Lista med tider på kvartsmilen

Rodentboy skrev:
Då får du ha ganska många fingrar tror jag. Finns fler potenta bilar än vad många tror.

De flesta såna bilar syns ju inte direkt på "en dag på strippen" o liknande events. Känner till åtminstone ett par "gatbilar" här i Jkpg som ligger runt höga nior och låga tior.

Ett race här i stockholm i somras var dök det upp 5 bilar som gjorde kvarten på åttor och nior, många plastbilar som klev ur stegen ganska fort :rolleyes:
 
oFFkeFF skrev:
Ett race här i stockholm i somras var dök det upp 5 bilar som gjorde kvarten på åttor och nior, många plastbilar som klev ur stegen ganska fort :rolleyes:

Precis det jag menar...

Om man kollar in tex Stockholm Open och Birka Cup så lär man säkert se mer än en handfull ruskigt snabba bilar.
 
andersbrink skrev:
Alla hemvändande Ericsson'are som bott i USA och flyttar hem till Sverige i snåltider har dragit med sig hopers av nyare Camaros, Firebirds och Corvetter. En 95'ans Firebird går på runt 75-tusen. Oerhört mycket bil för lite pengar. Såg en 95'ans snik-6'a för ynka 45. Tänkte nästan slå till och köpa mig en vinterbil! :D


Btw, det går att svänga med den också!

Hehe, du skämtar med mig va!? :D Skulle ALDRIG köpa ett jänkejärn nyare än 69, om det inte skulle stå Boss eller RT/10 på den iofs.
Näe, det är ju motorn som är intressant och de är för dyra om man ska ha så nytt och du plockar ändå inte ut mer pulver ur dem än en gammal 50-tals8:a. Men är man inbiten jänk-fan vill man säkert ha en "lyxbil" att åka i och då är det ju rätt med nyare camaros och dylikt.

Och angående metallvolvon som har kört 9.01/253.05 om inte ännu snabbare nu, den är ju knappt något volvo kvar på ju. Visst, kaross och vindruta men sen är det inte mycket mer :( Men fort går den iaf, med ca 800hk och monsterdäck. Såg den resa på 1:an, 2:an och 3:an, ruskigt grymt chassie :yoparty
 
Rodentboy skrev:
Då får du ha ganska många fingrar tror jag. Finns fler potenta bilar än vad många tror.

De flesta såna bilar syns ju inte direkt på "en dag på strippen" o liknande events. Känner till åtminstone ett par "gatbilar" här i Jkpg som ligger runt höga nior och låga tior.

Pratar om blanka tior, och inte om jänkare med 14" breda MT-däck, som har fallskärm och en regskylt fram o bak som kommer in till eventsen på släp, utan om DOT-gatudäckkörda bilar som faktiskt körs till och från eventsen.
 
Kay skrev:
Pratar om blanka tior, och inte om jänkare med 14" breda MT-däck, som har fallskärm och en regskylt fram o bak som kommer in till eventsen på släp, utan om DOT-gatudäckkörda bilar som faktiskt körs till och från eventsen.

Vilka kör 10:or med såna däck då? Och dessutom körs tillochfrån race.
 
oFFkeFF skrev:
Eklunds pikes peak bil drog han 0-200-0 på 10 sekunder, men den saaben laddade han mer än 700hk i.

edit: Klämde lite på det turboagget nere hos trollspeed i trollhättan, man kan nog trilla in i det :Bugar

Den var väl uppe i nästan 800? Har för mig att det går fortare än 200 i Pikes Peak, jag pratar om den Saaben han kör EM med.
 
Chris Ash skrev:
Den var väl uppe i nästan 800? Har för mig att det går fortare än 200 i Pikes Peak, jag pratar om den Saaben han kör EM med.


Låg ett fint papper nere hos trollspeed, 950hk ;) Sjuk turbo för att kunna ladda så höga tryck på höga höjder...
 
Dee_cati skrev:
Vilka kör 10:or med såna däck då? Och dessutom körs tillochfrån race.

SMR-supran, JoCCe, Cyclonerobban, Jakanbimmer... Det är väl dom jag kommer på.
 
Kay skrev:
SMR-supran, JoCCe, Cyclonerobban, Jakanbimmer... Det är väl dom jag kommer på.

Fyrkrafsarna har väl kommit dit med någorlunda "gat-legala" däck. De däck som Jakanbmw'n och supramannen kört med har varit väldigt feta svålar, och den besiktningsman som godkänt dot-märkningen hade nog knarkat en hel del.
Men likväl, snabba som fanken är de.
 
oFFkeFF skrev:
Fyrkrafsarna har väl kommit dit med någorlunda "gat-legala" däck. De däck som Jakanbmw'n och supramannen kört med har varit väldigt feta svålar, och den besiktningsman som godkänt dot-märkningen hade nog knarkat en hel del.
Men likväl, snabba som fanken är de.

