WestW
.
Var artig och ärlig brukar fungera långt. Har man sedan någon tidning i ryggen så är det alltid enkelt. Är du frilansare så kan man ofta uppge lite referenser till de man tidigare levererat bilder åt. Har man aldrig levererat bilder till media så kan det ibland bli svårare (när jag skulle in på Motocross VM så fick jag scanna in och visa saker som jag hade haft publicerade, skriva listor vart jag hade varit publicerad etc. men sedan var det inga problem).
Jag vet att många av er säkerligen tycker att jag e dum när jag säger det (de HATAR när man säger de på fotosidan.se t.ex.) men det GÅR inte att börja med att försöka sälja bilder till fullpris till tidningar etc. Jag har själv "horat" mycket i mina dagar och hjälper gärna till och skänker bilder till ett gott syfte fast jag ändå lever på fotandet/skrivandet nu. Får man sedan lite bra referenser och så så är det inga problem. Och de som är pressfotografer är inte alltid bättre än en vanlig amatörfotograf men man vet däremot att en pressfotograf alltid levererar ett knippe riktigt bra bilder (även fall de kanske inte är de BÄSTA och mest innovativa etc.) i rätt tid.
My 2 cents...
MVH
Johan
Jättebra tips! Uppskattas verkligen.