Lite galen tanke för oss Skåningar..och andra som kanske är intresserade

• Thread starter Thread starter cibbe
  • Start date Start date

cibbe

Guest
Läste en fullkomligt sinnessjuk artikel i lokaltidningen häromdagen.
Det handlade om hur man skulle förbjuda fordonstrafik på stora parkeringar under kvälls och nattetid.
Naturligtvis handlar det om att man inte vill att folk busar runt med sina bilar och hojar.

Av erfarenhet vet jag att motorintresset är RUGGIT stort i Skåne, troligen i hela Sverige dessutom.
Så var ska alla ta vägen?? Det är ALLTID ett jäkla tjat om buskörning hit och street race dit och dessutom alltid tjat om att alla hojar kör för fort..

Det var då jag plockade fram en lite galen idé.. Troligen går det inte ens att genomföra men visst skulle tanken vara god...

Jag har i många år funderat på vad som krävs för att Kommunerna i Skåne ska förstå att det finns massor av ungdommar, vuxna, familjer, ja massor av folk helt enkelt som ÄLSKAR motorsport. Se bara vad som finns runt om kring Kristianstad där jag bor. Go-Cart (som har internationella tävlingar), 2 Motocrossbanor, Dragracing på Rinkaby (Får inte bedrivas längre), Drifting och Dragracing på Bivaröd, Folkrace, med mera. Dessutom all illegal racing, drifting och annat på allmäna vägar, där det ju inte borde förekomma.
I Malmö tröttnade folk på illegal racing i Oljehamnen. Då hjälpte kommunen en förening att starta upp en LEGAL racing verksamhet. Denna har varit otroligt framgångsrik och håller garanterat massor av folk borta från massa annat dumt.

Kristianstad har ett racing arv som jag tycker vi borde förvalta. För många år sedan arrangerades internationell racing utanför kristianstad på Råbelöfsbanan.
Skulle det inte kunna finnas intresse att ta upp detta igen? Bygga en Motoranläggning för många former av racing på ett ställe? En anläggning av internationell standard så att Kristianstad skulle kunna arrangera internationella motorevenemang.
Jag tror att detta skulle generera massor av intresse, massor av arbetstillfälle och hålla buset från gatorna. dessutom tror jag att många ungdomar skulle välja detta framför dumheter.

Visst finns Ring Knutstorp, Sturup Raceway osv... MEN... Knutstorp har sin begränsning och troligen likaså Sturup.
Det finns MASSOR av åkermark som ligger lämplig till så väldigt få skulle störas.
Gör man det tillräckligt bra skulle man kunna ha flera typer av tävlingar på samma område.
Finns sådana anläggningar lite runt om i världen.
Racing, Drag Racing, Cross, Rally Cross/Folk Race, Go-Cart. Hel enkelt ett Motor Centrum.
Dessutom kan man ju ha kör utbildning och annat krafs som extra intäkter.

Skulle man dessutom satsa på att göra anläggningen med internationell standard skulle det vara en RYSLIGT stor inkomst källa för regionen och Sverige.
Fördelen med Skåne tycker jag är uppenbar. Man kan ta sig hit snabbt och enkelt med båt och flyg = Attraktivt för race teams och publik.

Läste lite om vad det finns för små inkomster.. bara som ett exempel.
Man kan ju räkna lite.. hmm
1 dagars biljett kostar ca 1000kr, endagars "raceday" 2000kr 3 dagars med "raceday" 3500 - 4500kr
Malaysia F1 - 105000 betalande åskådare under alla tre dagarna varav 65008 på "raceday" = (minst) 13 miljoner kronor!

2009 i Australien var det 105000 åskådare på "raceday" Det bör innebära ungefär... 21 MILJONER KRONOR!

Och detta är UTAN alla extra inkomster på mat, dricka, godis, med mera....

RUGGIGT mycket Pengar...
Dock inget som säger att man skulle få hit ett F1 lopp men även om man halverar eller tar en tredjedel av de intäkterna så är det MYCKET pengar!

Dessutom skulle det generera massor av arbetstillfällen. Skulle tro att det krävs en 20-30 man hel tid och under tävling, säkert flera hundra man.

Galet.. :) men KUL skulle det vara...

