Lite mer på CBR1000RR

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjosan! Jag råkar digga CBR1000RR... ska försöka ha råd att skaffa en sådan näst år som gathoj. Dock innan mässan lär jag inte bestämma mig om jag ska köpa eller ej, för först då vet jag hur den ser ut IRL!

Har luskat lite och har hittat en bild som ska vara från nått ställe som bänkkört en 2003 och en 2004 honda för att jämnföra hästkrafter. Men dem har ej publicerat antalet hästar, utan visar bara skillnaden i effekt och vrid kurvan. Om ni har lust kan ni ju med lite mattekunskaper och lite gissning få en ungefärlig hästkraftssiffra för den nya hojdan.

...... två videos:
Europeiska Hondans promotion video:
http://www.motards-online.com/video/fireblade.mpg

Rossi på hondan:
http://files.motor-forum.nl/public/movieclips/Rossi_2004_Fireblade.wmv

Bifogat

• dynofireblade2004.jpg
    dynofireblade2004.jpg
    34.6 KB · Visningar: 162
Swedie skrev:
Tjosan! Jag råkar digga CBR1000RR... ska försöka ha råd att skaffa en sådan näst år som gathoj. Dock innan mässan lär jag inte bestämma mig om jag ska köpa eller ej, för först då vet jag hur den ser ut IRL!

Har luskat lite och har hittat en bild som ska vara från nått ställe som bänkkört en 2003 och en 2004 honda för att jämnföra hästkrafter. Men dem har ej publicerat antalet hästar, utan visar bara skillnaden i effekt och vrid kurvan. Om ni har lust kan ni ju med lite mattekunskaper och lite gissning få en ungefärlig hästkraftssiffra för den nya hojdan.

...... två videos:
Europeiska Hondans promotion video:
http://www.motards-online.com/video/fireblade.mpg

Rossi på hondan:
http://files.motor-forum.nl/public/movieclips/Rossi_2004_Fireblade.wmv

Om man vet vad -03:an normalt bänkar och antar att effektskalan börjar på noll så kan man enkelt uppskatta hur mycket -04:an bänkar.
Det kan eventuellt gå att räkna ut då man har både vridmomentskurvan och effektkurvan även om man inte vet att skalan börjar på noll eller vad -03:an bänkar.

Jag har gått förbi CBR600RR många gånger och tycker det faktiskt är en rätt snygg hoj. Men har haft literklass nu ett tag och vill inte gå ner i effekt. känns gött me lite mos i rullen.

Can't wait.. så att säga till att få se hojen IRL på mässan i stockholm.

Har ingen aning om hur många hästar den kan ha, men effektjämförelsen är iallafall hondas egna... (finns iallafall på honda-eu.com)

HA DE GÔTT

kollade på filmerna, hur lång är rossi? någon som vet.....
hondan såg hyffsat liten ut....

Rossi är väl av normallängd (lång för att vara GP-förare), har för mig att han är ca 180 cm...

urban, har tidigare ägt två hondor.. en CB650 (lovar, inge stolt ägande.. körde den aldrig typ). Även ägt en CBR900RR 93a.

Om allt går rätt, så är jag snart ÅTER igen även involverad i Hondastallet.

med tanke på att cbr954 visade 137,5hk i bike's mätningar ser det inte ut som nån extrem effekt, fast man vet ju aldrig...

Hammet, 137.5 är på bakhjulet. Min 02 R1 hade 138 på bakhjulet original. Dessa kurvor ovan visar ungefär 145-147 på bakhjulet. Detta är endast 2 hk mindre än vad många R1or bänkar med helsystem just nu. Så tänk dig att slänga på ett helsystem på denna 145-147 bänkade hojen i originalskick. Jo, du kan se uppåt 160 hästar på bakhjulet... jag lovar att du INTE behöver mer hästar. Original räcker gott och väl t.o.m.

Swedie skrev:
Hammet, 137.5 är på bakhjulet. Min 02 R1 hade 138 på bakhjulet original. Dessa kurvor ovan visar ungefär 145-147 på bakhjulet. Detta är endast 2 hk mindre än vad många R1or bänkar med helsystem just nu. Så tänk dig att slänga på ett helsystem på denna 145-147 bänkade hojen i originalskick. Jo, du kan se uppåt 160 hästar på bakhjulet... jag lovar att du INTE behöver mer hästar. Original räcker gott och väl t.o.m.

nä jag vet, tyckte det va 50hk överflöd när jag provade r1an :) men det där att det var på bakan får jag inte ihop riktigt för r1an låg på 146 eller 147kusar, och gixxern på 155 el 160, fast man vet ju aldrig med bike... :3freak

En mätning på bilden i photoshop ger att:

cbr1000 ligger på 22,5 mm (18,5 mm skillnad)
cbr900 ligger på 41 mm
start för båda ligger på 285 mm

Det är därför baserat på hur många hk 900an verkligen har på bakhjulet:

Antagande: 135 hk
Då är antalet hk/mm = 135 / (285-41) = 0,553
18,5mm x 0,553 ~ 10 hk

Antagande: 140 hk
Då är antalet hk/mm = 140 / (285-41) = 0,581
18,5mm x 0,581 ~ 11 hk

Antagande: 145 hk
Då är antalet hk/mm = 145 / (285-41) = 0,602
18,5mm x 0,602 ~ 11 hk

Antagande: 151 hk (fabriksuppgift på veven tror jag)
Då är antalet hk/mm = 151 / (285-41) = 0,627
18,5mm x 0,627 ~ 12 hk

Mitt svar blir alltså 11hk +- 1hk.

det går inte att resonera som så att mna slänger på ett helsystem så pluppar det upp ett stort antal hästar.
R1an har ett innefektivt orginalsystem så där ger det en hel del. De här nya kommer ha effektiva system orginal för att få ur en del av de där extra hästarna som de har över de gammal hojarna.

Jag ska svära i kyrkan,
Om jag skulle köpa en japansk Rad4/plastraket Blejd/R1/Gixxer/Ninja
skulle jag också ta Blejden.

4 skäl:
- snyggast IMHO
- litar på Hondas kvalitet
- bästa lokale handlarn
- 163 hk är mer än någon behöver på gatan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE