Lite VM bilder Francorchamps!

Det vra bra bilder, iaf dom första!
Och Vermati o Vor är snygga som faen!
 
Wheeliegirl skrev:
Här kommer några foton....inte bästa kvalitet men....
En polare som knäppte på sista VM racet....



http://users.pandora.be/ibiza_racing/SM francorchamps/

Har några film-snuttar, men kan inte lägga upp dom....Nån med lite koll som kan hjälpa till? :rolleyes: (formatet nu är PCM...? )

Sara...
Fy faaan vad alla VM hojjar e porriga nuförtiden ;)... Me like...

- Johan
 
Wheeliegirl skrev:
Här kommer några foton....inte bästa kvalitet men....
En polare som knäppte på näst sista VM racet....

http://users.pandora.be/ibiza_racing/SM francorchamps/

Har några film-snuttar, men kan inte lägga upp dom....Nån med lite koll som kan hjälpa till? :rolleyes: (formatet nu är PCM...? )

Sara...

Såg ju lite blött ut det där! Inte som Barkarby direkt... :)

PCM ? Pulse Code Modulation ? Näe, inget jag har program för att fixa med, sorry.
 
Lite funderingar efter ha tittat på HVA-cyklarna som säkert ngn klok här inne kan svara på:

1: Vad är det för pryl som sitter ovanför/på generatorkåpan?

2: Vad jag hört(!) så vill man hålla isär piporna så långt som möjligt innan dämparen på motardhojjar, men på puff-systemet dom verkar använda sitter koningen direkt efter krökarna!? (kan ju vara speciellt för det racet & gällande förhållande iofs?)

3: På t.ex. RR-modellen sitter det väl 6-kolvs ok fram? ...men på bilderna ser det bara ut som dom använder 4-kolvs!? ...eller är det jag som ser illa? :3freak
 
Chris Husky skrev:
Lite funderingar efter ha tittat på HVA-cyklarna som säkert ngn klok här inne kan svara på:

1: Vad är det för pryl som sitter ovanför/på generatorkåpan?

2: Vad jag hört(!) så vill man hålla isär piporna så långt som möjligt innan dämparen på motardhojjar, men på puff-systemet dom verkar använda sitter koningen direkt efter krökarna!? (kan ju vara speciellt för det racet & gällande förhållande iofs?)

3: På t.ex. RR-modellen sitter det väl 6-kolvs ok fram? ...men på bilderna ser det bara ut som dom använder 4-kolvs!? ...eller är det jag som ser illa? :3freak
På A så vet jag inte (men jag har sett de förut med någonstans...)

På B så har jag ingen aning

PÅ C så svarar jag: Nej, det sitter inte 6-kolvare på RR:en. Bara 4-kolvare. Samma som på factoryn sägs det. Med det oket, den skivan och den pumpen så räcker det gott och väl. 6-kolvaren väger ju mer dessutom ;)

- Johan
 
Chris Husky skrev:
Lite funderingar efter ha tittat på HVA-cyklarna som säkert ngn klok här inne kan svara på:

1: Vad är det för pryl som sitter ovanför/på generatorkåpan?

2: Vad jag hört(!) så vill man hålla isär piporna så långt som möjligt innan dämparen på motardhojjar, men på puff-systemet dom verkar använda sitter koningen direkt efter krökarna!? (kan ju vara speciellt för det racet & gällande förhållande iofs?)

3: På t.ex. RR-modellen sitter det väl 6-kolvs ok fram? ...men på bilderna ser det bara ut som dom använder 4-kolvs!? ...eller är det jag som ser illa? :3freak

1. Uppsamlingskärl

2. Lättare att balansera systemet kanske, men det är inte alltid praktiskt eller kanske ens önskvärt att göra på det sättet i alla lägen. Möjligen har de testat och tyckte det lirade bra så som det ser ut nu...
 
TomK skrev:
1. Uppsamlingskärl

2. Lättare att balansera systemet kanske, men det är inte alltid praktiskt eller kanske ens önskvärt att göra på det sättet i alla lägen. Möjligen har de testat och tyckte det lirade bra så som det ser ut nu...