-Fullt gatlegala däck är det! Trust me...
Sen gällande fyrkrafsarna så är det bara 2 st såvitt jag vet som e nere på 10an. "Vanligare" i RWD-överladdat... Men somsagt, kan nog räkna de på fingrarna i sverige som går på mellan/låga 10an på gatdäck och är gatreggade o körs på gatan.

Kontentan: Ingen 350 hk's cossi kör en blank tia. Behövs nog 800hk för det och en rutinerad förare o bästa DOT-sulorna.
 
Kay skrev:
-Fullt gatlegala däck är det! Trust me...

Ja, alltså, jag vet att de är fullt gatlegala. Men de är i stort sett som slicks, tre st 1mm breda spår på ett asbrett däck...
jakan kncäkte väl till och med en nia nu på slutet av sommaren..
 
De flesta på strippen kör väl med M/T ET Street. Det är i princip slicks, men på något märkligt sätt så är de gatgodkända.

Dock så kör ju inte tex Supramannen sin bil till tävlingarna i samma skick som han tävlar med den. Det är ju däckbyte, annat bränsle och antagligen en annan map också, men i vilket fall så är det en ruskigt snabb bil och han är jävligt duktig.

Har för mig att Jakangängets gråa BMW kom på släp till Mantorp i somras förresten. Själv åkte jag med i polarens Cuda-68 med plastsäten och bur...det enda som kommer i närheten av komfort är väl att det finns innertak i den, men fullt gatgodkänd är den..dock så är den "bara" god för 10.8/220kmh nånstans...
 
Kay skrev:
-Fullt gatlegala däck är det! Trust me...
Sen gällande fyrkrafsarna så är det bara 2 st såvitt jag vet som e nere på 10an. "Vanligare" i RWD-överladdat... Men somsagt, kan nog räkna de på fingrarna i sverige som går på mellan/låga 10an på gatdäck och är gatreggade o körs på gatan.

Kontentan: Ingen 350 hk's cossi kör en blank tia. Behövs nog 800hk för det och en rutinerad förare o bästa DOT-sulorna.
Då är du missbildad med många fingrar :) Finns några jänks som kör 10:or och är gatreggade och med MT-dotdäck. Och kolla uppåt i landet där vi har minst en amazon som gör detta och flera andra bilar. Tyvärr är dessa inte så kända som supermannen, plast-jocce och de andra. Men jag håller med dig, det räcker itne med 350pållar i en cossie för en tia. Om den inte är plåtrensad och med "top-ten setup" på chassiet. Men då är den knappast gatlegal längre.
Och diskutionen angående supramannen och övriga om deras bilar är så godkända osv kan man tala om länge. Jag vill ha våran pv gatlegal men det är den ju bara på besikningsdagen, sen är den olaglig igen. Men inte på pappret.
 
Kay skrev:
Pratar om blanka tior, och inte om jänkare med 14" breda MT-däck, som har fallskärm och en regskylt fram o bak som kommer in till eventsen på släp, utan om DOT-gatudäckkörda bilar som faktiskt körs till och från eventsen.

10-sekundersbilar kostar väldigt mycket att knåpa ihop. T.ex. bara soppan, t.ex. SV05, går på 45 spänn litern. Jag är sniken av mig och kör på AG 108 oktan à 35 spänn litern.

Alla kanske inte har råd att köra till och från tävlingarna. "Raggare" brukar vara väldigt penningmedvetna medans flashiga risbrännare oftast brukar ha duktigt med spons.

Diskussionen om 10-sekunders "gatbilar" som kör till och från tävlingarna är fånig tycker jag. Dragracing körs på preppad bana... och på gatan körs det inga tior.
 
andersbrink skrev:
10-sekundersbilar kostar väldigt mycket att knåpa ihop. T.ex. bara soppan, t.ex. SV05, går på 45 spänn litern. Jag är sniken av mig och kör på AG 108 oktan à 35 spänn litern.

Alla kanske inte har råd att köra till och från tävlingarna. "Raggare" brukar vara väldigt penningmedvetna medans flashiga risbrännare oftast brukar ha duktigt med spons.

Diskussionen om 10-sekunders "gatbilar" som kör till och från tävlingarna är fånig tycker jag. Dragracing körs på preppad bana... och på gatan körs det inga tior.

Precis, vem bryr sig till exempel om Fredde Watz kör på gatan med sin 250 Racer? Riktig dragracing är inte samma sak som raggarrally utanför korvkiosken.
 
Dee_cati skrev:
Vilka kör 10:or med såna däck då? Och dessutom körs tillochfrån race.


Bostic gjorde det i mitten av 80-talet med sin Camaro. :yoparty Hade till å me husvagn bak för att få nåt motstånd i Umeå..... Ja, den hade dragkrok som han tog bort på strippen. Den gjorde nior som bäst på strippen. Drygt 15 år sen.... :Bugar
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top