Lite mer skjuts i husan?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hej alla små barn! :hej

Nu är det så att jag tycker husan börjar bli lite för trött... Eller kanske inte men mycket vill ha mer som det heter :D

Eftersom Dellorto är "den sämsta skit som finns" hade jag tänkt börja med att byta förgasare på den, har hört mkt gott om keihin fcr, vart kan man hitta en sådan för en överkomlig slant (under 5k)? Kanske det finns mer prisvärda alternativ?

Vad är mer lämpligt att byta ut? Kammen hörde jag var vassare i 03an än 02an så kanske man skulle köpa en 03 kam? Vad kostar en sådan? Är det värt det?

Sedan tänkte jag ge mig på och byta avgassystemet, jag vill gärna ha ett som ger hög effekt, ljudnivå inte för högt för att få framföras på bana samt lågt pris :rolleyes: Jag har sett ett par FP system till salu, hur är ljudnivån på dom?

Ge mig gärna fler tips för "most bang for the buck", komphöjning osv är uteslutet då det sliter för mkt på grejerna. :)

Hsb-Chrille skrev:
2295411 Hej alla små barn! :hej

Nu är det så att jag tycker husan börjar bli lite för trött... Eller kanske inte men mycket vill ha mer som det heter :D

Eftersom Dellorto är "den sämsta skit som finns" hade jag tänkt börja med att byta förgasare på den, har hört mkt gott om keihin fcr, vart kan man hitta en sådan för en överkomlig slant (under 5k)? Kanske det finns mer prisvärda alternativ?

Vad är mer lämpligt att byta ut? Kammen hörde jag var vassare i 03an än 02an så kanske man skulle köpa en 03 kam? Vad kostar en sådan? Är det värt det?

Sedan tänkte jag ge mig på och byta avgassystemet, jag vill gärna ha ett som ger hög effekt, ljudnivå inte för högt för att få framföras på bana samt lågt pris :rolleyes: Jag har sett ett par FP system till salu, hur är ljudnivån på dom?

Ge mig gärna fler tips för "most bang for the buck", komphöjning osv är uteslutet då det sliter för mkt på grejerna. :)

Börja med ett helsystem, det brukar ge mest effekt när hojen är original. Naturligtvis måste hojen bestyckas om för detta. Dock finns det nog inga helsystem som ger någon effektökning att tala om utan att höja volymen på hojen rejält. Det är få fordon på vägen som låter lika mycket som en stånka med öppet avgassystem.

Förgasare osv kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kan något om Husaberg.

Vad jag däremot vet är att det är den 1000:e tråden om trimning av Husaberg så prova sökmotorn så ska du se att du hittar massor med svar på frågor du inte ens tänkt på.

DR-Zätare skrev:
2296112 Börja med ett helsystem, det brukar ge mest effekt när hojen är original. Naturligtvis måste hojen bestyckas om för detta. Dock finns det nog inga helsystem som ger någon effektökning att tala om utan att höja volymen på hojen rejält. Det är få fordon på vägen som låter lika mycket som en stånka med öppet avgassystem.

Det var just det jag hade tänkt undvika så långt det är möjligt, men vet du något prisvärt system som ger bra effekt och är godkänt på de flesta banor (<95dB?) så vore jag tacksam :)

Hsb-Chrille skrev:
2296116 Det var just det jag hade tänkt undvika så långt det är möjligt, men vet du något prisvärt system som ger bra effekt och är godkänt på de flesta banor (<95dB?) så vore jag tacksam :)

I och för sig brukar Akrapovic ha insatser till sina system så att de ska vara gatlegala men de ger å andra sidan inte alls samma effektökning om du kör med insatserna. På fyrtaktsstånkor är det nog tyvärr så att det finns ett direkt samband mellan ökningen i ljud och effekt när det gäller avgassystem. Ibland är det knappt att de klarar bullerkraven för banorna original, är inte dämparullen i ljuddämparen bytt på ett tag kan de bullra mer än lagligt ändå.