1: Jo kikade lite mer på bilden, såg först bara en slang som gick till det, men tittar man noga ser det iaf ut som det kommer slangar från fuggen fast man inte ser anslutningen. Tycker dock det ser lite litet ut bara ...men men, snygg lösning är det iaf!

2: Låter logiskt

Mr Rockster 3: Hade för mig att det va ngn form av uppdatering utöver pumpen, med det verkar vara samma som på min -01:a då!?
 
1: Justjävlar ja! Det kom vi ju också på när vi var på VM och kollade, då syns det ju tydligare att alla slangar går ner dit ;)

3: Jag tror att det finns rätt många sådana ok som ser likandana ut men inte e exakt samma men jag e inte helt säker. Det är säkerligen samma som sitter på din -01:a dock. De är grymma!

- Johan
 
Chris Husky skrev:
Lite funderingar efter ha tittat på HVA-cyklarna som säkert ngn klok här inne kan svara på:

1: Vad är det för pryl som sitter ovanför/på generatorkåpan?

2: Vad jag hört(!) så vill man hålla isär piporna så långt som möjligt innan dämparen på motardhojjar, men på puff-systemet dom verkar använda sitter koningen direkt efter krökarna!? (kan ju vara speciellt för det racet & gällande förhållande iofs?)

3: På t.ex. RR-modellen sitter det väl 6-kolvs ok fram? ...men på bilderna ser det bara ut som dom använder 4-kolvs!? ...eller är det jag som ser illa? :3freak

1. Uppsamlingskärl, ja...

2. Tja, det beror lite på vad du vill ha för karaktär på motorn. Men som regel så vill man det för SOM REGEL så trimmas motarder för att lämna vrid över ett så absolut brett register som möjligt. Acca ut från gruspartuet på asfalt görs tex från låga varv för att finna grepp och då behöver man ton med drag redan från låga varv. En del förare är dock ute efter mer screamer effekt och därför görs factory pipor i vissa fall annorlunda. Man kan dock i vissa fall laborera fram en medelväg med tidig ihopslagning och fler uppkoningar istället, typ Akra. Dock ger ett original bättre effekt på låga varv upp t ca 5000 varv faktiskt, Akra vs original alltså. Se graf nedan original vs Akra+kam. Bra effektökning dock...

3. Tror att det sitter 4-kolvs på RR´en MEN: Hojarna är naturligtvis anpassade för föraren som kör den. Säger Eddy att han vill ha ISR så sitter det en ISR på inom några dagar (förutsatt att de får betalt för det). En factory Replica är INTE en exakt kopia av rejsern. En del förare vill ha mer respektive mindre vridmassa osv vilket gör att man inte kan göra exakta replikor. Dessutom så kan hojarna skilja lite tom beroende på vilka banor de körs på nu för tiden. Fjädrar i dämparna, hjulbredd, och tom motorer för en del team. KTM tex har 10-15 motorer med sig till varje race och du kan ge dig fanken på att de inte använder samma motorer på riktigt snabba banor som de gör på långsamma... Mer effekt på snabba banor och bredare register på långsamma. Osv, osv...

Daniel...
 

Bifogat

  • 660 stock akrafactcam.jpg
    660 stock akrafactcam.jpg
    17 KB · Visningar: 77
Ypvs: vilken hoj är den där Dynon från??
ger akra lika (ungefär) på alla hojar??

Och vad med än helrör behöver man göra när man byter?
Anant luftfilter? annan bestyckning?
Alltså, vad "måste" man göra?
 
Holy Rider skrev:
PutteLiten skrev:
Ypvs: vilken hoj är den där Dynon från??
ger akra lika (ungefär) på alla hojar??

Det står 660 uppe till vänster :va

Killen som äger den bor i Holland, några mil härifrån typ... (2½ mil t Holländska gränsen)
Det är en 660 2003, ja...


Daniel...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top