Lista "äventyrshojar"

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
"Moto Guzzi quota"

länka får nån annan göra.:gnissla

Sant. Jag har planer på att gå med i FMCK då jag har förstått att de kör AT och att de anordnar mek-kurser.

I FMCK kör man HVA 258 och tro mig där lär du få meka. Mycke kurser och mektillfällen om du vill är det.

FMCK Strängnäs.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
MCRST2012A_C_w800.jpg

Honda vfr1200xd
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Svårt att konkurrera med GSen, se det positivt, alla plagierar världens bästa touringhoj
av en anledning

Visst är det så, men om jag vore konstruktör av någon av ovanstående skulle jag nog skämmas en aning.
Skulle inte direkt vara stolt över mitt verk eftersom det till stora delar i själva verket är en kopia.
Aja. Ska bli intressant att se hur den nya vätskekylda boxern blir. Ser också fram emot ett nyckellöst
tändningssystem likt det som finns i nyare bilar (och på nya multistradan)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Visst är det så, men om jag vore konstruktör av någon av ovanstående skulle jag nog skämmas en aning.
Skulle inte direkt vara stolt över mitt verk eftersom det till stora delar i själva verket är en kopia.
Aja. Ska bli intressant att se hur den nya vätskekylda boxern blir. Ser också fram emot ett nyckellöst
tändningssystem likt det som finns i nyare bilar (och på nya multistradan)

Ska nya GS:en ha nyckellöst system?

Har ju det på min Multistrada och tycker det är skitsmidigt, bara orolig att det ska kortsluta en vacker dag på helt fel plats... :)
Men det är klart, det funkar ju bra i bilar. Iaf vad jag hört.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Visst är det så, men om jag vore konstruktör av någon av ovanstående skulle jag nog skämmas en aning.
Skulle inte direkt vara stolt över mitt verk eftersom det till stora delar i själva verket är en kopia.
Aja. Ska bli intressant att se hur den nya vätskekylda boxern blir. Ser också fram emot ett nyckellöst
tändningssystem likt det som finns i nyare bilar (och på nya multistradan)



När kommer BMW med fyra blinkersknappar istf tre, en till varje blinkers?
Då skulle man väl verkligen leda utvecklingen?!

edit: vattenkylda motorer har man sett förut juh?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Laidback skriver
När kommer BMW med fyra blinkersknappar istf tre, en till varje blinkers?
Då skulle man väl verkligen leda utvecklingen?!

För att "leda" utvecklingen tror jag du får sätta hoppet till Microsoft. Om man ser på utvecklingen av Windows.
är jag övertygad om att kom Microsoft med ett operativsystem för bilar, W13, skulle man välja språk först och sedan placerades i en bil pedalerna helt logiskt i bokstavsordning:
Sverige: Broms, gas, koppling
England: Accelerator, Brake, Clutch
Holland: Gas, Koppeling, Rempedaal
osv
och snodde man runt i menyerna kunde man hoppas på att hitta valet Classic.
Och en förutsättning för att starta bilen skulle vara att man godkände ett 50-sidigt användaravtal där man helt tog ansvaret för vad som än hände. Och där Microsoft friskrev sig från allt ansvar, att man godkände att operativsystemet kunde vara fullt av fel, kunde upphöra att fungera när som helst och man aldrig kunde rikta några som helst skadeståndsanspråk mot Microsoft eller Microsofts underleverantörer.

Läs tex 2.9 Avtal och lagar i
krav _for_sakra_molntjanster [pdf]
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback skriver


För att "leda" utvecklingen tror jag du får sätta hoppet till Microsoft. Om man ser på utvecklingen av Windows.
är jag övertygad om att kom Microsoft med ett operativsystem för bilar, W13, skulle man välja språk först och sedan placerades i en bil pedalerna helt logiskt i bokstavsordning:
Sverige: Broms, gas, koppling
England: Accelerator, Brake, Clutch
Holland: Gas, Koppeling, Rempedaal
osv
och snodde man runt i menyerna kunde man hoppas på att hitta valet Classic.
Och en förutsättning för att starta bilen skulle vara att man godkände ett 50-sidigt användaravtal där man helt tog ansvaret för vad som än hände. Och där Microsoft friskrev sig från allt ansvar, att man godkände att operativsystemet kunde vara fullt av fel, kunde upphöra att fungera när som helst och man aldrig kunde rikta några som helst skadeståndsanspråk mot Microsoft eller Microsofts underleverantörer.

