Lite frågor kring förgasare…

Nu klarade ju inte jag av att fixa mina egna förgasare. Men en kunnig person sade till mig att trycker man upp "vakumtrotteln" så skall det ta ung lika lång tid för alla fyra att glid ned igen. Och det skall gå mjukt och fint.
Om så var fallet så skulle förmodligen vakumdelen vara ok där ivf. Så var det på mina också. Felet låg någon annan stans för mig.

Får man fråga vad det kostade att köpa "renoverings kit" och vad var det som ingick i dem isf?

Nu har jag inte påbörjat rengöring/felsökning men kände igår när jag pillade med "1ans förgasare" att nålen inte gled ner felfritt utan kändes som något tog emot i trotteln. Mitt problem har varit att 1ans cylinder har varit helt död och jag kanske (hoppas!) har hittat orsaken. Ska kolla närmare i veckan när jag ska sätta mig och rengöra hela paketet.
 
Lite skit på de ställena du visar är inte hela värden, det är ju rätt bra blås där imellan. Desto känsligare med skit från tanken som kommer ner i flotörhuset och fastnar i emulgeringsröret eller nått munstycke. Kasta det sunkiga filtret och köp ett nytt, biltema har lite olika varianter, bl.a. 3-pack 1-gångsfilter för typ 25:-

Vad gällande rengöring brukar jag plocka av vacumslidsen, munstyckena, flotörhuset, flotör/flotörnål och annat som man enligt manualen kan skruva loss som kan rengöras. De gånger jag har rengjort förgasarbryggor om 4 förgasare har jag låtit dem sitta kvar på ställningen. Jag brukar använda någonslags oxiduppluckrande vätska och sedan blåsa rent med tryckluft, alternativt kör jag vissa grejer i ultraljudstvätt. Som sagt kolla mebranet till trottlarna, är det hål i dessa måste de bytas, är de lite krympta kan man antingen tvinga dem på med lite lim, eller köra lite vätskor på den så den utvidgar sig (kan bli lite väl slappa då dock). Limmade på membrankanten på ett par för att de var lite "out of date" och hade krympt, märkte inte av någon förlust i prestanda.

Se till att hålla isär grejerna från de olika förgasarna så samma delar kommer på samma förgasare när du ska sätta ihop, antagligen inte hela världen om man skulle blanda ihop något men jag intalar mig att trottlarnas ringa slitage hålls minimalt om de sätts tillbaka i samma förgasare igen.

Viktigt är att kontrollera flotörnivån efter att man sattihop och återmonterat förgasarna, är denna för låg får hojen inte tillräckligt med bränsle vid vissa varvtal, och för högt så lär du läcka bränsle när den står på sidostödet.

Sen bör du synka förgasarna, jag använder en som heter Carbtune, som fått bra odömmen vad jag sett (och av mig) finns för 58£ ink. frakt från UK: http://www.carbtune.com/

När du är klar med förgasarna skulle jag kollat ventilspel, dubbelkollat manifoldsen, monterat nytt in-line bränslefilter, kollat luftfiltret. Är det fortfarande krabb skulle jag ev kolla och mäta med multimeter på el- och tändningssystemet.

Blir både nytt filter och bränsleslang! Har som sagt inte påbörjat rengöring ännu men du skriver en massa bra saker jag ska ta med mig. Blir till att plocka ner så mycket som möjligt och rengöra. Hade själv tänkt att t-sprit skulle funka som rengöringsmedel men får se om jag hittar på ngt annat supermedel.

Flottörhusen kan iofs spöka, har inte kollat i dom ännu men att för lite bränsle kan ju bidra till att cylindern inte tänder. Ska kolla extra noga där.

Fick tyvärr inte tag i ngt repair kit till förgasarna i eng, hann inte med men har kollat lite på ebay och det finns för ca £15-20/förgasare. Lika bra att byta packningar när man ändå plockar isär eländet.

Har fått låna en förgasarsynkklocka som jag tänkte synka med när jag är klar, har även kollat spolar/hattar och stift och de verkar fungera korrekt. Ventilspel ska jag försöka mig på innan jag monterar tillbaka förgasaren samt att kompressionstest ska utföras.
 
Du skrev att 1:an död och 2:an dålig. Du sade att du kunde köra en mil innan den
började gå dåligt. Kan det vara topplockspackningen? Läckage som ökar när den blir varm?
Om det är krångel med förgasaren tycker åtminstone jag att det borde märkas vid start.
När du hittat felet, glöm inte att meddela oss här. Vi vill också lära av dina erfarenheter.
 
Du skrev att 1:an död och 2:an dålig. Du sade att du kunde köra en mil innan den
började gå dåligt. Kan det vara topplockspackningen? Läckage som ökar när den blir varm?
Om det är krångel med förgasaren tycker åtminstone jag att det borde märkas vid start.
När du hittat felet, glöm inte att meddela oss här. Vi vill också lära av dina erfarenheter.

