Litiumjon-järn batterier (LiPo4 ) i MC ?

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Är det någon som köpt och prövat de nya LiPo4 batterierna för MC från bl.a "scorpion"?
Som gammal modellflygare har vi använt LiPo och LiPo4 batterier i våra elflygplan nu i ca 10 år men på bil och Mc sidan tyckas man inte förrän nu fått upp ögonen inför dessa batteritypers fördelar (Mycket mer kraft och mycket lättare än blybatterier).
Någon som provat?
Ska köpa nytt batteri till min Honda ST 1300A i vår och funderar på att skaffa ett LiPo4 batteri istället för originalbatterit från Honda som kostar nästan 1600:-.
Biltemas motsvarighet höll i ett år! -Helt värdelöst!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det finns flera trådar om det. Jag behövde ett nytt batteri nyligen och funtade på ett LiFePo4. Jag har också ett förflutet inom modellflyg så jag är väl bekant med litiumets fantastiska värld. Det blev ändå ett original blybatteri från http://www.mdsbattery.co.uk för ca halva priset mot ett LiFePo4.
Anledningen var mest att viktbesparingen var för liten i mitt fall för att motivera extrakostnaden plus att hojbatterier brukar kunna få utstå rätt mycket stryk och då inbillar jag mig att blyackarna tål lite mer misshandel.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag har ett, mycket starkt och lätt. Byggt av en kille på vtr.nu och kostade en tredjedel av ett orginal blubatteri.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
It's the shit!
Jag har kört med det i två år både i min hoj och min bil som går året runt. Suveränt helt enkelt.
Enda brasklappen med Shorai (som jag har) är att batteripolerna är lite klena och att uttaget för den speciella laddaren inte var tillräckligt bra vädertätat för att gå 11 dagliga mil E4 i saltdimma om vintrarna. Detta problem gäller såklart endast batteriet som jag har i bilen. Så ska man köra den typen av batteriet i sin endurohoj som går i 1 meter djupa lerhål så rekommenderar jag en bit eltejp över ladduttaget.
 

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Men hur är det med laddningen av dessa batterier i motorcykeln? I modellflygsammanhang laddar man ALLTID med speciella LiPO och LiPo4 laddare då LiPo celler t.ex har en benägenhet att brinna våldsamt om de felladdas.LiPo4 celler har inte den egenheten men de laddas trots det alltid med sitt speciella program i laddaren.

Kan motorcykelns "inbyggda laddare/generator " hantera laddningen av dessa batterier utan att de förstörs???
DSC06946.jpg
 

Bifogat

  • DSC06970.jpg
    DSC06970.jpg
    243.5 KB · Visningar: 89

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Hej!
Men hur är det med laddningen av dessa batterier i motorcykeln? I modellflygsammanhang laddar man ALLTID med speciella LiPO och LiPo4 laddare då LiPo celler t.ex har en benägenhet att brinna våldsamt om de felladdas.LiPo4 celler har inte den egenheten men de laddas trots det alltid med sitt speciella program i laddaren.

Kan motorcykelns "inbyggda laddare/generator " hantera laddningen av dessa batterier utan att de förstörs???
View attachment 394123


Undrar också hur det funkar :va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hej!
Men hur är det med laddningen av dessa batterier i motorcykeln?

Det har jag också undrat, och som jag förstått kör dom antingen helt "rått", d.v.s ingen balansering eller övervakning alls. Eller så har de en mycket enkel krets som i princip bara är en zenerdiod och ett motstånd över varje cell.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om laddregulatorn är frisk ska det inte vara några problem. Det ska väl helst vara MOSFET-krets för att vara helt safe. En hoj med mer rustik laddregulator kan skicka ur sig ganska jobbiga spänningar om den pajar och då dör litium-acken snabbare än bly-acken.
Jag behövde inte spara 2.5 kg så jag struntade i det. Kan nog bli annorlunda i framtiden. De är ju så små och sexiga de där LiFePo4!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ett annat sätt och spara vikt på är att använda mindre blyacc - kanske hälften.
Kör med 9Ah istället för 18 Ah på en hoj.

Naturligtvis måste det vara kvalitets högprestanda YTX batterier från Yuasa om man kör så.
 

