Vintermeket med miton är igång nu
Den kommer bara upp i 140 km/h mätarfart och den ska iaf göra 165-170 på mätaren. (Ja, den är ostrypt och den har rätt utväxling)
När jag plockade av cylindern såg jag att fel kolv satt i. Platt kolv istället för domekolv som passar ihop med min topp. Det förklarar den låga toppfarten och att den var så klen i låg och mellanvarv.
Squish på 2,3mm är inte heller så optimalt så det blir att plana toppen. Har själv ingen erfarenhet av fräs/svarv men jag har en bekant som kan plana toppen till mig. Är det något viktigt man ska tänka på förutom att toppen ska vara helt rak och stadigt fäst i fräsen? Kommer det att bli problem att svarva ner o-ringsspåren? Hur hög squish ska jag köra med? Hade tänkt mig mellan 0,8 och 1mm, är det för lite? Hojen ska användas till gatkörning.
Jag tror att jag kommer att hamna runt 11:1 i kompförhållande om jag sänker till runt 1mm. Kan inte mäta exakt eftersom jag inte har nya kolven ännu. Kan jag köra på 95 okt eller måste jag gå upp till 98?
Avgasporten i cylindern är lite klantigt formad så jag tänkte rätta till det lite grann. Finns det risk för att nikasilet spricker när jag slipar med dremeln eller är det inget problem? En grop i högra hjälpporten ochså men jag tror att jag struntar att fylla i den eftersom det blir pilligt. Tänkte jämna till agvaskanalen och sedan polera, det förbättrar väl flödet litegrann och gör att sotet får svårare att sätta sig där. Är det någon fördel med polerade förbränningsrum?
Ska också bygga en ny expansionskammare. Tänkte ta måtten från orgröret och sedan göra det nya ca 500 rpm högvarvigare samt lite brantare returkon. Diffusorn på orgröret är bara i ett steg och jag ska göra en 3-stegs, men behålla medelvinkeln alt. öka lite. Headern går inte riktigt rakt in i diffusorn på orgröret så jag tror att det finns lite att vinna där. Har ni några tips på hur jag ska få ett så bra rör som möjligt? Har gjort rör innan så jag vet hur man gör, det är bara lite detaljer som ni behöver tipsa om.
Målet är att hojen ska bli starkare över hela registret. Komphöjningen kommer att ge effekt på låg och mellanvarv och squishsänkningen ger väl effekt över hela registret. Pipan ska ge bättre kräm på höga varv men samtidigt försöka behålla effekten i lägre varv mha 3-stegsdiffusorn.
Öppnade ljuddämparen idag och då såg jag att förra ägaren hade gjort något hemmamek. Han har skarvat ihop 2 olika rör varav det ena har mindre diameter än stingern. Tänkte byta ut detta till ett nytt rör som blir ca 26mm i innerdiameter (stingern är ca 22mm har jag för mig). Vad ska jag ha för diameter på hålen i röret? Vill att den ska dämpa så bra som möjligt utan att pajja flödet.
Ett reedblad har börjat nötas i ena hörnet eftersom skruvarna till "begränsaren" satt löst så det glappade. Tur att ingen skruv lossnade ja. Det är ett måste att byta blad, eller hur?
Många frågor ja, men svara på det ni kan. Behöver hjälp för att få så bra resultat som möjligt
Om något är otydligt/fattas så säg det så förklarar jag utförligare.
Tack på förhand

När jag plockade av cylindern såg jag att fel kolv satt i. Platt kolv istället för domekolv som passar ihop med min topp. Det förklarar den låga toppfarten och att den var så klen i låg och mellanvarv.
Squish på 2,3mm är inte heller så optimalt så det blir att plana toppen. Har själv ingen erfarenhet av fräs/svarv men jag har en bekant som kan plana toppen till mig. Är det något viktigt man ska tänka på förutom att toppen ska vara helt rak och stadigt fäst i fräsen? Kommer det att bli problem att svarva ner o-ringsspåren? Hur hög squish ska jag köra med? Hade tänkt mig mellan 0,8 och 1mm, är det för lite? Hojen ska användas till gatkörning.
Jag tror att jag kommer att hamna runt 11:1 i kompförhållande om jag sänker till runt 1mm. Kan inte mäta exakt eftersom jag inte har nya kolven ännu. Kan jag köra på 95 okt eller måste jag gå upp till 98?
Avgasporten i cylindern är lite klantigt formad så jag tänkte rätta till det lite grann. Finns det risk för att nikasilet spricker när jag slipar med dremeln eller är det inget problem? En grop i högra hjälpporten ochså men jag tror att jag struntar att fylla i den eftersom det blir pilligt. Tänkte jämna till agvaskanalen och sedan polera, det förbättrar väl flödet litegrann och gör att sotet får svårare att sätta sig där. Är det någon fördel med polerade förbränningsrum?
Ska också bygga en ny expansionskammare. Tänkte ta måtten från orgröret och sedan göra det nya ca 500 rpm högvarvigare samt lite brantare returkon. Diffusorn på orgröret är bara i ett steg och jag ska göra en 3-stegs, men behålla medelvinkeln alt. öka lite. Headern går inte riktigt rakt in i diffusorn på orgröret så jag tror att det finns lite att vinna där. Har ni några tips på hur jag ska få ett så bra rör som möjligt? Har gjort rör innan så jag vet hur man gör, det är bara lite detaljer som ni behöver tipsa om.
Målet är att hojen ska bli starkare över hela registret. Komphöjningen kommer att ge effekt på låg och mellanvarv och squishsänkningen ger väl effekt över hela registret. Pipan ska ge bättre kräm på höga varv men samtidigt försöka behålla effekten i lägre varv mha 3-stegsdiffusorn.
Öppnade ljuddämparen idag och då såg jag att förra ägaren hade gjort något hemmamek. Han har skarvat ihop 2 olika rör varav det ena har mindre diameter än stingern. Tänkte byta ut detta till ett nytt rör som blir ca 26mm i innerdiameter (stingern är ca 22mm har jag för mig). Vad ska jag ha för diameter på hålen i röret? Vill att den ska dämpa så bra som möjligt utan att pajja flödet.
Ett reedblad har börjat nötas i ena hörnet eftersom skruvarna till "begränsaren" satt löst så det glappade. Tur att ingen skruv lossnade ja. Det är ett måste att byta blad, eller hur?
Många frågor ja, men svara på det ni kan. Behöver hjälp för att få så bra resultat som möjligt

Tack på förhand