Inte för att verka negativ, men vem ska betala?
Kommun eller staten då dom lägger ut stora pengar på knarkarejävlar och annat fylle så kan dom ta sitt jävla ansvar och göra något åt motorsvensken intressen med,finns kanske ledig mark i närheten av någon moskê här i Skåne:mad:

Ewerröds Flygplats som motorbana! Det funkade rätt bra i somras, och i Ljungbyhed har det blivit så permanent.

Kommun eller staten då dom lägger ut stora pengar på knarkarejävlar och annat fylle så kan dom ta sitt jävla ansvar och göra något åt motorsvensken intressen med,finns kanske ledig mark i närheten av någon moskê här i Skåne:mad:

Med den inställnigen kommer ingen ta det hela på allvar. Finns inget motsattsförhållande med "knarkarejävlar" eller moskeer. Bara trams att hålla på och skriva så.

Om alla bra ideer blivit uppfyllda så hade världen varit ett paradis.Nu är det ju inte så beroende på en dold agenda i samhället som alltid vill ha folk som delvis kämpar för att få det sämre något bättre oavsett ämne och som i sin tur får nöja sig med en mindre del av detta bra som andra i sin tur istället tjänar grova pengar på beroende på att de kan profitera på dessa ideer utan att tillföra något annat än girighet.

I WANT TO BELIEVE ... :)

Helt rätt och sunt tänkt....kolla in kulturpengar, det budgeteras för olika musiksmaker och det är bara att söka samma inom mängder av intresseområden.
Ett tungt argument är att när inte politikerna ser till att tillmötesgå kommuninvånarnas önskemål och behov så skapas i detta fall lagbrytare som bekämpas med skattemedel, polis, åklagare, domstol, fängelse, social, kommunbeslut osv.

Skulle motsatsen ske så tjänar kommuner och resten av samhället stora pengar, människor blir kreativa kanske finner sitt yrke, spenderar osv i all oändlighet.

Men då måste man ena motorsportintressen och stödja varandra vid olika manifest.

Så e de, så de så

Jag håller med Cibbe om att det skulle vara rysligt kul att återuppliva Kristianstads motorsports-rötter, Motorcykel Grand Prix (nuvrande MotoGP) annordnades ju här 1959 och 1961 (om jag minns rätt på årtalen), och gick mycket riktigt på Råbelövs gods och på en del av nuvarande vägar. Mycket good-will från dåvarande godsägaren som upplät marken för tävlingarna utan något egentligt vinstintresse, han gillade nog bara motorsport. Stod om dessa evengemangen i en av de senare nummerna av MotorCykelVeteranernas tidning, samt om en person som skrivit en bok om just dessa evengemang i Skåne och hur stort internationellt det var.

Det som krävs likaväl nu som då är ett antal eldsjälar som driver frågan och lobbyar för motorintresset och dess evengemang, och raggar sponsorer i näringslivet. Om det nu finns så många olika motorgrupper i nordöstra Skåne bör det ju gå att samordna dessas intresse på något sätt för att kunna driva frågor som gynnar samtliga.

Vad gällande möjligheten att annordna MotoGP tävlingar idag är det nog så att det krävs mer kapital än förr, då banornas standard är avsevärt högre. Vad kostar det att bygga en bana från scratch, 500 000 000:- ? Men visst skulle det varit skoj! :)

Om det finns andra som är intresserade av Motorcykelns historia och rötter, samt sådant som hör dem till, bör överväga ett medlemskap i denna gubbföreningen jag är med i: http://www.mcveteranerna.se/ Det skulle behövas en föryngrig där snarast då jag tror hälften av medlemmarna är döda av hög ålder om 15-20 år.

Motorsport är politiskt självmord och tabu - end of story. Så känns det iaf när någon försöker få igång
något sådant här projekt.

my 2 cents

Ja, tyvärr har nog JimboZ i föregående inlägg rätt. Nya satsningar på motorsport lär vara helt körda i en tid då man talar klimatförändringar och minskade koldixoidutsläpp. Politiskt omöjliga.

Vi får nog vara glada så länge vi får köra våra bensindrivna fordon överhuvudtaget... Det kanske bara är en tidsfråga innan det blir svårt att få nöjesköra med hojar som går på fossila bränslen.

