Liten flickvän

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Jag har en liten flickvän. 157cm.
Vill gärna ha med henne ut i skogen men endurohojjar för korta människor finns inte. Har därför börjat snegla på en crf125. Någon åsikt om dom? Eller vad finns det för alternativ? Hon har ju hojkort så det bästa är ju naturligtvis något som går att regga för gata....
 
kolla beta xtrainer den är lägre än en normal enduro , frågan är om den är låg nog
 
Honda CT 125 hunter cub kunde kanske vara ett alternativ? Osäker när den lanseras i Sverige men förhoppningsvis till sommaren.

Honda-ct125-hunter-cub-4a-768x514.jpg
 
Jocelin Snow är 155 cm och kör en apstor GS


Megan Griffith (Megs Braap) är drygt 160 och tävlar på hög nivå inom Enduro


Megs säger i någon video att det ända som räknas är att man når ner till fotpinnarna :)

Sammantaget för alla korta är att de får inse att det inte finns några låga endurohojar. En Xtrainer eller en KTM Freeride är fortfarande för höga för att en kort person ska nå ner. Varför jag lägger upp Megs och Jocelin är att de redan insett detta och har istället anpassat sin teknik för att kunna köra vilken hoj som helst. Nu är både Jocelins GS och Megs husqvarna sänkta så mycket det går men det gör ganska liten skillnad, ett par cm.
Pratar vi enduro så behöver vi markfrigången så det finns en gräns för hur låga de kan vara.

Alternativet är att inte köra skog utan bara på grusvägar och kanske lättkörda stigar. Då är ju en scrambler ett bra alternativ, eller så tittar man på KTM 390 adventure men den är också för hög.
Jag provkörde själv BMW:s lilla 310 och KTM 390 Duke i somras, de är VÄLDIGT smidiga och roliga att köra och det enda man behöver göra är att byta till grova däck så fungerar de utmärkt på grusväg.
 
Som sagt, fundera på hur pass enduro det blir. Blir det mest "dålig skogsväg" funkar det mesta. Men hur gör juniorerna? Cross-åkare som inte tappat mjölktänderna har man ju sett, vad börjar man på som skogs-mopedist?
 
Last edited:
Som sagt, fundera på hur pass enduro det blir. Blir det mest "dålig skogsväg" funkar det mesta. Men hur gör juniorerna? Cross-åkare som inte tappat mjölktänderna har man ju sett, vad börjar man på som skogs-mopedist?

2000000005.jpg
 
Varför inte en Honda Monkey....
 
KTM Freeride Beta Xtrainer och liknande passar utnärkt för den kortare föraren.
 
Vill man ha en fullstor hoj så går det utmärkt att sänka cykeln en bra bit i fjädringen. Det i kombination med låg sadel och starka benmuskler brukar fungera utmärkt. Lite besvärligare om man kör enduro och skall orka lyfta hojen när man lagrat den på sidan en stund.
 
Jag funderar på om vi inte angriper problemet från fel håll.
Om TS byter till en längre flickvän så är problemet löst.
Ev ha två, en hemma och en i enduroskogen.
 
KTM Freeride Beta Xtrainer och liknande passar utnärkt för den kortare föraren.
Mmm, det är lätt att tro det men freeriden är 90 cm hög och det funkar ner till 170 cm ungefär. TS flickvän är 157 och beroende på benlängd så kommer hon att ha 5-10 cm kvar ner till marken. Jag har provat med korta människor på min sambos Freeride :)
Freeriden kan man sänka med sadel och kortad fjädring men skillnaden är inte astronomisk. Ska man sänka ordentligt så sätter på hjulen från en låghjulad 80/85cc cross, då blir den riktigt låg.
 
Tack för svaren....
Byta flickvän till en längre går bort. Hon har för många andra bra egenskaper som väger upp.
Men allvarligt talat så är det lite konstigt att ingen tillverkare har funderat på att göra en instegshoj till endurosporten för dom yngre eller kortare människorna. Jag åker mest grötenduro med gyttja, stenar, rötter och elände så det måste ju vara en riktig hoj om hon ska hänga med. Som det ser ut nu så lutar det väl mest mot en crf125 och försöka få den att fungera i endurospåret....
 
Som någon skrev är det nog att försöka hitta en Yamaha Tricker
 

Bifogat

  • Screenshot_20210119_181633.jpg
    Screenshot_20210119_181633.jpg
    166.8 KB · Visningar: 14
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top