Lite frågor till uppkörningen.

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fråga 1

Detta med rondeller... Jag har haft B-kort i 4 år, och alltid kört såhär...

Ska jag till höger, då ligger jag i höger.

Ska jag rakt fram, då ligger jag antingen till höger eller vänster, och kör helt enkelt på mitt körfält hela vägen och kommer ut i samma fil jag kom in, dvs antingen höger eller vänster.

Ska jag till vänster så har jag alltid legat i vänster fil, helatiden, och kört ut ur rondellen, fortfarande i vänster fil. Här säger min MC-trafiklärare att jag efter 1/3 i rondellen eller nåt, ska blinka av och byta fil till höger. Jag som trodde det var lite tabu att byta fil i rondellen... Det kan ju ligga nån jäkel brevid, inte alls ovanligt att köra rondell med nån brevid sig ju.

+ ska man blinka ut ur rondellen? Det gör alltid jag. Underlättar för alla.

Fråga 2

Om man blir tillsagd att man ska vända på landsväg, vi säger att det är klar sikt, ingen trafik i vägen osv, ska man köra in till vägsidan, stanna (utan att blinka) och se sig noga omkring, eller kan man liksom bara vända hux flux? (förutsatt att man kollat noga ändå), eller ska man vänta tills man kommer till en korsande väg man kan svänga av på, för att sedan i lugn o ro göra vändningen där, och sen svänga ut vänster?
Vad föredras på uppkörningen? Ber de en att vända på en sådan väg över huvud taget?

1. Ja, du ska blinka. Osäker på om man måste blinka när man kör rakt fram i en rondell dock, men blinka i vilket fall, det blir du knappast kuggad för.

1: Du ska blinka när du korsar en fil i rondellen, alltså om du ligger i inne filen och ska över första filen sen in till den innersta så ska du blinka, sen ska du alltid blinka när du kör ur en rondell.

2: jag tror inte han säger att du ska vända på en landsväg, isåfall vänta tills du kan svänga och vänd där.

Hur kör man i cirkulationsplatser?

Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.

Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.

I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.

Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.

Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!

Källa:Vägverket

De införde här för nyligt att man skall blinka ut ur rondeller. Hur det blir då det är en rondell med en (eller fler, t ex Vallarondellen i Lkpg = Sveriges största rondell enligt uppgifgt...) fil som ENBART leder ut ur rondellen vete sjutton... när man skall ut ur rondell annars så är det i mina ögon lite som ett filbyte men när man ligger i en fil som bara lämnar ett alternativ... skall man då indikera att man faktiskt inte tänker vingla iväg över spärrlinjerna som en vettvilling? :confused:

I verkligheten, där uppkörningar inte hör hemma, är det lätt i det senare fallet. Folk blir bara förvirrade om man börjar blinka och förvirrade trafikanter kör på en.

Det kunde iofs vara värre:
magic01.jpg

Snurr

Och visst fick jag lära mig att man byter till ytterfil i rondellen om man skall ut, om det nu inte finns två filer ut ur rondellen såklart. Iofs inte helt dagsfärsk info, kortet har snart passerat bäst före-datumet.

Mvh,
/Fredrik

Last edited:
ft skrev:
Och visst fick jag lära mig att man byter till ytterfil i rondellen om man skall ut, om det nu inte finns två filer ut ur rondellen såklart. Iofs inte helt dagsfärsk info, kortet har snart passerat bäst före-datumet.

Mvh,
/Fredrik

-Byter till ytterfil? Ytterfil är väl vänster även i rondellen? Altså om man ligger till höger ska man byta till vänster? :fakta
Du menar byta till högerfil antagligen... -även om man ligger i vänster och bara ska rakt fram?

Kay skrev:
-Byter till ytterfil? Ytterfil är väl vänster även i rondellen? Altså om man ligger till höger ska man byta till vänster? :fakta
Du menar byta till högerfil antagligen... -även om man ligger i vänster och bara ska rakt fram?

