Lista med tider på kvartsmilen

Chrille skrev:
Stora pengar?! Vad skulle vara billigare än att bygga muskler i en V8'a? En 350 med 400hk ska inte vara så svårt att få ihop...

Väl?

Ok, jag uttryckte mig lite klumpigt :) För att få en KÖRBAR och potent 8:a så kräver det mycket pengar mot vad våran 4:a kostar. Alltså en 8:a som är lika mångsidig som vår nuvarande motor. Perfekt till stadskörning, funkar på stripp och bra på bana. Men en 8:a som är bra på alla dessa områden är svår att hitta för rimliga pengar. Men visst går det, men då kommer man till mitt andra problem: Kunskapen. Den har inte jag när det gäller åttorna men jag skulle vilja få den genom praktiska erfarenheter. Men det får bli i min kommande Camaro -68 istället :D För en sån ska jag ha nån gång och då blir det med en motor och chassie byggd för att svänga med.
Det handlar inte bara om hur mycket effekt man har, utan vart man har den och hur man utnyttjar den.
 
Volvo 142 - 72 , 2.5 liters radfyra.

9.02... :tuttar
 
Last edited:
SM 570 RR skrev:
Volvo 142 - 72 , 2.5 liters radfyra.

9.02... :rofl


Vaför då? Turboladdad radfyra med 600+hk, specialbyggd hjulupphängning och breddade hjulhus? Lägg på det till lättning, anpassad drivlina och en erfaren förare...

Varför inte?
 
Dels krävs det bra mycket mer än en gammal trött Escort med 350 hk för att göra 10or, dels krävs det att föraren verkligen vet vad han gör, att han har däck för raktfram-race, att chassiet är inställt för maxacc, rätt luft etc. Sen är väl inte en fyrhjulsdriven vässad turbobil det mest lättkörda på strippen i starten. Det är väldigt underhållande med bilburna pojkar som tror att de hra en pigg bil. När de vill racea med mig så brukar jag fråga hur mycket försprång de vill ha, då blir de nästan arga :rofl
 
svar

eisbaer skrev:
=) Skitfint, då har jag lite kött på benen.
påstår han att han kört den tiden,eller har han hört(trott) att så är fallet.Kan ju va så att han råkat ut för en oseriös trimmare som tutat i honom att bilen ska göra dom tiderna för att få nasa prylar.Har stött på nåra såna stackare genom åren tyvärr.
 
svar

SM 570 RR skrev:
Det var dagens sanning.
är det metallvolvon du menar???den gjorde ju låga nior.Fanns en vit 142:a i början på nittitalet som körde låga tior med en b-20 motor med relativt mycket av b-20 bitarna kvar.Käkade vxllådor som fan vill jag minnas.
 
hm vissa verkar ju verkligen att kunna drömma..

har en polare som åker rally-cross och hans 240 gör 0-100 på 4.25 sek men går ju inte fortare än 150-160 km/tim så någon 402 tid har vi ju ej...

och det är en 3.0 L evo motor på ca: 350 hk

:confused:
 
Firefighter skrev:
hm vissa verkar ju verkligen att kunna drömma..

har en polare som åker rally-cross och hans 240 gör 0-100 på 4.25 sek men går ju inte fortare än 150-160 km/tim så någon 402 tid har vi ju ej...

och det är en 3.0 L evo motor på ca: 350 hk

:confused:

Rallycrossbilar går ju något såinihelvete tack vare att de är lågt växlade. Vill minnas att Per Eklunds 700hk Saab 9-3 Viggen var växlad för 202km/h på högsta växeln vid ett testtillfälle. Det är fett....
 
Hans ford kör gissningsvis på 13.5 402m....
För en blank 10a behöver den närmre 800 hk gissar jag...
En 1050hk supra sätter altså en blank 10a, rent skitsnackeri om blank 10a. inte många gatbilar i sverige som sätter det. Kan räkna dom på mina fingrar.
 
Två frågor.

1. Erfaren / oerfaren förare?
2. RWD / 4WD

En erfaren förare med en väl injusterad RWD cossie behöver ca 550hk för att komma ner på en tia.

Med 4WD kan du lägga på runt 150hk för att nå ner till en tia.

Det är vansinnig skillnade mellan en låg tia och en hög tia. Lägg på ytterligare 300 hk för att få en hög nia / låg tia.



Om killen är oerfaren, då behövs nog ett mirakel för att det ska komma en tia. Eller att bilen går på räls.
 
Dee_cati skrev:
Men en 8:a som är bra på alla dessa områden är svår att hitta för rimliga pengar.

Alla hemvändande Ericsson'are som bott i USA och flyttar hem till Sverige i snåltider har dragit med sig hopers av nyare Camaros, Firebirds och Corvetter. En 95'ans Firebird går på runt 75-tusen. Oerhört mycket bil för lite pengar. Såg en 95'ans snik-6'a för ynka 45. Tänkte nästan slå till och köpa mig en vinterbil! :D

Jag är iaf jäkligt nöjd med mina -94 Formula V8. 3" Cat-back, K&N, Hypertech och termostat - bra mycket bättre flås än originalets 285 hästar. Monterade på dragkrok i USA så jag drar hojen efter V8'an på di Svenska vägarna på väg till å från racen. Drar 1 liter milen med hojen på kärran i 110. 0.80 om man plågar sig i 90.

Btw, det går att svänga med den också!
 
Chris Ash skrev:
Rallycrossbilar går ju något såinihelvete tack vare att de är lågt växlade. Vill minnas att Per Eklunds 700hk Saab 9-3 Viggen var växlad för 202km/h på högsta växeln vid ett testtillfälle. Det är fett....

Eklunds pikes peak bil drog han 0-200-0 på 10 sekunder, men den saaben laddade han mer än 700hk i.

edit: Klämde lite på det turboagget nere hos trollspeed i trollhättan, man kan nog trilla in i det :Bugar
 
Kay skrev:
...inte många gatbilar i sverige som sätter det. Kan räkna dom på mina fingrar.

Då får du ha ganska många fingrar tror jag. Finns fler potenta bilar än vad många tror.

De flesta såna bilar syns ju inte direkt på "en dag på strippen" o liknande events. Känner till åtminstone ett par "gatbilar" här i Jkpg som ligger runt höga nior och låga tior.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top