Jag vet inte om det är så stor idé att ge sig på några andra metoder för att öka effekten utan att ge hojen möjlighet att andas först men jag kan som sagt inte Husa speciellt bra, det dröjer nog inte länge innan du får svar från någon här som kan det bättre än mig.

Jag har hört att man kan få ut ca 5hk till genom att endast byta förgasare (på husa 650 med dellorto), men det kanske inte stämmer?

Hsb-Chrille skrev:
2295411 Hej alla små barn! :hej

Hej.

Hade jag varit dig o haft lite pengar över, skulle jag investerat i en nyare hoj. Mycket att göra på en -02 för att få fräs på den.

Spidermoto skrev:
2296617 Hej.

Hade jag varit dig o haft lite pengar över, skulle jag investerat i en nyare hoj. Mycket att göra på en -02 för att få fräs på den.
Håller nog med faktiskt, satsa på minst en 04a. Inte så att en 04 har SÅ mkt bättre flås än en 02 men sättet den gör det på. Du får jämrans massa fina prylar på en 04 jämfört med 02an, förgasare, tändning, frambromsen, chassi osv osv. Se till att få en med ett helsystem så kommer du bli så jämrans nöjd, jag lovar :)

Jo det kanske ligger något i det ni säger... Ingen som vill tjöpa en husa? alldeles för dyrt blir det för jag måste få råd med en 04a :tungan

Nej fan hörrni, jag ska nog behålla min älskling ett tag till... Vad sägs om Remus helsystem, är det något att ha eller? Att köpa en Mikuni tm40/42 är det som att gräva ner pengar i sandlådan eller vad säger ni?

Hsb-Chrille skrev:
2304570 Nej fan hörrni, jag ska nog behålla min älskling ett tag till... Vad sägs om Remus helsystem, är det något att ha eller? Att köpa en Mikuni tm40/42 är det som att gräva ner pengar i sandlådan eller vad säger ni?
Hej.
Behåll hojen.
Borra upp förgasaren till 43mm, samt bestycka rätt.
0.8 kamaxel alt vår replica kam.
Höj kompr, 2003-2004 års vevstake samt lätt kolv. Förmodlgen har du 134mm vevstake i 02án, inte mycket till kompr.
Lätta veven, vi fräser bort mycket material.
Lätta av balansvikten lite till.
Ventil fjädrar från KTM SX450 alt våra titan fjädrar.
Avgassystem, gärna dubbelrör - detta ger mer effekt än acra o FP.

Med detta så får du så att du blir nöjd.

Hlsn
Thomas

Enginehardware skrev:
2304715 Hej.
Behåll hojen.
Borra upp förgasaren till 43mm, samt bestycka rätt.
0.8 kamaxel alt vår replica kam.
Höj kompr, 2003-2004 års vevstake samt lätt kolv. Förmodlgen har du 134mm vevstake i 02án, inte mycket till kompr.
Lätta veven, vi fräser bort mycket material.
Lätta av balansvikten lite till.
Ventil fjädrar från KTM SX450 alt våra titan fjädrar.
Avgassystem, gärna dubbelrör - detta ger mer effekt än acra o FP.

Med detta så får du så att du blir nöjd.

Hlsn
Thomas

Och detta kostar minst lika mkt som en ny fabrikstrimmad 06a förmodar jag? :rolleyes: Nämen eftersom jag antar att du vill jag ska köpa detta av er... Vad tar ni för kam, stake, kolv och ventilfjädrar?
Balansvikten har jag redan plockat väck helt så den kan vi glömma :) :D

Passar ett FP system som är ämnat för 02an på en 02a med en keihin fcr 41a?
Eller är det 04ans som ska på då? Har nämligen hört att FP systemen gjordes om för 04an eftersom det var för trångt vid förgasaren (keihin), hur är det egentligen?

Hsb-Chrille skrev:
2328407 Passar ett FP system som är ämnat för 02an på en 02a med en keihin fcr 41a?
Eller är det 04ans som ska på då? Har nämligen hört att FP systemen gjordes om för 04an eftersom det var för trångt vid förgasaren (keihin), hur är det egentligen?

