Lite lätt efterblivet äventyr på motard

Har nu beställt service-kitt och motonaut raid packrems-system.
Nästa månad köper jag gps och laddar ner sverigelänken.. är tydligen mest grusväg men de kan ju va trevligt med lite sån sträckning på rutten med.

Kört till/runt i fjällen och en vända till Norge och tillbaka på en 640sm utan cykelbrallor eller liknande i skinnställ...

Inga problem alls sålänge man håller sig ifrån motorvägar, man får fika/vila en stund efter sisådär 10-15mil så går det hur bra som helst att åka långt på en motard.

950in jag har nu är helt klart skönare att åka långt på men saknar 640in när det är grusväg som gäller.

Så alla som råder dig ifrån att åka långt med din 690 är antingen gjorda av papper eller har inte fattat grejjen med åka långt...

KÖR säger jag bara, GPS och andra prylar är kul och skönt att ha men man klarar sig väldigt långt utan en massa gadgets... less is more som man säger i amerikat!

Ska du åka grusvägar kan jag iofs verkligen rekommendera GPS. Angående bensin så körde jag med en 1,5 liters pet flaska om backup om det skulle bli för långt mellan mackarna(behövde aldrig använda den, hade 11-12L tank på 640in....)

Angående packning så räckte det för mig med en tankväska + denna som jag enkelt surrade fast bak. Det räckte för att ha med sig lite verktyg, ombytes-kläder, tält och lite andra små-saker.

Så för att vara mer tydlig med min poäng, Köp prylar för all del om du har kosing men alla dessa gimmicks är verkligen ingen nödvändighet för att kunna köra långt eller ha kul :)

Härligt med svart/inlägg som är konstruktiva istället för destruktiva. Gpsen känner jag kan vara en bra lösning för att slippa planera rutten i förväg o bara så på non-freeway knappen. Samt att kunna ha sverigelänken inknappad om man skulle råka korsa den nånstans o bli lite sugen.
Priset på din väska lyckades jag inte uppfatta men systemet jag har köpt e bara en flock remmar med fiffiga öglor på rätt ställen så jag kan anv mig av 2 st 20l drybags och en liten 40 rygga som jag redan har dem gammalt så de blir inte så mycke inköp. Det dyraste blir ett nytt drivpak för det börjar bli slitet. Sen ny färsk olja samt filter. Och så kommer jag kontrollera vintilerna knnan jag drar bara för de känns vettigt. I övrigt är hojen servad ganska nyligen så jag väntar till precis innan de e dags att dra.

Tänk på att man packar oftast på tok för mycket. Lägg upp allt du har tänkt haft med, tänk efter, plocka bort allt onödigt, gör två gånger så brukar det bli bra. Vet inte hur många gånger jag kommit hem med hälften av kläderna oanvända :)

Härligt med svart/inlägg som är konstruktiva istället för destruktiva. Gpsen känner jag kan vara en bra lösning för att slippa planera rutten i förväg o bara så på non-freeway knappen. Samt att kunna ha sverigelänken inknappad om man skulle råka korsa den nånstans o bli lite sugen.
Priset på din väska lyckades jag inte uppfatta men systemet jag har köpt e bara en flock remmar med fiffiga öglor på rätt ställen så jag kan anv mig av 2 st 20l drybags och en liten 40 rygga som jag redan har dem gammalt så de blir inte så mycke inköp. Det dyraste blir ett nytt drivpak för det börjar bli slitet. Sen ny färsk olja samt filter. Och så kommer jag kontrollera vintilerna knnan jag drar bara för de känns vettigt. I övrigt är hojen servad ganska nyligen så jag väntar till precis innan de e dags att dra.
Jodå GPS är absolut smidigt, jag har kört med kartor monterade på tank-väskan. Tycker det funkar helt okej.

Fördelen med GPS som jag ser det är att du kan planera rutten mycket enklare redan innan du åker och som du säger är det då lättare att komma ifrån de större, tråkigare vägarna.

Väskan jag länkade till kostar 865kr hos vilken KTM återförsäljare som helst men nu verkar ju redan löst problemet med packning :)

Att åka med ryggsäck skulle jag avråda ifrån däremot. Jag skulle tycka att det blir jobbigt/irriterande i längden...

Tänk på att man packar oftast på tok för mycket. Lägg upp allt du har tänkt haft med, tänk efter, plocka bort allt onödigt, gör två gånger så brukar det bli bra. Vet inte hur många gånger jag kommit hem med hälften av kläderna oanvända :)
Eller hur... jag har tendens att vara rädd för diverse ras påvägen och tar med mig en hel del tunga verktyg helt i onödan. Det mesta brukar lösa ändå och de problem jag har haft så har jag ändå haft med mig helt fel verktyg....

I Norge började ena kylaren läcka kylarvätten, löstes enkelt med keramisk metall från en bensinmack. Iofs blev jag stillastående ett par dagar där ändå. En vänlig Norrman som försökte hjälpa mig att löda igen hålet i kylaren innan jag gick lös med keramiska metallen... han skulle värma upp godset med en liten gasbrännare och brände då sönder min kopplingsslag så jag fick beställa en ny till närmsta postkontor... men men han försökte ju bara snällt hjälpa till :)

Ja. De där med verktyg har jag funderat en hel del på. I södra o mellersta Sverige kan man ju nästan köra utan då det är så nära med allt o hjälp alltid finns ett telefonsamtal bort. Men när man kommer längre norrut o de inte ens är en självklarhet att telefonen fungerar då kan de bli lite kärvare.
Punktering e väl nästan de som är störst risk tänker jag?
Spray? Funkar de ens/verkligen eller är det bara en sån Urban myt?

Nä ryggsäcken tänkte jag inte ha på mig när jag kör utan fastspänd i packselen.
Men de kan ju hända att man vill göra nån liten utflykt där man inte kan/vill ha med sig bågen. Då e de rätt skönt att ha en rygga o ta med grejerna i. Annars e de bara en bra väska att ha fastspänd på bågen

Varför skulle inte din telefon fungera längre norrut? :va

Smart där med ryggsäcken. Jag lär göra samma sak själv nästa gång jag ska ut och köra längre :)

Punkaspray verkar hatas något så inåthelvete av däckbytare men står man där med punka i norra norrland så är man nog jävligt tacksam för att man tog mig sig den... Har hört att det har funkat föra vissa och inte alls för andra.. Aldrig provat den själv faktiskt men den åkte med varje gång jag var ute och körde i alla fall.

Fan jag blir så avundsjuk när jag hör om dina planer, blir sjukt sugen själv :)

Ja de vet man ju inte. När vi va o fjälvandra va där ju inget som helst liv i den.
Finns det nån punkaspray som verkar eller påstås funka bättre än nån annan

Jag har testat på bil och där funkade det bra, finns samma variant fast för motorcykel på biltema. Den borde funka bra, jag har iaf med mig en i packningen.

Kan ju vara jävligt skönt att slippa stå o kränga däck vid vägkanten?
Fast man ska kanske ha med en extra slang ifall de blir extremhål? Hade en fet sten i hjulet på bilen ganska nyligen. Hade de funnits punkaspray som lagat de hålet så hade uppfinnaren varit väldens rikaste företag

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti