Lite tankar om försäkring.....

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
..detta är vad jag tänker, kommentera :D :D :D om ni vill.............

Nå inte jag fattar är ju att alla ska ha helförsäkrat, visst känns det tryckt med det, men ändå. Om man tänker efter så är det ju nästan omöjligt att lägga omkull en MC om man kör någolunda normalt. Den få gånger man kan lägga omkull en MC är väl om man kör JÄVULSKT för fort i en cirkulationsplats eller om man ser sand/grus i en korsning & kör för fort.

Men tänk efter en xtra gång när man är ute & kör så räcker det med halvförsäkrat & då slipper ni den höga premien på försäkringen.

Jag har halvförsäkrat & jag har varit & kört på bana med hojen 1 gång, visst körde jag fortare än vad halvförsäkringen klarar av men man behöver ju inte ligga på sladd ut ur varje kurva utan kankse bara nångång & då ligger man under gränsen av vad däcken klarar av så då är det ju ingen fara.

VAR MOGEN OCH KÖR HALVFÖRSÄKRAT NI SOM INTE HAR RÅD ATT HELFÖRSÄKRA ERAN HOJ SÅ NI LÅTER DEN STÅ PÅ ERA FÖRÄLDRAR :tummenupp :fakta

jo jag kör trafik eller halvförsäkrat jag med, beroende på vad det är för hoj och om stöld kan behövas eller inte.

Klotar jag så får jag stå för det, därför går det väl lite lugnare antar jag.

En anledning att många måste ha helförsäkring är väl att de har finansiering på hojen?

maverick_750rr skrev:
Nej, det är det INTE!!!!
Vet du EGENTLIGEN vad det var du svarade på nu??

Om du tar lån på en hoj så står det i det finstilta att låneinstitutet kan återkräva lånet vid särskilda omständigheter , skulle du då klota hojen så kan det räknas som särskilda omständigheter , inte så många som kan pynta in sitt lån i det läget..

Finns även de lån som KRÄVER helförsäkring på den fordon som du ev har i säkerhet :fakta

Finns nog en hel del som skulle välja halvförsäkring om de inte hade detta i bakhuvudet.

Sen att rådjur och annat vilt skiter fullständigt i att du är en toppenförare och särdeles inte behöver helförsäkring är en annan sak :crash

Last edited:
Jag kör halvförsäkrat och biter i det sura äpplet om nåt skulle hända.
(har inget lån eller annat otyg på hojen)

Ps Ska också köra halvförsäkrat nästa år , men har då heller inga lån på hojen, så då kan man ju ta smällen om nått händer.

Jag kör halvförsäkrat trots att jag knappast tjänar något på det
6000:- halv
8000:- hel

tycker fortfarande det är för mycket med tanke på att hojen har 35Kw (klass 4) och jag har 3 skadefria sesonger :zpy

Kör också halvförsäkrat men det är enbart för att det är ekonomiskt omöjligt för mig att ha hojen helförsäkrad ungefär.

Surt om man klotar dock...

R1 Uffe skrev:
JÄVULSKT för fort i en cirkulationsplats

1. Ang rondell: Jag har gjort exakt så. Med en KLR650. En sån är smal och hög = går att lägga ner hur mycket som helst!
Inte. Inte HUR mycket som helst! Erfarenhet talar.
Hade endast trafik = fixa själv. Bara småskador.

2. Ang försäkringar. Håller helt med R1 Uffe. Varför _måste_ alla ha hel? Jaja, jag förstår de som har finansiering att tänka på.
Jag råkar vara så lycklig att mina knarrar är betalda och jag har rejäl inlåsning = kör enbart trafik. Den dagen jag klotar så får jag kavla upp ärmarna, spotta i nävarna, och börja meka.
Å andra sidan slipper jag vara med och betala för de som leker på den lokala streetracerakan, bromsar ikull på området före starten (lite grus), och skrapar upp ena sidan + ställ och hjälm och sen kommenterar "Gör inget, kostar bara X kronor på försäkringen". Har sett detta hända.
Den som inte har rejäl inlåsning kanske ska ha halv ist för trafik om det inte är en riktigt gammal, inattraktiv knarr (då kanske trafik och redig låskätting räcker).
Mest av allt blir jag irriterad på de som beklagar (några av er har säkert sett mina inlägg i ämnet förr) sig över dyra helförsäkringar på nyare hojar. Typ "Hur ska man ha råd med de här premierna" etc. Enkelt: Har man inte råd så minskar man på försäkringsskyddet eller skaffar sig en annan knarr.

cbjorkman skrev:
Jag kör halvförsäkrat och biter i det sura äpplet om nåt skulle hända.
(har inget lån eller annat otyg på hojen)

Det är lysande Crille !!!!!!!!!! Som sagt bara man tänker efter en xtra gång så klarar man sig med Halvf.