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Funkar inte på en stor hoj som en "Panna" (Honda 1300ST). Man måste ha tillräckligt med "kräm" annars får man ladda stup i ett.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har en Shorai-laddare som ansluts med en flerpolig kontakt via ett ladduttag. Den laddar/underhållsladdar jag med på vintern, men på sommaren kör jag bara. Inga problem alls.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
LiPo4 innehåller inget Järn. Tur att kjellper rättade till det, LiFePo4. Fe står förövrigt för Ferrum som alltså är Järn på latin. LiFeYPo4 är ännu bättre, Y står för Yttrium som hittades i Ytterby gruva utanför Stockholm första gången! Ack så nödvändigt men o så ointressant! :mattias
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det har jag också undrat, och som jag förstått kör dom antingen helt "rått", d.v.s ingen balansering eller övervakning alls. Eller så har de en mycket enkel krets som i princip bara är en zenerdiod och ett motstånd över varje cell.

Ingen har visat mig ett batteri som verkligen har balasering inuti hittills. Det finns säkert men inte i de shorai jag kikat i.

De här varianterna är billiga och jag harkört på ett i 4år? Ingen koll längre.
Dem är prismatiska med sambla blanding yada yada som shorai är.

Ferrumblandingen är stabil så balansering behövs väldigt sällan eller inte alls. lätt att mäta med multimeter om det behövs mellan tåtarna på balanseringskontakten. Behöver man dra ned någon cell koppla in en blinkers lampa eller dylikt tills spänning kommer rätt. eller köp laddare eller lös balanseringskrets.

4 celler i rad av lifepo4 blir perfekt spänning för blyaccgeneratorn
lifepo4.jpg



Flera trådar finns sedan tidigare.

Shorai får man en fin låda med rätt tåtar på men kostar 3 ggr så mkt.


Have fun
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hej!
Men hur är det med laddningen av dessa batterier i motorcykeln? I modellflygsammanhang laddar man ALLTID med speciella LiPO och LiPo4 laddare då LiPo celler t.ex har en benägenhet att brinna våldsamt om de felladdas.LiPo4 celler har inte den egenheten men de laddas trots det alltid med sitt speciella program i laddaren.

Kan motorcykelns "inbyggda laddare/generator " hantera laddningen av dessa batterier utan att de förstörs???
View attachment 394123

LIPO har fel spänning och LIFE har rätt spänning vid 4 celler. LIFE har dessutom varit stabila i flera generationer.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag kör med LiPo (suction) batterier i mina hojar, funkar kalas! Laddar de ej under vintern, startar alltid på första knapptryckningen till våren. På den ena hojen valde jag ett batteri med för låg Ah, men det funkar ändå, tar bara ett par starter så e den igång. Nu ligger de rätt så hyggligt i pris, ca 1000 kr då kan man lika bra köpa dessa än bly, som är en tungmetall som är ytterst giftig men som man dock kan lägga på sina testiklar om man skall vandra i Tjernobyl eller Pripjat träsken:)

Mvh
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är sannolikt LiFePO4 i dom där batterierna, d.v.s fyra celler med 3,2-3,3V per cell.

Agree! Ser ingentans där LIPO nämns utan bara att det är litium. Om det är ferrum eller polymer sägs ingenstans så vitt jag kan se. Jag har dock kört på LIPO också men utan att kompensera för volten antingen i voltregulatorn eller dylikt så får man ju inte i så mkt Ah i dem mot spec.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kör med Shorai i geggmopeden nu, helvete att man inte gjort detta förut...

Geggmopeder med elsystem är alltid drabbade av små skitbatterier på i bästa fall upp mot 7Ah...i min sitter det ett 3Ah Yuasa, och det levde inte ett år ens, trots noga skötsel och underhållsladdning.
Nu sitter det ett Shorai på 14Ah, och det är ett helt annat jävlaranamma i startmotorn..

Som redan nämnts, håll ett öga på laddspänningen...och i kyla behöver man lägga lite last på batteriet för att värma upp det innan det vaknar till liv, trailade hojen till skogen igår, en timme i knappa plusgraden, det ville inte riktigt, men 30 sekunder med lyset på löste det.

Rocknrollprylar, blir lätt ett till gixxern med.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns som sagt MÅNGA trådar om detta, några här på SH löder själva.
Jag har skummat dem och vill bara poängtera en sak som jag TROR stämmer:

LiPO är eldfängda, det man pratar om här är LiFePO4 som ska vara betydligt säkrare.
Bara så man håller isär begreppen.

För min del blir det Shorai om ingen hjälper mig att bygga. Jag är värdelös på likström.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top