Lite dansant musik?

loser skrev:
Håller med, men tror inte att Caféts "image" skulle tillåta sådana utsvävningar.
Dagens ungdom vet inte vilka av de nämnda grupperna är.

//D

Nej, det är väl så... Tråkigt men sant. :(

loser skrev:
Eller inte? Minns vad folk hatade den musiken när den kom, nu så är det nästan mesigt. Allt utvecklas, så även musik (tack gode gud för det).

De enda som hatade rockmusiken när den kom var det vita etablissemanget och kristna idealister som var rädd för dess "satanistiska" budskap. Hos ungdomar gick den hem.

Musik utvecklas, ja. Dock inte till det bättre, eftersom det blir mer och mer kommersiellt. Dock tror jag att det bara är en tidsfråga innan hela branschen rasar ihop.

Last edited:
McB skrev:
De enda som hatade rockmusiken när den kom var det vita etablisemanget och kristna idealister som var rädd för dess "satanistiska" budskap. Hos ungdomar gick den hem.

Musik utvecklas, ja. Dock inte till det bättre, eftersom det blir mer och mer kommersiellt. Dock tror jag att det bara är en tidsfråga innan hela branschen rasar ihop.

Så talar en bitter gammal man. :tungan Vad bestämmer att viss musik är kommersiell? Elvis sålde mycket, gjorde film osv. Var han kommersiell? Till syvende och sist så är det konsumenten som bestämmer vad den vill köpa.
Däremot kan jag hålla med om att konsumenten blir mer och mer fördummad / tappar den egna viljan.

Musikindustrin håller på att anpassa kostymen efter försäljningen och kommer därmed att behöva skära ner än mer, samt hitta nya inkomstkällor innan den sektorn går bra igen. Fram tills det är det tyvärr så att Markoolio / Replay är det som säljer bäst i sverige. Samt musik som riktar sig till generationen som ligger kring 45 år nu. De har ingen större datorvana för att hålla på och ladda hem / bränna, men har växt upp med lp / cd skivan och köper därför "sin" musik.

//D

loser skrev:
Så talar en bitter gammal man. :tungan Vad bestämmer att viss musik är kommersiell? Elvis sålde mycket, gjorde film osv. Var han kommersiell?

Elvis var kommersiell, ja. Dock blev han det pga. sin musik, inte för att han "lobbades" fram av ett skivbolag med obegränsade tillgångar.

loser skrev:
Till syvende och sist så är det konsumenten som bestämmer vad den vill köpa. Däremot kan jag hålla med om att konsumenten blir mer och mer fördummad / tappar den egna viljan.

Det är precis det jag menar. Konsumenten har ingen egen vilja i dagsläget. Ungdomar påverkas från alla håll av olika influenser, de blir "tillsagda" vad de ska lyssna på genom radio, TV och media. Om de inte lyssnar på den rätta musiken är de "ute" och kan inte vara med och prata på rasterna i skolan.

loser skrev:
Musikindustrin håller på att anpassa kostymen efter
försäljningen och kommer därmed att behöva skära ner än mer, samt hitta nya inkomstkällor innan den sektorn går bra igen. Fram tills det är det tyvärr så att Markoolio / Replay är det som säljer bäst i sverige. Samt musik som riktar sig till generationen som ligger kring 45 år nu. De har ingen större datorvana för att hålla på och ladda hem / bränna, men har växt upp med lp / cd skivan och köper därför "sin" musik.

Musikindustrin kan dra åt helvete.

Ser man på! California Dreamin! :yoparty

Edit: som blev någon lam dansversion helt plötsligt. :mad:

McB skrev:
Ser man på! California Dreamin! :yoparty

Edit: som blev någon lam dansversion helt plötsligt. :mad:

Det var väl en schysst danslåt som de sabbade med att sampla California Dreamin... (som annars är en helt ok låt). Men det verkar vara temat tydligen, 70-tals låtar i houseremix. Hade varit helt ok med lite schysst renodlad house annars...

Visst finns det massor med kommersiell musik men det finns ju massor med bra icke-kommersiell musik också, så länge man håller sig borta från topplistor och kommersiell radio. Kan dock hålla med om kritiken mot skivbolagen, det handlar inte om musik eller att odla fram nya talanger för dem på något sätt. Annars har det alltid funnits och kommer alltid finnas massa värdelös kommersiell musik, skillnaden är att ingen kommer ihåg den kommersiella skiten 10-15 år senare (finns ju otäcka undantag som t.ex. Gyllene Tider) medans det som är verkligt bra faktiskt sprids och blir populärt tack vare sin musikaliska kvalitét.

själv skiter jag i om musiken har blivit komersiell eller inte.. det jag tycker är bra lyssnar jag på.
Ibland är det mest AC/DC och gammal hårdrock ibland är det trance..

Oj nu spelar dom rock... guns and roses and joan jett - i love rock n' roll..

Edit: ok nu är det skit igen.. :huvet

Last edited:
Tack till samtliga som orkade kolla så att det funkade hos er. Innehållet kan jag inte göra så mycket åt :skitdator , men det skall väl passa någon iaf.

Musikindustrin kan jag inte heller påverka, dock uppmanar jag alla att med stor entusiasm ta sig an uppgiften att utbilda den offentliga pöbeln att det finns andra skivor än Absolut Trams, Replay, SmurfHits och liknande örondynga. :huvet

Streamen kommer i framtiden att ligga offentligt på lite portaler (stora rackare), som en kul PR grej för Cafét. Aktiv tid kommer att vara 00:00-03:00 fre / lör. Party on! :fyllisar

//D

Då kör vi igen dårå. :fyllisar
Nästa helg och framöver går detta i skarp drift, så "stay tuned"

Tack än en gång till de som orkade lyssna och komma med feedback.

//D

MatteKholm skrev:
Enligt Policyn för användning av PC och Internet inom landstinget är denna sida stängd.

:mad:

Haha! Har Samhall låst portarna för streaming? :D Närå bara skojar, men då har säkerligen landstinget tagit beslut att blocka all streaming.

//D

Fazer skrev:
Kan man spara ner det här på HD´n? Om, hur gör man då?

Mnjäe, det "går" med illegala fulhack, som jag inte tänker länka till, iom att denna signal inte är drm:ad. Annars kan man alltid "bygla" ljudkortet. Line out - Line in och ta det den vägen.

//D

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...