Lite galen tanke för oss Skåningar..och andra som kanske är intresserade

• Thread starter Thread starter cibbe
  • Start date Start date
Utan idéer skulle världen stått stilla sen stenåldern! Har man en idé man tror på måste man precis som ni skrev forumulera det samt göra en bra kalkyl som visar att det är en hållbar idé för att kunna få sponsorer, ägare, pengar till projektet. Men det absolut viktigaste som en del missar, man gör helt enkelt en kalkyl på vad det kostar att INTE genomföra det. Här kan man tex kontakta de som nu fått sina parkeringar svärtade, vad kostar det att fixa om och om igen, kontakta polisen: Hur ser deras hantering ut som går att koppla till motorintresserade på något vis, vad kostar det. Sen får man göra lite hitte-på- scenarier och räkna på det.

Det viktiga är att kunna visa på att projektet inte bara kan generera en vinst (för Cibbe, jag vet att du skrev att det viktigaste inte var att göra vinst men alla som ska investera pengar vill få mer pengar tillbaka, ingen gör något utan att tjäna på det i slutändan, även om det ibland är kapital i form av reklam osv), utan visa på att om vi INTE gör det så kommer det ändå kosta samhället x kr per år och gärna hur det ser ut inom ett 10 års perspektiv.

Tro mig, allt handlar om att visa på vinst och fördelar, och om man inte gör det vad får det för konsekvenser och vad kommer det kosta. Idéer ska man ta tillvara och det går säkert 100 idéer på ett genomfört förslag i slutändan, men brinner man för något så är allt möjligt :)

Går det att få en känd profil inom motorsporten att vara "ansikte" utåt för nått sånt här så är det också bra, se till att få med motorklubbar i södra sverige och andra möjliga intressenter tex körskolor, ev närliggande villaföreningar ( tänka brett här, vilket jg är för trött för nu) tidigt.

Jag säger lycka till och röstar JA :D

Finns nog goda möjligheter att ta till vara på Kristianstads motorarv, om tillräckligt många engagerar sig. Ingenting är omöjligt men om man som ensam person till en början ska driva vidare något sådant här så får man nog räkna att det tar upp all ens lediga tid + lite till. Om JAG skulle gjort det skulle jag börjat med att kartlagt ortens alla motorföreningar, och undersöka intresset hos dessa att samordna evengemang samt lobbya för att kommunen ska ställa upp med mark/plats/pengar.

Man måste ju börja i någon ända och jag skulle börjat dratt där, tror man behöver så mycket folk bakom sig om man vill komma någon vart med detta. Sen tror jag att man måste vara inställd på att man inte lär ha MotoGP här 2014, utan att man börjar i mindre skala. Det brukar ju gå rally här i området titt som tätt, så vad gällande bilar finns det nog folk som engagerar sig. Vad gällande motorcyklar är den största föreningen nog MCV, med sina 5000+ (iofs rikstäckande, men baserat här) medlemmar, sen finns det väl lite andra gubbaföreningar.

De fick ju till ett lopp på Råbelövsbanan till minne av Kristianstads GP, så nog kan politikerna om de vill. Tyvärr så dök Halmstad-Gustav upp oanmäld och körde ihjäl sig, sådant tenderar att försvåra för att kunna återupprepa det.
Trots att staden är en liten obetydlig del av världen så är det fascinerande vilka namn och stall som varit där och kört racing. Bansträckning är dock inte rolig, har provat själv...

Tyvärr tror jag inte att detta kommer att bli verklighet. När jag körde karting för Helsingborgs Kartingklubb hade vi länge diskuterat med kommunen att vi behövde få banan utökad.
Vi hade även diskuterat ihop oss med crossarna, folkracebilarna och till och med de som körde radiostyrt.

Tanken var att man skulle bygga en sådan "arena" som du eftersträvar, med SM, NM, RM och EM-status på banorna. Jag tror att det gick fem år innan vi fick igenom att det äntligen skulle byggas, ja jävlar vad vi fick kriga.
När det äntligen skulle börja byggas - då klantade HIF till det ordentligt, jag kommer inte ihåg om de behövde en ny spelare eller om klubben hade likviditetsproblem men i vilket fall fick HIF våra pengar, utan att ens behöva kämpa för det och vi - ja vi fick helt enkelt "vänta".

Motorsport kommer tyvärr inte prioriteras, det är bara att bita i det sura äpplet.
Man kan lika gärna ta en skådespelarkurs och börja sparka boll för fortsätter det såhär finns det väl knappt bensin om några år..

Nej, det är det inte men kan ni få kristianstad kommun att lägga ut de pengarna tycker jag ni ska göra det omedelbums! Det finns många som vill köra. ;)

Man får väl aspirera till kommunpolitiker och lägga fram det på agendan :p Nää men jag tror det är fullt möjligt, men frågan är vilka som är villiga att dedikera den tiden det tar att få ett sådant projekt i rullning...lär ju vara värre än ett heltidsjobb, men trådskaparen verkar ju vara på hugget så börjarn han kan jag hjälpa till! :D

Som sagt så är det Kristianstad kommun vi talar om tydligen men:
I halmstad fanns det mängder med rika människor som ville investera OCH hade ritningar för att bygga upp en enorm motorstadio som skulle bli godkänd för F1... Men det fastnade hos kommunen då det genast blev tal om miljö och infrastrukturen. Vägar till/från stadion och alla avgaser det skulle ge vid stora evenemang. Sä även om pengarna finns inte intresset hos kommuner o politiker. Bättre tycker dom om att annordna o anpassa hela staden för Solheim cup (Golf) och Tall Ship Races (Segling).....

Inget som säger att en anläggning som jag beskrivit måste ligga i Kristianstad. Skulle mycket väl kunna ligga söder om Halmstad.. dock i Skåne.. :)
Enda anledningen till det är dock närheten till Europa.

Finns bara en lösning på problemet:

Avrätta alla motstridiga politiker ( som ändå inte lyssnar på folkets vilja ) och tillsätt sympatiska/ medgörliga politiker istället ;)

Om ni röstar fram mig som statsminister lovar jag en F1 arena i skåne ;) Och dygnet runt körning på alla motorbanor :tungan

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP