Literhoj direkt eller 600cc??

Fördelen med högre kubik är (förutom att det draaar som fanken) är att du har mer krut även på lägre varv och slipper både varva och växla så mycket.
...om du inte vill då alltså :tummenupp

Beror helt på hur du tänkt nyttja hojen.

Precis, det är vriiiidet man vill ha!

Storleken är ju i stort sett densamma, med vikten och kvickheten som enda skillnad. Jag köpte första R1an innan lappen och har aldrig ångrat att jag inte började med en lättare cykel.
 
Ett liiiitet liiitet tips, lär känna dig själv för det finns inga bättre eller sämre "första" hojar, jag började på en Yamma 600 men efter en vända i 150 blås in i röven på en Toyota Corolla med ca 240 stygn i kroppen och en paus i körandet efter det så köpte jag en Ducati 748sp, rätt eller fel hoj att börja på kan bara du avgöra, och 150 kh/h gör dom flesta hojar.

Detta är dock bara min åsikt.
 
En hysterisk litersmaskin kan skena värre än en hysterisk 600...
Chansen att du blir övermodig och tappar maskinen är nog större med en litersmaskin än med något annat, beroende på att den är såpass vridstark att den kan överraska den något ovana.

Kanske bör du även fundera på vad du känner skulle kunna bli ett utvecklande steg den dagen du vill byta, om du börjar med en R1´a?
Att gå på det som kan kallas värsta är kanske inte det som blir utmanande för all evighet.

Mitt råd är att börja på en lägre nivå och kolla även försäkringen i förväg...
 
Hej! Blablabla

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Lite mer blablabla

Mvh Andreas

Man kan ju skaffa sig en mindre hoj först och om man tröttnar så skaffar man större hoj och tänder till igen. Om man skaffar största, snabbaste direkt, ja vad ska man då göra när man till slut tröttnar och villl ha mer?

Edit: Socialdekoratistisk heter det juh..
 
Last edited:
Jag började då själv på en 600cc förra sommarn(18år),hade jag hittat nån lämplig literhoj som hade 25kw på pappret då så hade jag nog satsat på en sån.Det roliga med 600 är ju att man får hålla på och varva en hel del om det ska röra på sig.
 
Man kan ju skaffa sig en mindre hoj först och om man tröttnar så skaffar man större hoj och tänder till igen. Om man skaffar största, snabbaste direkt, ja vad ska man då göra när man till slut tröttnar och villl ha mer?

Edit: Socialdekoratistisk heter det juh..



För att han vill kanske? Har ni inte fattat att ni dör lika lätt på en 450 som på en 1000, det är fortfarande höger handen som bestämmer hur farliga ni är i trafiken inte antalet hk på bakhjulet.

När han tröttnat på den börjar han ju tävla så klart, sen åker han till rymden osv...
 
För att han vill kanske? Har ni inte fattat att ni dör lika lätt på en 450 som på en 1000, det är fortfarande höger handen som bestämmer hur farliga ni är i trafiken inte antalet hk på bakhjulet.

När han tröttnat på den börjar han ju tävla så klart, sen åker han till rymden osv...

Vadå "För att han vill kanske?".
Om du läser de åtta första orden i mitt inlägg så kan du (kanske) lyckas se "Man kan(!) ju skaffa en mindre hoj först.." villket inte innefattar den osynliga fråga som du på något sätt lyckades urskilja "Varför skaffa 1000 direkt?".
Jag sa att man KAN ju skaffa minde först innan man skaffar liter så har man harnågot att byta upp sig till om eller när man tröttnar.
Sa jag någonsin heller att man dör lättar på 1000 än 600? NEJ! Jag sa att det kan bli roligare att ha möjligheten att byta upp sig till större hoj av samma anledning som ovan.
Nu tycker jag att du tar och läser mitt inlägg igen innan du hittar på egna frågor som du tycker jag har ställt.
 
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.
 
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Bla bla
Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas

Ahh, Ett moppefucko :tungan

Folk som frågar "är R1 eller GSX-R 1000 en bra första hoj? "
Ovan Saxat från http://susning.nu/Moppefucko

Kunde inte hjälpa, var bara tvungen :)
 
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.


samma här, började på en 500, ingen krasch
sen blev det en 650, ingen krasch
sen blev det 954an, och just det ja en avåkning, varför? jo för mycket gas på en raka o det gick för fort in i kurvan. jahap.
 
statistiskt så, ung kille + sporthoj = inge bra.. men man kanske ökar sina chanser med en broms/kurvtagningskurs direkt i början? samt kanske ta banlicens, och succesivt lära sig vart man har hojjen, istället för att lära sig knäskrapa på en slingrig skogsväg. Var väl några gånge i början som man kom för fort in i kurvor, å tappade spåret, gled ut mot väggrenen osv för att man inte kunde lägga ner ordentligt... :huvet
 
hehe, inget illa menat mot hayabusa eller så men ja personligen gillar den inte.. gillar inte designen sen tycker ja som sagt att den ser klumpig ut.. Annars är det säkert en kanonhoj :tummenupp


Det lutar åt yamaha eller suzuki nu iaf =) R1 eller Gixxer1000 vet ja inte? Tycker båda hojarna e asfeta samt snygga!

Ja e 25år och haft bilkörkort i 7år nu..
 
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.


:rofl
 
Vadå "För att han vill kanske?".
Om du läser de åtta första orden i mitt inlägg så kan du (kanske) lyckas se "Man kan(!) ju skaffa en mindre hoj först.." villket inte innefattar den osynliga fråga som du på något sätt lyckades urskilja "Varför skaffa 1000 direkt?".
Jag sa att man KAN ju skaffa minde först innan man skaffar liter så har man harnågot att byta upp sig till om eller när man tröttnar.
Sa jag någonsin heller att man dör lättar på 1000 än 600? NEJ! Jag sa att det kan bli roligare att ha möjligheten att byta upp sig till större hoj av samma anledning som ovan.
Nu tycker jag att du tar och läser mitt inlägg igen innan du hittar på egna frågor som du tycker jag har ställt.

"Man kan" torde väll vara en uppmaning från dig eller? du vill sålika att han ska köpa en 600 sen tröttna på den (vad är poängen i det :va ) sen köpa en stor och farlig 1000cc. Detta är ett innndiot resonemang. Dagens 600:or kastar av er lika lätt som en 1000. Då du precis som många andra verkar tro att det är antalet hk som är farligt, inte ert beteende. Detta är för mig ganska oförstårligt.

björn
 
Ja e 25år och haft bilkörkort i 7år nu..
hur mkt bil man än kört, så spelar det ingen roll.. när man börjar köra hoj så börjar man om igen. och man ska inte tro att man har koll på läget, för det har man inte. inte första åren, som oftast genererar en hel del aha-upplevelser :huvet
 
Det lutar åt yamaha eller suzuki nu iaf =) R1 eller Gixxer1000 vet ja inte? Tycker båda hojarna e asfeta samt snygga!

Är du en posör eller vill ha kul på två hjul, eller.

Ta och provkör en del olika sortes hojar till våren. Ta även och testa någon twin, vilket många har ett gött vrid som kommer tidigt.

Att fråga om att börja på literhojar utan körerfarenhet av tyngre mc kan bli lite tokigt:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top