Liten, driftsäker, snål, felfri bil förslag!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har skickat iväg en Italiensk bil nu då det var diverse fel, är nu på jakt, efter en liten annan bil. Har funderat på Hyundai accent 00:a någon som har erfarenhet av dessa? 1,5 liters motor, annars finns Corolla men de är så i bängen dyra..liten Rover är annorlunda men är i grunden en Honda. Nissan Micra finns, Mazda 323 ..mm mm

Kan någon tipsa om någon riktig durecellkanin som bara går o går, krångelfri som rullar igenom bilprovningen, helst väldigt bränslesnål, och någon bil som är lite "ovanlig" som lätt glöms bort.?

Budgeten är på max 25K, så vill man ha så nytt som möjligt..men det kan vara bättre med en 1997:as Corolla än 2001 Hyundai..ibland får jag bara tanken med på glömma snålbilen och fläska på med en Merca 180,200 från mitten av 90-talet med..en kompis tyckte jag skulle välja en mitsh. Carisma istället för hyundai, men vet svärfar haft problem med mits. Samt att Galanterna haft stora växellådsproblem.:va

Har haft ett par Italienska bilar som INTE har levt upp till förväntningarna..
Goda råd är dyra, vill göra affär så fort som möjligt då jag är billös..

Någon bil man kan UNDVIKA som bara ger bekymmer:vaförutom gamla fordar, gamla alfa romeo, och franska bilar...
Eller någon som har en bil till salu, så Pm:a gärna:tummenupp

Last edited:
Tänkte säga Toyota Aygo men den får man ju knappast för 25.000. En Golf kan väl aldrig vara fel däremot?

Golf inte fel heller..lite dyra, även Polo fina men dyra..Micra vet jag har någon motor med kamkedja krångelfri motor tydligen ialla fall.

Golf inte fel heller..lite dyra, även Polo fina men dyra..Micra vet jag har någon motor med kamkedja krångelfri motor tydligen ialla fall.

Micran,K12 tror jag den heter,lider av att kamkedjan blir sliten och sträcker sig,vilket medför att motorlampan tänds och man får felkod,plus att den blir svårstartad till slut.
Byte kostar runt 15 papp,inträffar oftast runt 10-12-tusen mil.

Micran,K12 tror jag den heter,lider av att kamkedjan blir sliten och sträcker sig,vilket medför att motorlampan tänds och man får felkod,plus att den blir svårstartad till slut.
Byte kostar runt 15 papp,inträffar oftast runt 10-12-tusen mil.

Den går fetbort...

Oplar är svåra att döda motorer på...står man bara ut med rosten så...

corsa 1,2 skall vara en rätt bra bil med har jag hört..

Audi a4 1,8 utan turbo! Volvo S80 Är ju inte fel heller om man vill ha komfort..:tummenupp, skulle inte finnas så mycket valmöjlighet..:D

Last edited:
Oplar är svåra att döda motorer på...står man bara ut med rosten så...

Hittar man en Astra från -99 och framåt så har rosten inte gått så hårt åt den om den är någorlunda skött. Billiga som få också, drar ingen sås och det är inga dyrare delar som burkar behöva bytas på dem. Nån generator eller fläktrelä typ, sen går de som klockan...

Den mest felfria bil jag har ägt var en Corolla men jag körde inte så jävla mycket med den men den hade ändå gått över 25k mil. Drar heller ingen soppa och kostar nästan gratis i försäkring.
Polaren har en 01:ans Accent 1,5:a och det är ett jävla smäck :huvet

Ja, Honda och BMW är såvitt jag vet de som har mest extrema toleranser.
Tydligen har Honda varit med om ett enda motorras sen de började bygga bilar.

Bwahahaha...

Finns det verkligen folk som tror på sån bullshit?

Morsan har en Toyota Yaris, hon är inne på sin andra, det var inget fel på den första men den hade ingen AC.
Totalt felfri bil, men lika sexig som Kristina Lugn i varselkläder....

Ja, Honda och BMW är såvitt jag vet de som har mest extrema toleranser..

Min röst hamnar på Honda Civic :tummenupp

Till TS rekommenderar jag Bilprovningens statistik för att se hur bilar med ca 10 år på nacken klarar sig. Civic ligger riktigt bra till.

Inte så många mil, nybytt kamrem... Fel sida landet för min del men något åt det här hå¨llet hade jag kikat på.