Läs tex 2.9 Avtal och lagar i
krav _for_sakra_molntjanster [pdf]


Nåt sånt, ja!

(jag är inte helt säker på vad jag svarar på, då jag inte begriper ett dugg om... eh... datasystem?)

Men det verkar som att bara man uppfinner någon ny idiotgrej, och slår i tilllräckligt många att det här är som gäller, då kan man luta sig tillbaks och låta miljonerna trilla in.

Lite som hjälten som uppfann modet att ha brallorna NEDANFÖR arslet! Helt okritiskt går en hel (väst)värld ungdomar runt och visar röven överallt!

(Nu kanske jag inte ska gapa så högt, eftersom mina egna hårdrockarbrallor, i slutet på 80-talet, inte heller var särskilt heltäckande.)

Sorry för all OT.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Går det att väcka liv i den här tråden?

Jag är som vanligt allvarlig beslutsångest så här på våren. Jag har nu lyckats begränsa min en del i alla fall. Antingen blir det en semisporthoj med twin (absolut troligvis RSV) eller så blir det en åka på europasemester hoj. Dom har jag tyvärr ingen koll på. Jag ser det som två under ben. Äventyrshoj med gruspotensial, eller snabb sporttouring.

Om vi börjar med det minst troliga, sporttouring. Blackbird, Hayabusa eller typ K1200. Det känns som en halvmesyr och om ingen kommer med ett riktigt bra tips så blir det nog ingen sådan.

Vidare till de höga hojarna! När jag hyrde F800GS i somras blev jag verkligen inte sugen på en sådan eller en R1200GS utan på den KTM 990 Adventure som jag mötte när det ånga på i 160. En sådan vill jag ha. Men dels är den lite dyr och lite för klumpig. Tycker den är väl tjock över sadeln för att vara en twin. Tänker mig även att använda hojen till jobbet i centrala Sthlm, det känns inte som en hoj man klämmer igenom alla stockningar.

Näst kommer bumsarna. Kan inte tänka mig ett mer förnuftigt val men det är lite för tråkigt. Kan jag köpa när jag närmar mig 40.

Hur är det då med alla semi offroadare. Tigern? Multistradan? Tänker mig hojar för 40-60 tusen. Kanske är omöjligt men det finns lite. Hur mycket effekt har en Tiger? Kan man hitta någon multistrade 1000 för de pengarna? Törs man åka längre med någon av de hojarna?

Ja efter all text är det väl det jag undrar. Funkar tigern eller multistradan? Ska jag sluta vela och köpa RSV istället? Är det bara att acceptera att det är en 950/990 jag ska ha och köra på det? Finns det någon hoj jag missat?

Hög effekt är alltid bra, förslå därför inga klena hojar.

Tack på förhand kamrater.
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Införskaffade själv en KLV1000 i vintras, känns som en riktig brukshoj, beprövad motor, oändligt med tillbehör om man vill göra den mer offroadvänlig/touringvänlig, större rutor, centralstöd, motorskydd i stål, etc etc..
Funkar på grus utan problem och tråkiga transportsträckor äter den finfint... Iaf, inte bäst på ngt men bra på mycket.. Ett tips iaf!
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Bytte från v-strom 1000 till Tiger 1050 förra året. V-strom är klart mer "kanköragrusvägarmed" jmf med Tiger. Tigern är mycket roligare maskin och körning. Jag var nöjd med V-strom men Tiger passar mig bättre. En suverän motor. 115 HK.
Körde 180 mil på 4 dagar i Norge förra året utan några problem alls, tvärtom, en njutning:)
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Antingen blir det en semisporthoj med twin (absolut troligvis RSV) eller så blir det en åka på europasemester hoj.

Nu verkar du ha fastnat för äventyrshojarna.
Men på SportTouring-sidan har du ju även Yamaha FJR, Honda ST och Triumph Sprint som trevliga alternativ.

Men titta dig inte blind på hästkrafter.
Det är "bara" maximal effekt, dvs i princip hur snabbt hojen går.

Vridet, som ger accelerationen, styrs av utväxlingen och motorkonstruktion (var i registret effekten tas ut).
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top