Lite ström

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Har lite dåligt batteri i hojen så jag brukar rulla igång den, varit lat och inte fixat nytt än, funderar på GEL-batteri osv., den har stått en dryg vecka men tänkte köra idag så jag rullar den nedför backen och lägger i 3:ans växel, låser bakhjulet, prövar 4.ans växel, låser bakhjulet, har den inte gjort förut, va kan problemet vara ?, lite kräm i batteri men den flärpar ur på något relä då den inte orkar dra, har som sagt stått still en vecka, har cylindrarna rostat fast?, polaren har DR 800 så han snacka om en pysventil vid start, har inte sett nån på den här XTZ 750

något tips :va, växlarna funkar så växellådan verkar inte ha skurit medans den stått stilla :)

Mickez77 skrev:
Har lite dåligt batteri i hojen så jag brukar rulla igång den, varit lat och inte fixat nytt än, funderar på GEL-batteri osv., den har stått en dryg vecka men tänkte köra idag så jag rullar den nedför backen och lägger i 3:ans växel, låser bakhjulet, prövar 4.ans växel, låser bakhjulet, har den inte gjort förut, va kan problemet vara ?, lite kräm i batteri men den flärpar ur på något relä då den inte orkar dra, har som sagt stått still en vecka, har cylindrarna rostat fast?, polaren har DR 800 så han snacka om en pysventil vid start, har inte sett nån på den här XTZ 750

något tips :va, växlarna funkar så växellådan verkar inte ha skurit medans den stått stilla :)

Tror att du har för dåligt med ström nu. Alltså inte tillräckligt med ström
för att den skall tända. Pröva med startkablar istället.

Peder Rosberg skrev:
Tror att du har för dåligt med ström nu. Alltså inte tillräckligt med ström
för att den skall tända. Pröva med startkablar istället.

yes, konstiga är att backen inte fick hjulet att snurra som det brukar...

Mickez77 skrev:

Är marken vit? Känns det "halt" om du försiktigt känner med foten? Prova att rulla igång den där marken är "svart" i så fall.

Mickez77 skrev:

Jo men, är det så att den inte får tillräckligt med ström, så kan
den inte tända den gasblandning som den sugit i sig, efter alla
dina startförsök, utan att den försöker endast att komprimera den istället.
Vilket på den stora stånkan nog upplevs som att den låst fast sig.

Chronic skrev:
Är marken vit? Känns det "halt" om du försiktigt känner med foten? Prova att rulla igång den där marken är "svart" i så fall.

:lol :lol :lol

En komiker :hihi

Om batteriet är totalt slut (dvs ena blystaven oxiderad) kan du ladda ur ackumulatorn totalt (mät så att spänningen är 0V).
Ladda den sedan med felvänd polaritet, dvs + till - och - till +.
Höj spänningen sakta, det finns en viss risk att det går dåligt om batteriet inte är helt slut.
Kom också ihåg att lägga kabelskorna samma väg som du laddade batteriet, dvs + till - och vice versa. Annars förstör du rätt säkert något.

På detta sättet får du batteriet laddat och det fungerar en stund med upp till 70% av kapaciteten den hade som ny, men det blir snabbt dåligt igen och då är det totaldött, bara att slänga bort.
Före du gör detta, prova att ladda acken "normalt", kan vara att den bara laddats ur normalt och är annars i gott skick.
Detta är en nödlösning, så var informerad om att den inte startar någon dag då du skall hem...

Chronic skrev:

jo jag har kollat :hihi kanske är det grus/sand som de sandat här i söderträsk som ställer till det, fick lite dåligt fäste när jag skulle knuffa upp den för backen :gnissla

Peder Rosberg skrev:
Jo men, är det så att den inte får tillräckligt med ström, så kan
den inte tända den gasblandning som den sugit i sig, efter alla
dina startförsök, utan att den försöker endast att komprimera den istället.
Vilket på den stora stånkan nog upplevs som att den låst fast sig.

har inte provat starta mer än 2 gånger direkt i backen men san/grus kankse ställde till det, batteriet svagt sen tidigare så jag körde direkt med back tricket

MarcusG skrev:
Om batteriet är totalt slut (dvs ena blystaven oxiderad) kan du ladda ur ackumulatorn totalt (mät så att spänningen är 0V).
Ladda den sedan med felvänd polaritet, dvs + till - och - till +.
Höj spänningen sakta, det finns en viss risk att det går dåligt om batteriet inte är helt slut.
Kom också ihåg att lägga kabelskorna samma väg som du laddade batteriet, dvs + till - och vice versa. Annars förstör du rätt säkert något.

På detta sättet får du batteriet laddat och det fungerar en stund med upp till 70% av kapaciteten den hade som ny, men det blir snabbt dåligt igen och då är det totaldött, bara att slänga bort.
Före du gör detta, prova att ladda acken "normalt", kan vara att den bara laddats ur normalt och är annars i gott skick.
Detta är en nödlösning, så var informerad om att den inte startar någon dag då du skall hem...

Inte helt slut batteri men svagt sen tidigare, varit tvungen slå av lyset vid start för sista gnistan ska orka dra igång den, fast sistone har jag alltid fått leta upp en backe :näsblod

ska skaffa en CTEK från intelligent laddare tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101293
och troligtvis ett nytt batteri :)

tack för tipsen, kommer en polare med bil coh startkablar snart så får se om det blir någon ordning

Last edited:
Mickez77 skrev:
tack för tipsen, kommer en polare med bil coh startkablar snart så får se om det blir någon ordning

Se upp med det där. Bilen får inte vara igång med kablar kopplat till hojen. Risken att något pajjar är överhängande. Där emot så är det en bra startmetod om bilen är avstängd.

Qwerty skrev:
Se upp med det där. Bilen får inte vara igång med kablar kopplat till hojen. Risken att något pajjar är överhängande. Där emot så är det en bra startmetod om bilen är avstängd.

visste att det var något jag skulle tänka på men det gick bra, något mysko var det, snurrade inte direkt när jag försökte med starthjälp, tryckte snabbt några gånger på startknappen så börja den snurra lite segt, kanske var soppa i cylindrarna..., prova stänga kranen till nästa gång, startar på batteriet nu när den är varm.

var några isfläckar ute så blev lite ställ :gnissla

är man kör sugen så är man :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8