Lite mer skjuts i husan?

Hsb-Chrille skrev:
2344968Är verkligen färgen på stiftet ett bra riktvärde för blandningen?

Supermoto har sagt till mig att färgen på stiftet inte säger så mycket när det handlar om husaberg (fast kritvitt låter ju fel ändå...). Det ska tydligen vara något som killarna på husaberg själva sagt. Sen om det gäller alla modeller och även med olika förgasare m.m vet jag inte.

Hsb-Chrille skrev:
2344968 185... Känns konstigt att behöva gå upp 25 storlekar på munstycket för att man byter avgassystem... Förgasaren var som sagt konfigurerad för att gå optimalt på en husa 650 med orginalsystem (dock inte min), MJ låg då på 160.
Är verkligen färgen på stiftet ett bra riktvärde för blandningen?
Det är inte 25 storlekar större,snarare 5....
160 är standardstorlek på Husaberg -05 åtminstone,men det är duktigt magert med helsystem,förmodligen med original endurodämparen också.Kör i bromsbänk så vet du att det är riktigt.

Åmotar´n skrev:
2345070 Det är inte 25 storlekar större,snarare 5....
160 är standardstorlek på Husaberg -05 åtminstone,men det är duktigt magert med helsystem,förmodligen med original endurodämparen också.Kör i bromsbänk så vet du att det är riktigt.

Jaja, men stor skillnad är det iallafall. Någon som kan rekommendera en bromsbänk i närheten av Varberg (Gbg, Fbg?).

Ang färg på tändstiftet säger iaf "Taffy" på Husaberg.org att med Kokusantändning blir stiftet vitt hur stort munstycke man än har... Kan man då våga lita på stiftets färg öht (oavsett hoj/tändsystem)? Kan ju knappast vara så att Kokusantändningen ger helt "felaktig" färg medans alla andra går att lita på till 110%?
Jag vill gärna lära mig att ställa in hojen själv så slipper man bänka om för minsta lilla förändring...

Hsb-Chrille skrev:
2345149 Jaja, men stor skillnad är det iallafall. Någon som kan rekommendera en bromsbänk i närheten av Varberg (Gbg, Fbg?).

Ang färg på tändstiftet säger iaf "Taffy" på Husaberg.org att med Kokusantändning blir stiftet vitt hur stort munstycke man än har... Kan man då våga lita på stiftets färg öht (oavsett hoj/tändsystem)? Kan ju knappast vara så att Kokusantändningen ger helt "felaktig" färg medans alla andra går att lita på till 110%?
Jag vill gärna lära mig att ställa in hojen själv så slipper man bänka om för minsta lilla förändring...
Min FE 550 bestyckade jag "på känn",dvs tills jag tyckte gassvar mm. var rent och fint över hela registret,därefter körde jag i bromsbänk,med både enduroburk och öppet slipon.Fick perfekta kurvor,med samma bestyckning för båda ljuddämparna.Numer ändrar jag bara blandskruven beroende på sommar eller vinterenduro.

Åmotar´n skrev:
2345300 Min FE 550 bestyckade jag "på känn",dvs tills jag tyckte gassvar mm. var rent och fint över hela registret,därefter körde jag i bromsbänk,med både enduroburk och öppet slipon.Fick perfekta kurvor,med samma bestyckning för båda ljuddämparna.Numer ändrar jag bara blandskruven beroende på sommar eller vinterenduro.

Okej, jag har inte råd med någon bänkning innan nästa månad så jag ska ta och prova lite mer själv, beställer 178, 180 och 182 munstycke nu så får man pilla lite i helgen..

Jag kör med ett 200 (eller är det 195...) huvudmunstycke i min, iofs med en annan nål men min går bra med det i.

Supermoto skrev:
2345455 Jag kör med ett 200 (eller är det 195...) huvudmunstycke i min, iofs med en annan nål men min går bra med det i.

Hmm okej.. Det kanske är väldigt beroende av nålen..
Någon som vet vart man kan beställa Dale Lineaweavers bestyckningskit? Ska vara otroligt bra har jag hört..

Hsb-Chrille skrev:
2345473 Hmm okej.. Det kanske är väldigt beroende av nålen..
Någon som vet vart man kan beställa Dale Lineaweavers bestyckningskit? Ska vara otroligt bra har jag hört..
Då hade jag hellre lagt pengarna på en bänkning än att köpa ett (antagligen)svindyrt bestyckningskit och ställa in på känn.

Hsb-Chrille skrev:
2345473 Hmm okej.. Det kanske är väldigt beroende av nålen..
Maila Dale på hsbg4me[at]aol.com kanske är en idé:tummenupp

Men jag tror mer på Busabergs idé om att bänka. Alla verkar skitnöjda med Dales grejer men hur ska han kunna veta bättre vad du ska ha för munstycken i din hoj med dina förutsättningar än en bänk på hemmaplan :confused: :va

Supermoto skrev:
2345500 Maila Dale på hsbg4me[at]aol.com kanske är en idé:tummenupp

Men jag tror mer på Busabergs idé om att bänka. Alla verkar skitnöjda med Dales grejer men hur ska han kunna veta bättre vad du ska ha för munstycken i din hoj med dina förutsättningar än en bänk på hemmaplan :confused: :va

Mail ivägskickat :)

Vad jag förstått är det inga standardgrejer Dale har i sitt kit utan en egentillverkad nål osv... Har dom tillgång till dessa prylar på en bänkningsfirma också eller är det risk för att jag får sämre prylar iom en bänkning...
Mao; Blir resultatet av en bänkning alltid optimal? :va
Om ni inte förstått det så betalar jag gärna mindre för att få mer än tvärt om :tungan

Och återigen: Var hittar jag en BRA bänkfirma i närheten av Vbg/Gbg/Fbg? Vad brukar en bänkning kosta?

Nu har jag stoppat i ett 182-munstycke, provkört och kollat stiftet på fullgas.
Gassvaret från låga varv till direkt fullgas är explosionsartat, inte minsta antydan till tvekan ens från tomgångsvarv! Har dock fått för mig att den drar sämre på fullgas nu än den gjorde med 170-munstycket :va
Så man misstänker ju att den får lite för mycket soppa, OM INTE stiftets färg fortfarande varit vitt!! Eller istället för kritvitt som med 170 är det nu vitt med en lätt nyans av brunt... Långt ifrån gyllenbrunt dvs... VARFÖR?!

EDIT: http://tsrsoftware.com/images/read_plugs-tsr_software.jpg
Ehhm... Är det änden på gängan man ska kolla färgen på? :va :rodnar

Bifogat

• vitt-stift.jpg
    vitt-stift.jpg
    26.7 KB · Visningar: 42
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back