Svänger man vänster är ytterspår till höger. Svänger man vänster är ytterfil likaså till höger. Det är min definition. Skitlätt och alla förstår vad man menar, om de nu inte riktigt gärna vill missförstå - precis motsatt vad som skulle hända om man försökte kalla det för innerfil. Vad man sen kan luska ut i ämnet genom att försöka tyda VVs hieroflyger, ptja, have fun. Du har säkert rätt enligt VV men i de fall då vad jag säger och verkligheten inte överensstämmer är det alltid verkligheten som har fel. ;)

kan hända...

2: jag tror
inte han säger att du ska vända på en landsväg, isåfall vänta tills du kan svänga och vänd där.​

När jag körde upp bad han mig att "vända och köra tillbaks" på landsväg...Jag väntade tills det kom en anslutande väg, varpå jag vände. Tror det är så man ska göra?​

jesse_j skrev:
När jag körde upp bad han mig att "vända och köra tillbaks" på landsväg...Jag väntade tills det kom en anslutande väg, varpå jag vände. Tror det är så man ska göra?

Jag som trott att man ska göra en stoppie 180 när man ska vända på landsväg.. ;)

Vid vänster sväng i cirk ska man först vara plac till vänster, och innan du kör ur cirk ska du byta till höger körfällt. Körfältsbytet ska du göra vid refugen innan den väg du ska köra ut. Alltså om du tänker dig cirk som en klocka, så kör du in kl 6 kl 12 ska du byta körfält och kl 9 ska du köra ut.
Du ska alltid visa tecken när du kör ur cirkulationen.

Tompaman skrev:
Vid vänster sväng i cirk ska man först vara plac till vänster, och innan du kör ur cirk ska du byta till höger körfällt. Körfältsbytet ska du göra vid refugen innan den väg du ska köra ut. Alltså om du tänker dig cirk som en klocka, så kör du in kl 6 kl 12 ska du byta körfält och kl 9 ska du köra ut.
Du ska alltid visa tecken när du kör ur cirkulationen.

-Så man bytar fil när man passerat utfarten som är innan dem man ska av på så att säga?`Annars kan det ju som man ska ut tidigare än man ska?

Nu när ni tog upp det här så blev jag helt förvirrad, hurfan kör man rondell egentligen?

Ska man köra som det gröna eller som det blå strecket? :confused:

:banana

Bifogat

• rondell1.JPG
    rondell1.JPG
    47.7 KB · Visningar: 205
-blåa enligt min körskolelärare! Jag har dock alltid kört det gröna under mina år med B-kort.

Kay skrev:
-blåa enligt min körskolelärare! Jag har dock alltid kört det gröna under mina år med B-kort.

Jag har fått lärt mig som det blåa när jag tog B-körkort -98 samt att man skulle blin vid utgången ur rondellen vid vänster och högersväng men ej raktfram. Nuförtiden har jag hört att man alltid ska blinka när man ska ut ur rondellen Vad är rätt???:confused:

Kanske bara jag som har missförstått, ska man alltid lägga sig i högerfilen när man lämnar rondellen eller är det bara om man ska vänster i rondellen? :va

Baltazar skrev:
Jag har fått lärt mig som det blåa när jag tog B-körkort -98 samt att man skulle blin vid utgången ur rondellen vid vänster och högersväng men ej raktfram. Nuförtiden har jag hört att man alltid ska blinka när man ska ut ur rondellen Vad är rätt???:confused:

-Lärt mig precis som du, därför jag blev förvånad när min MC-körskolelärare sa att jag körde fel när jag körde som det blåa. Tog mitt b-kort år 2000.

Kay skrev:
-Lärt mig precis som du, därför jag blev förvånad när min MC-körskolelärare sa att jag körde fel när jag körde som det blåa. Tog mitt b-kort år 2000.

Jag tog mitt B-kort nu i vintras och jag lärde mig likadant som du. Det blåa alltså. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT