Lite funderingar

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
- Vad ska de stå i en godkänd mc hjälm?

- Vilken fot sätter ni ner först när ni stannat hojen?

:pannkyss

1. Tippar på en e6-märkning

2. Ibland höger fot, speciellt den vänstra... nevars, jag brukar sätta i den högra först, eller rättare sagt, bara den högra sp att man har snabbt till att växla eller peta i friläge. Vid uppkörning kan det dock vara bra att sätta i vänster fot när man stannar i upförsbacke så att man visar att man kan starta i uppförsbacke utan att rulla bakåt. Man håller då lite lätt på fotbromsen. Tror att gubbarna blir glade av att se det. :tummenupp

Fler frågor som gärna får bli besvarade!

- Vad är en gixxer för typ av hoj?

- Vad är luffarturbo?

mvh Henke!

Rolle85 skrev:
Fler frågor som gärna får bli besvarade!

- Vad är en gixxer för typ av hoj?

- Vad är luffarturbo?

mvh Henke!

Gixxer - Suzuki GSXR.

Luffarturbo är ett system som skapar ett övertryck i luftburken med hjälp av luftmotståndet vilket gör att man kan trycka in mer luft och bensin i motorn vilket ger några extra hästar i högre farter.

När ni endå har flåset uppe..

Wtf is chickenstripes? :va

Rolle85 skrev:
- Vilken fot sätter ni ner först när ni stannat hojen?
Höger, så att man kan lägga i frilägget eller peta i 1:an när det är dags att åka.

Chickenstripes = De oslitna kanterna längst ut på däckens slitbana. Om man kör "hårt" så använder man däckets hela slityta, och det blir därmed inga oslitna områden längst ut på kanterna av däcket (=Chickenstripes)

Last edited:
Tåbbä skrev:
Chickenstripes = De oslitna kanterna längst ut på däckens slitbana. Om man kör "hårt" så använder man däckets hela slityta, och det blir därmed inga oslitna områden längst ut på kanterna av däcket (=Chickenstripes)
Den hade jag inte hört förut! :D
Dags för en del att ta fram slippappret då om de inte ska bli mobbade i sommar :hihi

sandstream skrev:
Nej för fan, jag har korvat gummi längst ut. Vart några bandagar förra året :)

Ja, men det syns dåligt! :va :)

Bifogat

• Sand1.jpg
    Sand1.jpg
    84.4 KB · Visningar: 144
  • Sand2.jpg
    Sand2.jpg
    108 KB · Visningar: 102
Last edited:
sandstream skrev:
Nej för fan, jag har korvat gummi längst ut. Vart några bandagar förra året :)
Har du däck kvar efter några bandagar? :va

Sätter för det mesta ner höger fot först. Ibland vänster, ibland båda. Det beror på hur det ser ut i korsningen, vad jag har planerat att göra efteråt, trafik etc och om jag kom ihåg att lägga i 1:an innan jag stannade.

Last edited:
sandstream skrev:
Höger, så att man kan lägga i frilägget eller peta i 1:an när det är dags att åka.
Vänster, så att man kan hålla den på plats med bakbromsen, rätt växel har man redan valt :)

Santo skrev:
Vid uppkörning kan det dock vara bra att sätta i vänster fot när man stannar i upförsbacke så att man visar att man kan starta i uppförsbacke utan att rulla bakåt. Man håller då lite lätt på fotbromsen. Tror att gubbarna blir glade av att se det. :tummenupp

Tror körboken snackade om fotbyte i det läget, bara för att göra det intressantare. D v s stanna med höger fot i och peta till neutralen, håll med frambromsen, vänta på grönt, peta i ettan, byt fot, håll fotbroms, släpp frambroms, kör iväg. Hm, släpp fotbromsen någonstans innan du kör iväg också... tror jag... ;)

De har gått grundkurs i hur man gör något enkelt svårt genom att proceduralicera (uppfann jag ett nytt ord där?) det i alla fall!

"Lär dig hur grejerna fungerar och gör som fungerar bäst" är min föredragna metod för det mesta. Utom kanske vid uppkörning... :gnissla

Aha okej, då förstår jag....tänkte just de för uppkörning..."för sakens skull"...bromsa, sätt i höger fot, lägg i neutral, grönt ljus, lägg i ettan och kör framåt... :tomten

Rolle85 skrev:
Aha okej, då förstår jag....tänkte just de för uppkörning..."för sakens skull"...bromsa, sätt i höger fot, lägg i neutral, grönt ljus, lägg i ettan och kör framåt... :tomten

ee, det där tänkte ja inte ens på när ja tog kortet... satte väl i den fot som kändes bäst, tror det blir vänster först eftersom man ofta bromsar med höger, sen vippar man över till höger fot lägger i rätt växel/friläge om det inte redan är gjort. sen glider man väl iväg med högerdojan i backen tror jag.. :va

Man tycker ju att de ska skita i vilken fot man sätter ner...hade ju inga probs med min crossmoppe för ett par år sen...körde ju som en gud med trim =)
Men så åkte man ju fast till slut med :rolleyes:
Men snutarna såg mig aldrig starta den då jag inte hitta nycklarna när jag skulle smita....vilken satans tur =)

Bromsar med hand och fotbroms med kopplingen indragen, stannar, sätter ned vänster fot, byter fot, håller den med frambromsen, lägger i rätt växel, startar......

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back