Det är lite trångt, men det går utan problem, har nämligen FCR på min o FP helsystem. Förgasarn får vridas lite åt vänster + att man får värmeskydda bränsleslangen som kan vila på systemet.

/Dave

David P. skrev:
2328708 Det är lite trångt, men det går utan problem, har nämligen FCR på min o FP helsystem. Förgasarn får vridas lite åt vänster + att man får värmeskydda bränsleslangen som kan vila på systemet.

/Dave

Okej tack så mycket :) Vad är lämpligt att värmeskydda med?

Jaha nu var ett FP system införskaffat, köpt utav VR-8 här på forumet.
Ett jävla brutalt ljud blev det! Underbart! Dock är förgasaren alldeles för snålt bestyckad så det blev inte mycket till effektökning. dock bra mkt stabilare tomgång.. Väntar på att få hem min Keihin fcr 41a som Plupp (förhoppningsvis) skickat iväg idag.
Ska lägga ett par timmar i helgen på att ställa in den ordentligt så alla kusar hittar hem till ladan där dom hör hemma :tungan

Bestyckningstips mottages med tacksamhet :)

Last edited:
Ja nu var förgasarn hemma, jävlar vilken pjäs alltså! :brinnerup Och så mycket inställningar som man inte har en aning om vad dom är till för....
Men men, man lär väl sig..
Dessa munstycken sitter i nu:
Huvud: 160
Lågfart: 45
Tomgång: 85
Blandskruven 3,5 varv från botten

Ska in och handla munstycken imorgon, bör jag ta ett par storlekar större på huvud och lågfart eller vad tror ni som (tror att ni) kan?
Den ska alltså sitta på en Husa 650 -02 med FP system, annars helt orginal.

Nu har jag satt dit 170-munstycke, nålen 3 steg från högsta, hojen går så in i helvete förutom ett lätt suckande ifall man ger fullt från låga varv (dock ska detta vara normalt med fcr?), Stiftet är kritvitt! Varför? Ska jag behöva sätta dit ÄNNU större munstycke?
Snälla svara det börjar kännas som att tala med en vägg :tungan

Hsb-Chrille skrev:
2344052 Nu har jag satt dit 170-munstycke, nålen 3 steg från högsta, hojen går så in i helvete förutom ett lätt suckande ifall man ger fullt från låga varv (dock ska detta vara normalt med fcr?), Stiftet är kritvitt! Varför? Ska jag behöva sätta dit ÄNNU större munstycke?
Snälla svara det börjar kännas som att tala med en vägg :tungan
Jag har 185 i huvudmunstycke,45 i lågfart och nålen i mittläge.Nålen har beteckning OBDTP som jag har i.Det sitter Akrapovic helsystem på min,men ett FP är väl ungefär lika.

Åmotar´n skrev:
2344325 Jag har 185 i huvudmunstycke,45 i lågfart och nålen i mittläge.Nålen har beteckning OBDTP som jag har i.Det sitter Akrapovic helsystem på min,men ett FP är väl ungefär lika.

185... Känns konstigt att behöva gå upp 25 storlekar på munstycket för att man byter avgassystem... Förgasaren var som sagt konfigurerad för att gå optimalt på en husa 650 med orginalsystem (dock inte min), MJ låg då på 160.
Är verkligen färgen på stiftet ett bra riktvärde för blandningen?

Hsb-Chrille skrev:
2344968 185... Känns konstigt att behöva gå upp 25 storlekar på munstycket för att man byter avgassystem... Förgasaren var som sagt konfigurerad för att gå optimalt på en husa 650 med orginalsystem (dock inte min), MJ låg då på 160.
Är verkligen färgen på stiftet ett bra riktvärde för blandningen?

Nej, kritvitt på stiftet är INTE bra. Den går snålt helt enkelt. Det beror på vilken FCR förgasare du köpt, om du köpt en äldre variant så är en 185 i mainjet rimligt. Men det bästa är att bänka hojen, då får du en perfekt inställd hoj.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back