Liten framlampa (LED?)

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Tjena
Skulle höra med er om ni vet någon liten framlampa som har en ljusbild som halv o helljus?
Ska alltså använda den som huvudlampa fram..
Med vänlig hälsning
Fredrik
 
Det stod hel och halv, men det verkar som det är halv effekt bara och ingen optisk avskärmning.
 
nä för då skriker besiktningsgubbarna sig hesa, 2a för felaktig ljusbild... But who cares anyway :fakta
 
Funderade lite ikväll. Det är ju bara krav på halvljusbilden, det borde gå att ta isär den och skärma av linsen så man får en bra ljudbild..
 
Xenon får man ej ha utan automatisk nivåreglering vilket ingen hoj är typgodkänd med, men LED finns väl ingen lag mot, bortsett från att den måste ha rätta e-märkningen. :confused:

http://www.sporthoj.com/forum/showt...LED-ist%E4llet-f%F6r-Xenon-lagligt&highlight=

Sporthoj borde ha en funktion där systemet automatiskt söker efter liknande trådar när man skriver rubrik. Då hade vi sluppit alla dubbletter av allt. Jag var säkert inte först heller.
 
Last edited:
Man får varken ha Xenon eller LED enligt svensk lag. :fakta

Jag tror du har fel här. Så länge lampan är E-märkt ska det vara OK. Med lampan menar jag alltså inte bara själva ljuskällan utan reflektor, ljuskälla etc som samlat begrepp. Det som inte funkar är att byta ut en vanlig halogenljuskälla mot en LED-dito i ett befintligt lamphus, för då blir ljusbilden fel.

Till TS så kanske den här kan vara nåt, 130 mm E-märkt med hel-, halv- och parkeringsljus. Dock dyr.
https://www.louis.de/en/artikel/led-headlight-miami-130-mm/10034275?list=76389820
10034275_880_INET05_14.JPG
 
Det finns hojar med xenonljus. BMW har det som standard på sin stora touringhoj med 6-cylindrig motor.

Och den har automatisk nivåreglering m.h a gyro och elmotorer som håller ljusbilden konstant oavsett lutning på hojen. Blir svårt att få till själv.
 

Den där har ju en vanlig halogenlampa, inte LED som TS efterfrågar. Ljusbilden lär bli kass med en LED-ljuskälla, inte bara så att besiktningen gnäller utan att du (t.ex.) får för mycket och för skarpt ljus för nära intill fordonet vilket försämrar sikten längre fram pga kontrastverkan, eller att du bländar mötande. Visst, det lyser säkert mycket, men trist om man hamnar en fronten på en SUV som hamnat på fel sida vägen efter att ha bländats av din hemmabyggda LED.

-edit- i detta inlägget kan man se hur det blir med LED-ljuskälla i en halogenreflektor: http://advrider.com/forums/showpost.php?p=26709743&postcount=2288

-edit2- oj, hehe, var visst TS inlägg :rodnar:rodnar
 
Last edited:
En arg och bitter liten man som Buzz lightyear skulle ha sagt.

Den sidan du länkade till, han hade ju även en idé med led lampan att vilja synas bättre även dagtid, vilket inte heller är en helt osund tanke. Intressant att se hur stor skillnad det var och hur suddig ljudbilden var
 
Den där har ju en vanlig halogenlampa, inte LED som TS efterfrågar. Ljusbilden lär bli kass med en LED-ljuskälla, inte bara så att besiktningen gnäller utan att du (t.ex.) får för mycket och för skarpt ljus för nära intill fordonet vilket försämrar sikten längre fram pga kontrastverkan, eller att du bländar mötande. Visst, det lyser säkert mycket, men trist om man hamnar en fronten på en SUV som hamnat på fel sida vägen efter att ha bländats av din hemmabyggda LED.

-edit- i detta inlägget kan man se hur det blir med LED-ljuskälla i en halogenreflektor: http://advrider.com/forums/showpost.php?p=26709743&postcount=2288

Risken för bländning är liten. En sporthojare kan ju justera ner ljuset om det är för högt. :)
Och det är ju något man upptäcker redan på dagen. Eller i skymningen.
Innan det finns risk för katastrofal bländning av mötande.
Genom att mötande blinkar. Efter jag fixat med ljuset på min Triumph och gjort en "garageinställning" av halvljuset så var det ingen som blinkade dagtid.
Solen slår ut allt hojljus, även felinställt hojljus.
I skymningen började ca var 4e bil blinka. Med solen uppe men lågt.
Jag stannade och sänkte 1 varv på justerskruvarna (två halvljus).
Fortsatte köra.
Nu lyste halvljuset upp vägskyltarna och fortfarande var 4e bil blinkade.
Stannade och sänkte 1 varv till.
Nu blinkade ingen. Men jag stannade och sänkte 1/2 varv till.
Och när det blev mörkt hade jag mycket bra halvljus. Och ingen blinkade.

Så att undvika blända mötande med halvljuset är inget problem.
Man justerar ner.
:)
Problemet är helljuset. För med båda lamporna på min Triumph injusterade för halvljus.
Då är helljuset kass. Helljuset är alldeles för högt.
Med helljus kommer bara ströljus på vägen och jag ser ungefär halva sträckan jämfört med halvljus.
Och detta att helljuset inte blir bra med H4 är vanligt.
Läs det här testet av 10st olika H4 halogenlampor.
Man kan utse en helljusegrare bland H4 halogenlampor :D!
http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-h4lampor-3297
Och vad jag förstått är det likadant med H4 Xenon och H4 LED.
Det går att justera halvljuset så mötande inte bländas. BRA !
Tyvärr kan helljuset med H4 LED och H4 Xenon bli precis som med H4 halogen = dåligt.
Och det är väl därför H4 försvunnit och på "moderna" hojar och bilar har man separata reflektorer och separata lampor för hel och halvljus.
Anm. Jag har OSRAM Nightbreaker H4 på Triumphen. Den akuta lösningen av det dåliga helljuset blir kanske att sänka ljuset från den ena lampan. Så helljuset från den lampan blir bra. Frågan är bara om det lönar sig. Här i sydsverige. Jag kör ju bara "transportkörningar" på natten. Och på snabbast möjliga väg så är det ju nästan hela tiden mötande. Dvs inget behov av bra helljus.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top