Bor med i Kristianstad och tycker ändå det beslutet är rätt vettigt. I alla fall inne i stan, nu handlade det väl bara om Rusta parkeringarna och där är det väl ok dem är . Men kom igen hur skämmigt är det inte att se översminkade fjortisar och deras killar i arbetskläder trätofflor och Gällivarehäng dra runt runt runt med sina slitna 740 och 240is. Handlar liksom inte om att "Stunta" för fem öre utan just att se vem som kan komma på snyggast kas.:4skrika Men resten hade u varit as nice dock stannar nog det hela vid en dröm:(

"Vi har ingen lokal" Ett Stockholmssyndrom också att man ska ha nått flygfält bara av nån anledning. Jag och ett stort antal hojåkare betalar Actionpics, Racedays, Trackdays och allt vad de heter för att få köra på Mantorp, Gelleråsen, Sviestad t,ex.

Jag fattar att ägare till parkeringar blir trötta på att deras parkeringar blir nersvärtade av gummi från tokgasande folk.
Det kostar lika mycket för alla.

De som tävlar RR, Bilracing kolla med de vad det kostar för det är ju till stor del de som håller banorna levande så vi gräsrötter kan åka och leka på bana.

Last edited:
Ja, tyvärr har nog JimboZ i föregående inlägg rätt. Nya satsningar på motorsport lär vara helt körda i en tid då man talar klimatförändringar och minskade koldixoidutsläpp. Politiskt omöjliga.

Vi får nog vara glada så länge vi får köra våra bensindrivna fordon överhuvudtaget... Det kanske bara är en tidsfråga innan det blir svårt att få nöjesköra med hojar som går på fossila bränslen.

Ingen som säger att man måste ha förbrännings motorer på en bana??
Kan dock inte säga det med säkerhet men jag skulle tro att en modern racer maskin dessutom är bra mycket renare än en väg gående motor.. Körs ju i de flesta fall på renare bränslen och mer effektiva motorer..

"Vi har ingen lokal" Ett Stockholmssyndrom också att man ska ha nått flygfält bara av nån anledning. Jag och ett stort antal hojåkare betalar Actionpics, Racedays, Trackdays och allt vad de heter för att få köra på Mantorp, Gelleråsen, Sviestad t,ex.

Jag fattar att ägare till parkeringar blir trötta på att deras parkeringar blir nersvärtade av gummi från tokgasande folk.
Det kostar lika mycket för alla.

De som tävlar RR, Bilracing kolla med de vad det kostar för det är ju till stor del de som håller banorna levande så vi gräsrötter kan åka och leka på bana.

Som andra här har sagt...
Money is an issue.. vem ska betala.
Självklart skulle ett projekt som detta inte betalas av "någon".. Det skulle ju bli en hoper av investerare, privatpersoner, banker och hela region Skåne.
Man får helt enkelt bilda ett konsortium som håller samma projektet.

Visst.. Alla inser nog att det är "omöjligt".. Men visst skulle det varit kul?

Så Kamprad är den enda med slantar i detta landet?
Hyfsat stora projekt har drivits igenom med riskkapital investerare och liknande tidigare.

Gör som Actionpics bli en arrangör av motorevent och ta betalt, jag tror det är så att fler borde göra som de och hålla sig till banor som har tillstånd att föra oväsen. Det är inte lätt att byggaupp nått nytt ställe/bana.

Det finns plats för både bilar och hojar på befintliga banor.

Störst ansvar har politikerna, de ska tillvarata våra intressen, motorsport ska leda vägen till mer miljövänliga fordon! Ingen ska be om ursäkt för man gillar motorsport.
Hur många tror att vi ska sluta använda bilar??? eller hojar!! om 10 år kommer vi att ha effektivare renare fordon, sluta tänk miljöbov, vi kan mycket väl vara en del av lösningen istället, mer tävling mer utveckling mer nöje, fritid eller jobb.

Om två år är det val, dessa behöver uppvaktas, frågan är känslig för politiker, man kan inte diskriminera vår grupp hur mycket som hells..t

Så e de;-Ö)

Idén handlade väl inte om att tjäna pengar??? Läs igen. Beträffande oväsen, Läs igen.. Kolla på Anderstorp, där fick man mindre tider just därför.
Klart det finns plats/tid på befintliga anläggningar. Och anledningen till att de inte kan/får byggas ut är oftast att de ligger på privat mark och att markägaren inte tillåter det eller att det helt enkelt inte är möjligt.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back