Liten förhandstitt på mitt bygge..

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Efter lång förberedelse och försening så börjar jag jobba seriöst på mitt projekt nu.
Startobjekt är en Honda Fireblade -03 954 som en olycklig sate skrotade i ett vajerräcke.
Motor, ram, sving, dämpare, längage, bakhjul, sprut, elsystem fanns kvar.
Samtliga med små skador, bla motorblocket som hade flisor urslitna på vänstersidan, dessa har nu byggts upp av svetsfirman. I nästa vecka är fräsjobbet klart, alltså fräsa fram nya plana ytor där svetsen slutar.
Gaffeln va mkt böjd och GSXR600-04 gaffel ska ta dess plats under byggfasen.
Resterande delar såsom framhjul och gaffelkronor kommer att bestå av skrotade delar fram till slutstadiet för att hålla kostnaderna på rimlig nivå.
Det som skall tillverkas själv är, sving, "underram" länkage, avgassystem, spjällhus, luftburk, tank, bakram, samtliga kåpor/sadel/skärm.
Placering av kyl, tank, stötdämpare, länkage, avgassystem/ljuddämpare skall ändras. Delar som skall köpas blir gaffel, dämpare, hjul, bromsar, databox.
Framför allt blir detta ett designprojekt, motor skall trimmas lite men framför allt lättas, vilket också blir den sekundära riktlinjen i arbetet, låg vikt.
Kåpor mm skall formas i bonocell och lera, en grund gjutas i glasfiber, vidare jobb i lera och spackel.
Hur ska detta se ut då? ja skisser finns, och svingen+länkage+underram är caddad nu men detta kommer ändras under arbetets gång.
Visar lite bilder efterhand som bygget framskrider, kommer dock ta minst ett år till så...
Bilderna är på, 1 vraket hämtas, 2 skador på blocket, 3 svetsat block, 4 garaget.
Verkar det va mkt jobb? tar minst ett år till och är inte att betrakta som en moddad blade, utan helt ny hoj.
 

Bifogat

  • vrak.jpg
    vrak.jpg
    87.4 KB · Visningar: 469
  • blockskada.jpg
    blockskada.jpg
    114.5 KB · Visningar: 372
  • block2.jpg
    block2.jpg
    91.7 KB · Visningar: 348
  • garage.jpg
    garage.jpg
    78.5 KB · Visningar: 383
Last edited:
hur kan den lilla högen på flaket ens liknas vid en MC?? :va

men de kommer nog bli intressant att följa detta :tummenupp
 
kan ju passa på här och efterlysa en kaserad pelarborrmaskin, behöver "axeln/stången" och den klump med vev som bordet sitter på.
Hojen skall inte stå på mekbordet utan på en "pelare" som jag vill kunna höja och sänka och rotera. (bultas under motorn)
 
Var å kollade på liket innan du köpte de. Imponerad av att du redan nu talar om ett designprojekt, det känns som det är mycket kvar innan det ens kommer att börja rulla..

Hur som helst, det låter spännande, håll oss uppdaterade med bilder.

Å god lycka..

//D
 
3699 skrev:
Var å kollade på liket innan du köpte de. Imponerad av att du redan nu talar om ett designprojekt, det känns som det är mycket kvar innan det ens kommer att börja rulla..

Hur som helst, det låter spännande, håll oss uppdaterade med bilder.

Å god lycka..

//D


Kände du också igen liket mannen!!

Kanske var tur att vi passade den gången.....
 
Chronic skrev:
Kände du också igen liket mannen!!

Kanske var tur att vi passade den gången.....
va väl du som tipsade mig...
 
R2 skrev:
va väl du som tipsade mig...


Visst var det det, och i rätt händer är det det ett av de grymmaste utgångsobjekt jag kan tänka mig.

Mina händer = inte rätt händer :D

Ska du inte använda den feta svingen? Du skriver att du ska byta sving.
 
Chronic skrev:
Visst var det det, och i rätt händer är det det ett av de grymmaste utgångsobjekt jag kan tänka mig.

Mina händer = inte rätt händer :D

Ska du inte använda den feta svingen? Du skriver att du ska byta sving.
nej den ska bort, passar inte till nya länkaget och stötdämpar placeringen, eller avgassystemet. inte snygg heller.
 
R2 skrev:
nej den ska bort, passar inte till nya länkaget och stötdämpar placeringen, eller avgassystemet. inte snygg heller.


Jooo..den är ju aerodynamisk o allt :7peta

Lycka till hursomhelst, kul att bygga med så ny motor.
 
Kul med lite vågade projekt!

Håll oss uppdaterade. Både designmässigt och vad du pillar på i motorn.
 
Törnberg skrev:
Exjobb på designingenjörsprogrammet?

Lycka till :-)

//Anders.
Nej, har funderat på den utbildningen men nä...
vill bygga hojar, inte plugga matte.
 
Tror inte de har lika mycket matte där som på övriga ingenjörsutbildningar.
Detta skall väl vara anledningen till att det tvistats om det är en "riktig" ingenjörsutbildning.

//Anders.
 
Studien för en LeMans version av Koenigsegg gjordes för övrigt av två studenter vid Designingenjörsprogrammet.
En av dem jobbar kvar där nu, så man kan säga att utbildningen ledde till att han fick bygga bilar, häftiga bilar.. Typ världens snabbaste serieproducerade..

Edit: Christer Flodman heter han

//Anders.
 
Last edited:
Ska bli spännande att följa, lycka till med ditt bygge.

Måste erkänna att jag är ganska så avis på ditt garage...
 
Törnberg skrev:
Typ världens snabbaste serieproducerade..

Edit: Christer Flodman heter han

//Anders.
Gick han här i Skövde eller på Chalmers?

urk, ja visst, serie producerade, kan man ju snacka om.
Vector w8 gjorde väl 412kmh för en massa år sedan..
jo det stämmer , men jag retar mig på det av någon anledning..
edit, hittar bara uppgifter på 350 blås för vectorn nånn gång på -90talet, men har hört talas om 412, men jag ger mig väl då :huvet :brinnerup
 

Bifogat

  • w8_1.jpg
    w8_1.jpg
    13.4 KB · Visningar: 1,307
Last edited:
P@trik skrev:
Ska bli spännande att följa, lycka till med ditt bygge.

Måste erkänna att jag är ganska så avis på ditt garage...
jag jagade det garaget i 3år innan det blev mitt, mkt nöjd.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top