Hum... Ska det inte komma vit rök ur avgasrören om topplockspackningen brakar? Har iaf inte observerat något sådant. Jag fortsätter med förgasaren men kan ju alltid kontrollera packningen om jag kontrollerar ventilspelen.

Självklart återkopplar jag om jag hittar felet och lyckas åtgärda!
 
Jag slet lite medsamma saker som du på min gsx600f -99 förra vinter.

Min strypning satt i form av ett hål i trotteln? Den starta plastbiten som åker upp och ner.

Lite epoxy har hållt hela säsongen. Skall ta isär och kontrollera när säsongen är slut...

Jag kan rekomendera att handla från www.cmsnl.com

Ibland fuckar de upp med obscena leveranstider 1månad men vanligtvis inom två veckor och de är rejält mycket billigare än svenska suzuki och det är orginaldelar.

Tipset är att beställa alla oringar när du ändå håller på så slipper du överaskningar.
 
Jag slet lite medsamma saker som du på min gsx600f -99 förra vinter.

Min strypning satt i form av ett hål i trotteln? Den starta plastbiten som åker upp och ner.

Lite epoxy har hållt hela säsongen. Skall ta isär och kontrollera när säsongen är slut...

Jag kan rekomendera att handla från www.cmsnl.com

Ibland fuckar de upp med obscena leveranstider 1månad men vanligtvis inom två veckor och de är rejält mycket billigare än svenska suzuki och det är orginaldelar.

Tipset är att beställa alla oringar när du ändå håller på så slipper du överaskningar.

Kanske dags för en liten uppdatering, fast det har inte hänt så fasligt mycket sen sist… Hur som. Igår dukade jag upp för en mysig och härlig mekafton. Man får passa på när donnan är på affärsresa, då kan man plaska runt i bensin och olja bäst man vill. Dukade upp ett smörgåsbord med pinaler och rengöringsvätskor. Började med att jag tappade bort en o-ring som sitter under plastlocket som skyddar vakuummembranet =/ Aja, jag kan köpa nytt tänkte jag och fortsatte plocka isär. Äntligen dags att plocka bort flottörhusen. Å jävlar vad jag försökte skruva på skruvarna men skruvarna ville inte röra sig. Snabb koll i mekboken. Jojo där står det ju att dom rekommenderar en slagskruvmejsel. Nu besitter jag ingen sådan mejsel i mina ägor så jag tröttna lite, tog en tandborste och lite t-sprit och putsade lite menlöst på förgasarna och plocka undan. Kom på att jag kunde tagit hammaren och ”bankat” ner en bits och försökt på nytt men orkade inte plocka fram allt igen.
Ska på det idag igen tänkte jag. Lite mer våld och svordomar och det går nog vägen… Nu ska jag bara hitta en butik/webbsida som säljer oringar. Ebay har jag kollat, lika så alpha motors i USA men tänkte jag skulle hitta ett ställe i Stockholm som man kan ta sig till. Någon som kan tipsa om butiker som säljer oringar till förgasare? Lika bra att köpa på sig ett gäng, dom har en tendens att få ben..

Kunde även konstatera att min strypning inte sitter i trottlarna i form av borrade hål. Inte heller som trottelstopp i övre delen i förgasaren. Börjar fundera om strypet är bortplockat men ingen ny reg.besiktning har gjorts. Vad finns det för andra sätt att strypa i en förgasare?? Sitter inga strypbrickor i insuget.

SwampT: Var exakt satt dit/dina hål i trotteln? På "vingarna" eller i den cylinderformade kroppen?

I min förgasariver sprang jag på den här sidan. Väldigt bra om man har en Mikuni BST36SS-förgasare men fungerar säkert för andra förgasare också. Visar på en detaljerad beskrivning hur man plockar isär och monterar förgasare.
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=159718
 
Last edited:
Det satt mitt i hela härligheten. De skall inte ha några hål i sig alls, dessutom var de tre fyra mm stora så de var omissbara.

Och silvertejp är fel sätt att laga dem :)

Kolla efter oringar och andra grejer här tex nya skruvar :)
Mina satt nått överdjävligt också.

http://www.cmsnl.com/suzuki-motorcycleatv_model13053/

Edit: de där gummibälgarna kostar ju 220:-st ist för 1300:- styck där så lite billigare e det ju :)
 
Last edited:
Det satt mitt i hela härligheten. De skall inte ha några hål i sig alls, dessutom var de tre fyra mm stora så de var omissbara.

Och silvertejp är fel sätt att laga dem :)

Kolla efter oringar och andra grejer här tex nya skruvar :)
Mina satt nått överdjävligt också.

http://www.cmsnl.com/suzuki-motorcycleatv_model13053/

Edit: de där gummibälgarna kostar ju 220:-st ist för 1300:- styck där så lite billigare e det ju :)

Ja det var bra priser dom hade, blir att lägga en order.

