att det är av solidaritetssjäl och att förarna vill ha rödflagg (vilket var uppenbart att det skulle bli). SEN ser jag safety-car med saftblandare.
Efter ett tag blinkar det rött och vi åker in.
Det var ett par saker som ledde till detta. Beslutet om safetycar kom ganska snabbt, att den överhuvudtaget ens skulle ut fattar inte jag men reglerna är väl sådana. Problemet var att många inte visste hur det skulle gå till med det där förbannade ljus-systemet, som vi har istället för flaggor, vid just såna här situationer. Jag visste då inte och vi var fler. De flesta fattade att det hjälper ju inte om varje postering trycker igång sin, då börjar ju nästa blinka grönt och det blir skit av allting. Så efter en snabb fråga över radio sas det att det skulle skötas från tornet. Ja, det tog ju en stund innan något hände, medan alla stod som en skock fån på posteringarna och fattade ingenting. Det tog ganska lång tid innan alla posteringar blinkade. Varför, vet inte jag.

Att det surras om safetycar över radio är ingen anledning för någon postering att hänga ut en flagga och SC-skylt. Det kan lätt bli fel. Det ska komma ett: "Till samtliga posteringar, gul flagg och safetycarskylt ut!" Nu litades det på det här systemet.

Ren jävla tur att ingen strök med :mad:

Efter det så bestämdes att lamporna inte skulle användas mer och vi skulle gå äver till det gamla vanliga flaggsystemet. Ja du... lite som att stänga ladugårdsdörren när djuren stuckit.
 
Last edited:
Klotinge klotar!!! de e så mycke avundsjuka på denna sida! många av förarna i rookie 1000 har kört mer race än Pär! å e de nu så att han e så jävla snabb så häng på då, då blir ni snabba med!!!:huvet

Eslöv är redan a-förare och tycker väl att även Klippinge skulle varit uppklassad och retas bara lite ju, inget att jaga upp sig över.:)
 
Det var ett par saker som ledde till detta. Beslutet om safetycar kom ganska snabbt, att den överhuvudtaget ens skulle ut fattar inte jag men reglerna är väl sådana. Problemet var att många inte visste hur det skulle gå till med det där förbannade ljus-systemet, som vi har istället för flaggor, vid just såna här situationer. Jag visste då inte och vi var fler. De flesta fattade att det hjälper ju inte om varje postering trycker igång sin, då börjar ju nästa blinka grönt och det blir skit av allting. Så efter en snabb fråga över radio sas det att det skulle skötas från tornet. Ja, det tog ju en stund innan något hände, medan alla stod som en skock fån på posteringarna och fattade ingenting. Det tog ganska lång tid innan alla posteringar blinkade. Varför, vet inte jag.

Att det surras om safetycar över radio är ingen anledning för någon postering att hänga ut en flagga och SC-skylt. Det kan lätt bli fel. Det ska komma ett: "Till samtliga posteringar, gul flagg och safetycarskylt ut!" Nu litades det på det här systemet.

Ren jävla tur att ingen strök med :mad:

Efter det så bestämdes att lamporna inte skulle användas mer och vi skulle gå äver till det gamla vanliga flaggsystemet. Ja du... lite som att stänga ladugårdsdörren när djuren stuckit.

Det där "jävla lampsystemet" har ett enda fel, grönflaggsfunktionen. Det finns en knapp för SC på datorn som styr, då behöver inte en enda postering göra något öht, samtliga blir då gula omedelbart. Lampsystemet var inte det som orsakade kraschen, den mänskliga faktorn måste nog lastas för detta.
 
Det där "jävla lampsystemet" har ett enda fel, grönflaggsfunktionen. Det finns en knapp för SC på datorn som styr, då behöver inte en enda postering göra något öht, samtliga blir då gula omedelbart. Lampsystemet var inte det som orsakade kraschen, den mänskliga faktorn måste nog lastas för detta.
Det ska visst finnas en knapp för rödflagg också? Tändes på hälften av posteringarna vid ett tillfälle i Lördags... Nästa gång gick det bra utan att vi ändrade på något. Det är säkert alldeles utmärkt när det fungerar, men i helgen gjorde det inte det vid flera tillfällen. Flera hade andra problem. Emellanåt gick det inte att släcka varken gul eller blå från postering, man var tydligen tvungen att slå av och slå på dosan... Ibland fick inte posteringen igång något alls, hur man än tryckte, utan man var tvungen att be tornet tända lampan åt posteringen. Så nog har det där systemet buggar...