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Civic_1_4___med_AC__24157059.htm?ca=11&w=3

Besiktningsstatistik för 10 år gamla bilar:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6/$file
/Personbilar_10_ar_modellrelaterade_2008.pdf

Toyotorna klarar sig bra som vanligt men de kostar ofta mer.

Last edited:
Till TS rekommenderar jag Bilprovningens statistik (starka sidor och svaga punkter) för att se hur bilar med ca 10 år på nacken klarar sig. Civic ligger riktigt bra till.

Statistik i all ära....

Men här är det lätt att gå bort sig om man inte tänker till eller förstår bättre hur att läsa den! : varningensfingesmiley

MÅNGA hänvisar till denna info, och även jag, har gått på den på 80-talet.

Men.....

Det många (de flesta? alla?) glömmer... är att denna statistik INTE redovisar milen.

Detta får till följd att bilar som inte går några sträckor, står i varmgarage året om, eller eljest inte attraherar långkörare, ungdomar eller andra "hårdbrukare" kommer att premieras i denna statistik.
I klartext: En jetta, som är en IDENTISK bil med Golf, bara MED baklucka, kommer i denna statistik se ut att vara en HELT annan bil... från en annan planet, då den bara attraherar kommunaltjänstemän och bingoutropare.
Golfen i sin tur blir en strykpojke...
Vilken bil ÄR egentligen bäst??? De görs av samma komponenter, så rimligen ska de ha EXAKT samma betyg. Vilket de inte har... Ett bevis på hur felaktig mätmetoden är.

Dvs typiska pensionärsbilar, frisörbilar, och andra lallarbilar kommer få fina betyg, för de är ju i det närmaste oanvända i jämförelse med tjänsteaudin/volvon/saaben/whatever som rullar 5-15 tusen mil om året.

Finge dessa lallarbilar gå samma sträckor, året om, i salt regn och rusk är jag HELT ÖVERTYGAD om att statistiken hade sett annorlunda ut. :fakta

Ingen ska försöka övertyga mig om att en Nissan Micra/Huyndai Atos är en bättre bil än en Merca/Volvo/Audi/etc.

Men mäter man kvalite´i förfluten TID och inte MIL, kan ju vilken bil som helst bli bäst. Bara den inte används....

Mina 2 cent

Med lögn förbannad lögn och statistik kan man som bekant bevisa vad som helst ;)

Last edited:
Statistik i all ära....
Men lögn förbannad lögn och statistik kan man bekant bevisa vad som helst ;)

Sant, dessutom har vissa bilmärken "gratis förbesiktning" där man får lämmna in bilen till verkstaden, dom förbesiktar bilen, åtgärdar alla fel om man vill det eller ger en lista med vad som behöver åtgärdas åt kunden.

Klart som fan att dom bilarna har få fel på besiktningen, dom flesta skiter ju på sig om verkstaden säger att det är lite glapp i en spindelled och låter dom byta den, själv rycker jag i hjulet och konstaterar "har besiktningsgubben fått ligga i morse så går det"

Krocksäker som en skokartong.

Toyotan är lite mer lättmekad än Hondan.

Hondans bromsrör till bakbromsarna har jag för mig går in i karossen vilket är en fördel, fast skulle man behöva byta kanske det är ett helvete.

Toyotas lean burn motor är inte helt skryppelfri men tror inte den finns i Corollan.

Den förmodade mest svårlagade rosten på Corollan är runt infästningen av fjäderbenen bak, rostskydda. För övrigt är båda modellerna inga underverk ur rostsynpunkt så syna dem noga.

Min 77´a för några år sen:

Bifogat

• badass.jpg
    badass.jpg
    63.6 KB · Visningar: 192
Söker man en bil i 25kronorsklassen så är det nog vare sig körglädje eller posörfaktir som hamnar i första rummet.

Precis..jag skiter i färg, häftig motor, det som jag ser som fördel är om det finns motorvärmare kupéuttag, servostyrning..ja sen slutar mina krav..sitter en dragkrok så är det inte fel, MEN har bilen använts mycket med draget, så är det fel ialla fall...
Tittade på ett par bilar idag jag lämnade, en med fel fakta i annonsen mot verkligheten och läckande avgassystem, det var en bilhandlare..den andra hade bulor repor och början till rost här o där..

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back