Ang. hål i trotteln. Jag har ett litet hål i botten precis vid sida om hålet där nålen löper. Det är inte större än någon mm. men det hålet ska jag inte täcka då det har något med vacuumstyrningen att göra om jag förstått det korrekt.
 
Nej mitt fel sorry.

Mina hål var i färdriktningen.

Hålen för nålen och brevid nålen k an nog vara bra att låta vara ifred.
 
Den lilla o-ringen du tappade kostar 60:-/st. Har gjort samma misstag själv. Jag köpte en o-ringssats med olika dimensioner på Clas Ohlson (tror jag det var) för 140:-. Den räckte till alla packningar utom den för flottörhuset. EPDM gummi är beständigt mot bensin.
 
Svängde förbi Mekonomen vid Segeltorp och hörde mig för. Hitta samma oring och tjejen i kassan var schysst och bjöd på ringen =) Tack och bock sa jag.
 
Dags för uppdatering och nya frågor...

Då har man lyckats plocka isär förgasaren. Fick bli mejsel och hammare på dom 3 sista skruvarna på flottörhuset, satt så jäkla hårt så att spåren inte höll med vanlig mejsel. Nu när jag har fått isär allt dyker det givetvis upp nya frågor och funderingar. Som jag skrev ovan så framgår det i reg.papperna att hojen är strypt från 74 kW till 55kW i förgasaren. Har redan konstaterat att inga strypbrickor finns.

På trotteln finns inga borrade hål, enbart två hål på undersidan men om jag förstått det rätt så skall dessa vara här för att vacuumsuget ska bli korrekt.
förgasare-10.jpg

Började fundera på om det finns ngt gasstopp på förgasaren men av bilden nedan framgår det rätt tydligt att det går att öppna spjällen fullt ut.
förgasare-9.jpg

Så kan jag dra slutsatsen att strypningen är borttagen eller har jag missat att kolla ngt mer??

Har även pillat ut alla nålar, munstycken m.m. Det jag upptäckte var att lågfartsmunstycket till förgasare 1 (cylinder 1) var ordentligt igensatt. Så pass att man knappt kunde se igenom. Även lågfartmunstycket till förgasare 2 var inte 100%-igt rent men inte lika illa som till 1an. Om man läser symptomen i mitt första inlägg i tråden så bör jag ha hittat orsaken. Nedan ser ni delarna från förgasare 1 men delarna i övriga förgasare ser i princip samma ut, något som ser slitet eller märkligt ut för ett tränat och erfaret öga??
förgasare-12.jpg
 
Det känns väl inte som att det skulle förklara hela felet med att hojen knappt gick.
Lågfarten bör ju vara påverkande upp till under halvgas men däröver borde ju moppen fungera bra då!?
Att ettan inte var igång känns ju som att det är stopp helt och hållet i bränsletillförseln på något vis. Dvs om det är ett förgasarfel.

Jag har haft tokfel på lågfarten/tomgång plus lite, men det har ändå lirat bra på mer gas trots det.
 
Pga olika omständigheter har jag inte kunnat tagit ut hojen på en ordentlig repa för att se när problemen släpper i gaspådraget. Har endast kunnat rullat i kvarteret där jag bor (max 50km/h). Så med största sannolikhet har jag, i princip, bara nyttjat lågfartsmunstycket.
 
Den nedre trotteln på bilden hade påvisat ett klart och tydligt hål om den hade varit strypt på samma sätt som mina.
 
Kolla att choken fungerar som den ska. Vajern kan kärva så choken alltid är i då kan motorn bete sig som du beskriver.
 
Kolla att choken fungerar som den ska. Vajern kan kärva så choken alltid är i då kan motorn bete sig som du beskriver.

Tjena. Har förgasaren i bitar nu och choken är kollad och fungerar som den ska. Ska även smörja lite så den löper på bra i fortsättningen.
 
Ny fråga/fundering!

Nu har jag en ny fundering kring Pilot screw och vilka symptom kan uppstå om den är felinställd. När jag skruvade ut pilotskruvarna var dom urskruvade 3 varv från botten. Nu när jag läser i rep.manualen står det att på en BST36ss skall skruvarna vara urskruvade 2 varv. Vilka symptom är vanliga när skruvarna är urskruvade för långt samt hur mycket "skada" på prestandan gör ett helt varv? Finns det några riktlinjer kring det?

Eller kan det vara så att varje förgasare är unik och man måste kallibrera piloten för att få det rätt på just sin förgasare? Vad anser ni med lite koll, ska jag sätta skruvarna 3 varv ut eller ska jag testa med 2 varv som rep.boken säger??
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top