Lista över fotografer!

Det är väl toksurfa numer?

jepp det är det. :)

Oj...såg nu att min lilla sida fanns med. :rodnar
Har faktiskt chans att komma in på STCC o Pro Superbike som fotograf! :yoparty
BMW bjuder.....kanske. :gnissla

Hoppas bara jag har mailat till rätt instans om fotovästen....:gnissla

Hur bär man sig åt för att få fototillstånd vid svenska mc-tävlingar?
Det verkar bero på vilken nivå av tävling det rör sig om. Som du kanske sett har JKay problem med att komma in på STCC medan jag klivit in på SM-tävlingar och B-race och bett om en mediaväst utan problem.

Det verkar bero på vilken nivå av tävling det rör sig om. Som du kanske sett har JKay problem med att komma in på STCC medan jag klivit in på SM-tävlingar och B-race och bett om en mediaväst utan problem.

Ja SM är inga problem det har jag oxo gjort....men STCC va fan värre! :huvet

STCC är i princip omöjligt utan de rätta kontakterna. Vet tom pressfotografer från väletablerade tidningar (om inte från de största) som nekats att få ack. in på tävlingarna. De vill hålla fotografantalet till ett minimum av bl.a säkerhets- och teveskäl.

STCC är i princip omöjligt utan de rätta kontakterna. Vet tom pressfotografer från väletablerade tidningar (om inte från de största) som nekats att få ack. in på tävlingarna. De vill hålla fotografantalet till ett minimum av bl.a säkerhets- och teveskäl.

Jasså...på det viset. :näsblod
Men fan...alla fina vinklar är ju UTE på banan! :huvet

Jaja...får väl nöja mig med att kuta runt i depån eller nått....:gråta

Förra året tror jag det var Andreas Johansson som höll i tillståndsbiten vad gäller STCC-tävlingar. Han är fotograf själv och är den som följt STCC och även mkt av SM/SO de senaste åren. Han brukar inte var helt lätt att få tag på. Att maila honom tar bara upp onödig bandbredd för han har (hade, i alla fall) ändå så många olästa mail.

Bara knallat in till tävlingsledningen på plats vid banan utan förhandskontakt?
Japp, och det har inte varit något problem alls. På Sviestad i somras passade jag på att få lite tips från proffsfotograferna också och de var väldigt trevliga :)

Var artig och ärlig brukar fungera långt ;). Har man sedan någon tidning i ryggen så är det alltid enkelt. Är du frilansare så kan man ofta uppge lite referenser till de man tidigare levererat bilder åt. Har man aldrig levererat bilder till media så kan det ibland bli svårare (när jag skulle in på Motocross VM så fick jag scanna in och visa saker som jag hade haft publicerade, skriva listor vart jag hade varit publicerad etc. men sedan var det inga problem).

Jag vet att många av er säkerligen tycker att jag e dum när jag säger det (de HATAR när man säger de på fotosidan.se t.ex.) men det GÅR inte att börja med att försöka sälja bilder till fullpris till tidningar etc. Jag har själv "horat" mycket i mina dagar och hjälper gärna till och skänker bilder till ett gott syfte fast jag ändå lever på fotandet/skrivandet nu. Får man sedan lite bra referenser och så så är det inga problem. Och de som är pressfotografer är inte alltid bättre än en vanlig amatörfotograf men man vet däremot att en pressfotograf alltid levererar ett knippe riktigt bra bilder (även fall de kanske inte är de BÄSTA och mest innovativa etc.) i rätt tid.

My 2 cents...

MVH

Johan

Hur bär man sig åt för att få fototillstånd vid svenska mc-tävlingar?

Jag har fotat VM-fotboll, SM i innebandy, div roadracing och biltävlingar och aldrig haft problem att komma in nånstans. Har varken behövat visa upp press-kort eller nånting.

En maffig kamerautrustning och att bemöta arrangörerna väl räcker långt!

Jag har fotat VM-fotboll, SM i innebandy, div roadracing och biltävlingar och aldrig haft problem att komma in nånstans. Har varken behövat visa upp press-kort eller nånting.

En maffig kamerautrustning och att bemöta arrangörerna väl räcker långt!

Sorry, men det kan du glömma på STCC!

Ursäkta.. hör inte riktigt hit..
men där var en fotograf som tog bilder på träningslägret i Brno.. vad
hade han för websida?

/Benny

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...