Lite frågor gällande Yamaha MT-03

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej,

Jag hittade ingen tråd om Yamaha MT-03 så jag skapar därför denna i hopp om att få lite svar från mer erfaret folk.
Har nyligen köpt mig en Yamaha MT-03 från 2007 med 900mil på mätaren, Acrapovic pipor m.m.
Jag har märkt en del skumma saker med den som jag undrar vad man kan göra något åt.

Dels så smäller den när man drar av på gasen, något som förvisso kanske inte gör något i sig, men det kanske är något som inte är helt rätt när den gör så? Det låter som förgasarknallar nästan.

Sedan har jag märkt att vid 2:ans växel, så sackar den efter lite en kort stund innan hojen fortsätter att accelerera. Processen går rätt snabbt, men det känns och är väldigt irriterande. Nästan som att den för en kort stund förlorar bränsletillförseln för att sedan sättas på igen om ni förstår vad jag menar.

Jag tror inte att hojen är bänkad eller på något sätt mappad på nytt med anledning av Acrapovic piporna, och den har ingen Power Commander. Skulle en Power Commander ta bort dessa fenomen, eller finns det andra saker jag kan göra?

Läst lite om att vissa modifierar sina luftboxar, hur gör jag det, och vad är det bra för?

Har också läst att denna typ av hoj är löjligt snålt ställd original och att man kan öka på soppan via ECU´n, men det är väl knappast något man kan dona med själv, att ändra i ECU?

Tar tacksamt emot svar på detta om någon har någon koll!
 
Om du har ett avgassystem som andas bättre än original så kommer blandningen i regel bli magrare, dvs mindre bränsle per given mängd luft. Knallar vid gasavslag och ditt problem med att den "tvekar" vid påslag tyder också på att blandningen inte är optimal och troligtvis då för mager. Nyare fordon är i regel ganska magert mappade från fabrik pga avgaskrav så modifieringar som gör att motorn andas lättare kan lätt göra att blandningen blir märkbart dålig.

Detta kan lösas med att mappa om hojen. Det kan göras genom att ändra i original-ECUn (vet ej om det går på din specifika modell). Man kan också köpa ett så kallat "piggyback"-system som Powercommander som inte ersätter original-ECUn utan är en sorts påbyggnad som tar signalen från original-ECUn och finjusterar så att blandningen blir som du vill. Ett tredje alternativ är att helt byta ut styrningen till någon eftermarknads-ECU som kan ställas in hur du vill, men det är nog inget du vill ge dig på om du inte är intresserad av att göra fler roliga ändringar i motorstyrningen och lägga många timmar på att få saker och ting att funka som de ska.

Att ändra i original-ECUn själv är fullt möjligt om just din ECU är "knäckt". Men det kräver lite tekniskt pillande, det går att läsa sig till men är du inte tillräckligt mekintresserad så kanske det är bäst att lämna bort det - att göra saker man inte gjort förut brukar resultera i en del "trial and error" :)

Modifieringar på luftburken brukar göras för att få motorn att andas ännu lättare, och skulle därför troligtvis förvärra dit problem om du inte mappar om.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top