Men visst, ett system byggt och styrt av människor kan inte ensamt orsaka något.
 
Last edited:
Det var ett par saker som ledde till detta. Beslutet om safetycar kom ganska snabbt, att den överhuvudtaget ens skulle ut fattar inte jag men reglerna är väl sådana. Problemet var att många inte visste hur det skulle gå till med det där förbannade ljus-systemet, som vi har istället för flaggor, vid just såna här situationer. Jag visste då inte och vi var fler. De flesta fattade att det hjälper ju inte om varje postering trycker igång sin, då börjar ju nästa blinka grönt och det blir skit av allting. Så efter en snabb fråga över radio sas det att det skulle skötas från tornet. Ja, det tog ju en stund innan något hände, medan alla stod som en skock fån på posteringarna och fattade ingenting. Det tog ganska lång tid innan alla posteringar blinkade. Varför, vet inte jag.

Att det surras om safetycar över radio är ingen anledning för någon postering att hänga ut en flagga och SC-skylt. Det kan lätt bli fel. Det ska komma ett: "Till samtliga posteringar, gul flagg och safetycarskylt ut!" Nu litades det på det här systemet.

Ren jävla tur att ingen strök med :mad:

Efter det så bestämdes att lamporna inte skulle användas mer och vi skulle gå äver till det gamla vanliga flaggsystemet. Ja du... lite som att stänga ladugårdsdörren när djuren stuckit.

Och där fick vi svaret på varför det blev som det blev! Bra jobbat där ute! Som sagt, tur att ingen strök med, och nog finns det lite utvecklingspotensial för tävlingledningen när det kan bli sådan här förvirring....
 
Det där "jävla lampsystemet" har ett enda fel, grönflaggsfunktionen. Det finns en knapp för SC på datorn som styr, då behöver inte en enda postering göra något öht, samtliga blir då gula omedelbart. Lampsystemet var inte det som orsakade kraschen, den mänskliga faktorn måste nog lastas för detta.

Oavsett om det var lampsystemet eller TL så var hela agerandet väldigt virrigt vid denna insidenten, tyvärr.

Men för övrigt var det ett kanonarrangemang! De förseningar som blev gjorde ni vad ni kunde för att komma ikapp, vädret under lördagen kunde ni kanske bättrat på lite. Tom elen verkar ha funkat utan problem!

Om man skall kommentera något skulle ddet kanske vara depån. För besökare måste det set ut lite som någon kastat in tält, trailrar och bussar.... När man kommer in i området står det en hel del stora trailrar huller om buller och några "snygga" depågator a´la Luff lyste med sin frånvaro....

Och komentaren "någon hoj är i ledning" förgyllde hela dagen!

Klotinge klotar!!! de e så mycke avundsjuka på denna sida! många av förarna i rookie 1000 har kört mer race än Pär! å e de nu så att han e så jävla snabb så häng på då, då blir ni snabba med!!!:huvet

Det har väl knappast med att göra hur länge man kört i klassen??
Han är på tok för duktig och erfaren för att klassas för att klassas som rookie. Alla som påstår något annat har nog inte fattat att Rookie-klasserna är till för just "Rookies". Att skylla på ekonomi eller liknande köper jag inte heller, det är samma hoj, samma däck samma avgifter.....

Eller finns det något annat skäl så skulle jag gärna höra det.....
 
Last edited:
Vad gör Bergsten och Gull? 1,46 och 1,43? Även Sjöström 1,48? Gasa!

Jag kanske inte borde säga detta i risk för stryk, men såg resultatet för superstock 600 och det var inte speciellt tät racing med sekunder mellan varje man.

Sedan såg jag 125 racer resultatet. Oj oj. Inte mycket action där inte. Inte bättre i 250R.

Får hoppas det blir lite tätare när alla fått upp fart lite mer! :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top