MEN HALLÅ ALLA, VISST ÄR DET GANSKA SVÅRT ATT GÅ OMKULL OFRIVILLIGT OM MAN NU SKULLE TÄNKA EFTER EN XTRA GÅNG, TYP SKA JAG TA RONDELLEN I 80 Km/h ELLER 73 Km/h

Iceman1975 skrev:
Det finns ju andra orsaker till att man kan köra omkull... :fakta

Vad menar du då, tex att man kör på B hjulet & slår över, men det är där den där xtra tanken kommer som jag menar & då kan man ju köra halvförsäkrat

Halvförsäkringen tycker jag täcker det man behöver, förutsatt att man inte är en riktig klant.. Det enda jag skulle vilja se är att man skulle kunnat teckna en tilläggsförsäkring mot vilt, precis som man kan göra på fyrhjulingar hos en del företag. Dom där vilda djuren har _inget_ trafikvett, och det är inte mycket man kan göra om det plötsligt kommer en flock rådjur studsande över vägen förutom att bromsa och hoppas på det bästa.

Last edited:
För min del blir det halv eller värsta fall trafik. Har ju fått en hoj snodd en gång och är inte så pigg att pynta själv för att folk inte kan hålla fingrarna i styr. Mäkta trött på hojtjuvar,

Ibland är man ju ute och åker en bra sväng och det finns inget bra ställe att placera hojen, då vill man gärna ha halv, eller?

/Felix

R1 Uffe skrev:
Vad menar du då, tex att man kör på B hjulet & slår över, men det är där den där xtra tanken kommer som jag menar & då kan man ju köra halvförsäkrat

Det jag menade typ.....

Jag kommer åkande på en väg i helt laglig hastighet..
Då plötsligt kommer en bil utsvängandes...
Och vipps måste jag veja varpå jag kör i diket....
Bilen låtsas som den inte sett mig och fortsätter åka..
Då står jag där i diket med en skrotad hoj...
Kan ge fler exempel...

Eller tänker jag helt åt skogen??

Iceman1975 skrev:
...Eller tänker jag helt åt skogen??
Nä, du tänker rätt. För en månad sedan såg jag en kille gå omkull utan synlig anledning. Han körde sakta men framhjulet bara släppte. Bågen slog i en trottoarkant med motorn först och studsade sedan upp och träffade en skyltstolpe. Resultatet blev ett spräckt motorblock bruten bakram (ej skruvad), inslagen tank, alla kåpor åt helvete mm. Han hade helförsäkring och var jävligt glad för det. Man kan inte gardera sig mot alla olyckor.

Det är väl upp till var och en att välja det försäkringsskydd som passar denne bäst. Vad det handlar om är ju bara hur stor den maximala ekonomiska skadan blir när olyckan är framme. Man kan välja att dela upp denna i mindre portioner, alltså teckna en helförsäkring, eller skita i helförsäkringen och ta hela smällen på en gång. Det sistnämnda är i genomsnitt det billigare.

Själv kör jag helförsäkrat eftersom tanken på att få bågen helt skrotad och utan ersättning om jag vurpar inte tilltalar mig.

R1 Uffe skrev:
[B...Men tänk efter en xtra gång när man är ute & kör så räcker det med halvförsäkrat & då slipper ni den höga premien på försäkringen...[/B]
Nja, riktigt så enkelt är det nu inte. Du kör inte ensam i ett laboratorium.

out4speed skrev:
Vet du EGENTLIGEN vad det var du svarade på nu??

Om du tar lån på en hoj så står det i det finstilta att låneinstitutet kan återkräva lånet vid särskilda omständigheter , skulle du då klota hojen så kan det räknas som särskilda omständigheter , inte så många som kan pynta in sitt lån i det läget..

Finns även de lån som KRÄVER helförsäkring på den fordon som du ev har i säkerhet :fakta

Finns nog en hel del som skulle välja halvförsäkring om de inte hade detta i bakhuvudet.

Sen att rådjur och annat vilt skiter fullständigt i att du är en toppenförare och särdeles inte behöver helförsäkring är en annan sak :crash

Jag var idag(fredag) inne på Din Bil här i stan och skulle kolla på olika bilar eftersom jag är i desperat behov av en bil och tyckte med säljaren att jag kunde ju lika gärna köpa mig en riktigt fin bil som håller ett tag istället för bilar som M5arton och dyl.
Tar jag ett lån hos Din Bil på kanske 40.000kr så betalar jag av det månadsvis säg i 4år(fy fan).
Skulle jag efter sex månader krachsa bilen med endast trafikförsäkring har jag fortfarande samma summa att betala varje månad i 3,5år framöver liksom om jag skulle haft kvar bilen. Det enda jag "slipper" är skatten och försäkringskostnaden.

Inget krav på helförsäkring nånstans :fakta
Varför måste du betala av hela bilen direkt om du väljer att köra in i betiongväggar med din egen bil som du själv äger? Tänk om du köper en Alpina JUST BARA FÖR ATT HA!!! Då står den ju i garaget kanske i 8år avställd och samlar damm. Kunde lika gärna ha kraschat bilen en månad efter..... samma sak.

750RR

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back