Litiumjon-järn batterier (LiPo4 ) i MC ?

Hej!
Men var köpter man exempelvis Scorpion batterierna? BatteryStuff.com som säljer scorpionbatterierna verkar inte kunna skicka till Sverige.
 
Hej!
Lelles har tydligen Shido. Var där och snackade med killen bakom disken idag som sa att de sålt ganska mycket av Shido batterierna och att folk var mycket nöjda. Man får hoppas så...
 
Hej!
Lelles har tydligen Shido. Var där och snackade med killen bakom disken idag som sa att de sålt ganska mycket av Shido batterierna och att folk var mycket nöjda. Man får hoppas så...

Du verkar ju ha studerat och läst på nu om lithiumbatterierna?
Kikade på ballistic. Har du stött på dom? Fula var dom i alla fall :) http://www.ballisticparts.com/
 
Blev lite förvånad 838gr versus 4483gr
Det lilla batteriet har 15Ah och 275A i crank. det stora 12Ah och 200cca
Tullen blev endast 351kr från Usa så totalpris 1526kr :)
har även skaffat en laddare som klarar Batteribalansering om ni behöver en sådan tjänst runt Umeå :)
Balistik bateri.jpg
 
Såg detta i en motorbranchtidning:




BGAzKHs.jpg
 
tryckte på "tjööp" knappen i går på ebaj, firman var Partsgiant/ usa på ett shorai batteri (passande till ducati 999- så till sp ettan borde de ju fungera), 950 kr plus frakt på 150 kr- sen ev stöld från staten så blir det ju rätt hyggligt pris ändå. som modellflygare har jag balans grejset som ev behövs för just detta- så det ska bli skoj nu att spara 3.5 kilo nästan i vikt och få bättre flås i startmotorn- ladd regulatorn är bytad till en MOS FET RR, bara för att va säker på "rätt" laddströmmar (känns lite brunt att köra med en gammal sliten RR)

//jj
 
Funderar på: "Det viktiga är att de kopplas ur och inte utsätts för tjuvström".
Om man vill ha det på en gathoj, och har larm på hojen. Då är dessa batterier inget bra?
 
tjuvström vill du inte ha oavsett om du kör bly acc eller fancy LifePo4 acc- problemet med sistnämnda typen är att cell spänningen (varje enskild cell i batteriet) inte får sjunka under 2.2 volt, tror jag det var (bly acc har ju typ samma problem- djupurladdning är INTE bra!)
dock så har LifePo4 en kemi som tål rejäla urladdningar jämfört med LiPo (som och andra sidan inte skall/ bör nyttjas i mc sammanhang)

//jj
 
Funderar på: "Det viktiga är att de kopplas ur och inte utsätts för tjuvström".
Om man vill ha det på en gathoj, och har larm på hojen. Då är dessa batterier inget bra?

om man tar mitt batteri den röda på bilden ovan som jag bifogade så står det på deras hemsida att det ger i startsammanhang motsvarande 15-20Ah i storlekskapacitet mot ett blybatteri. om jag läser lite på frågor och kommentarer på deras sida så går det att läsa att samma batteri i verkligheten har 6,7ah eller va det 7,6ah :va nåja som sagt de här batterierna är ju byggda för racing dvs de går utmärkt använda som startbatterier då de laddar upp snabbt igen. om du har tillgång till batteribalanserare och ser till att underhållslada med jämna intervaller så går det att ha på tjuvströmmar men om du inte vill ha koll på batteriet så rekommenderar jag annan typ utav batteri
 
Last edited:
Ett tips är att köpa earth-x batteri då den har inbyggd krets för lastbalansering och djupurladdnings-skydd så man har byggt bort de i mina ögon två största akilleshälarna. Återstår funktion i kyla men det får man nog vänja acceptera med nuvarande kemi.
 
Ett tips är att köpa earth-x batteri då den har inbyggd krets för lastbalansering och djupurladdnings-skydd så man har byggt bort de i mina ögon två största akilleshälarna. Återstår funktion i kyla men det får man nog vänja acceptera med nuvarande kemi.

Mossbergs problem berodde väl på att han inte har någon last på batterierna pga att det saknas lampor med mera?
Är det ett icke-problem nuförtiden om man har krashckåpad gathoj?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top