Linux

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
GuW har tjötat om Linux i div trådar och jag har fanimej ingen aning om turerna kring detta.
Ni som kör Linux får gärna redogöra lite här så man lär sig. Objektiv info är så sjukt tråkig att läsa.

Ös på!

Linux=inget att ha för klienter på företag, inget att använda hemma med för att spela.
Annars är det bra skit, för dem som kan hantera det.

Själv har jag arbetat med linux och windows sedan 96. Till serververksamhet är linux eller unixbaserade operativsystem ett säkert kort. Skall du ha det som surfdator eller klient är risken stor att du kommer irritera dig. Väljer du ett lättinstallerat och lättskött Linux råder jag dig istället att hålla dig till windows. Det är jobbigare att leta programvara. Man har olika "kärnor" i operativet som funkar med vissa program osv.

Jag körde linux på den tiden man skulle vara häftigt och avvikande från allt som hade med Windows att göra. Idag tycker jag det är fånigt att folk sitter hemma och kör Linux på klientdatorer om jag skall vara helt ärlig.

Som programmerare körde jag uteslutet kodning i unixOS då det är mycket snabbare än just winOS.

Bara mina högst personliga åsikter - som för i helvete bör följas

Du kan prova Ubuntu själv på detta sätt.

Börja med att ladda ner och installera wmware player.
http://www.vmware.com/products/player/

Hämta sedan Ubuntu 10.04
http://www.ubuntu-se.org/drupal/download
Kör en installation i wmware player

Då kan du köra Ubuntu i ett fönster eller helskärmsläge, utan att ändra på din hårddisk.

Känns rätt värt med folk som kör linuxdistar i fönster, eller ännu värre, kör windowsemulator i linux. Motarbetar ju som hela idén

Last edited:
Då sätter jag fördelarna:

Lagligt gratis operativsystem med massvis gratis mjukvara. Man är laglig utan att behöva betala en krona.

Man lär sig jäkligt mycket om man är redo för lite trail and error. Man kan alltså se det lite som förkovring.

Det är stabilt, man slipper starta om lika ofta.

Slipper oroa sig för virus.

Du blir inte riktigt lika beroende av en pigg burk då det mesta kräver mindre minne och resurser motsvara dito i windows.
JA det var några plus jag kom på. Själv har jag haft en "linuxserver" i 10 år snart. Provat flertalet distar och använder den även som klient i viss mån. Den står igång dygnet runt och därav fastnar jag framför den istället när jag skall surfa eller dylikt istället för att starta en annan burk ;) Har samma tangentbord och skärm som till min spel och redigerar dator med en "switch" så jag kan zappa mellan burkarna.

Ibland blir jag jäkligt frustrerad över att man får editera ett par stycken config-filer och ändra rättigheter på ett par mappar för att göra saker som enbart kräver ett par klick i windows. Ibland blir jag imponerad när jag upplever den gamla burken som förhållandevis pigg och när jag kikar på uptime och inser att den klarat sig utan omstart på 5 månader.

Jojust... Ubuntu rekomenderar jag som första prövapå. Det är relativt lättkört. Det är en populär dist idag vilket betyder att forum och irc är aktivt och du kan därmed få hygglig hjälp när du kör fast.

Är det något för dig som vill konvertera och bara tuta och köra? Nej.
Visst är det busenkelt att installera och komma ut och surfa och skriva ett par dokument. Men så fort det blir lite mer du vill göra blir inlärningskurvan ganska brant. Har du tålamod och gott "datorsinne" kan det bli kul och lärorikt...

Själv har jag arbetat med linux och windows sedan 96. Till serververksamhet är linux eller unixbaserade operativsystem ett säkert kort. Skall du ha det som surfdator eller klient är risken stor att du kommer irritera dig. Väljer du ett lättinstallerat och lättskött Linux råder jag dig istället att hålla dig till windows. Det är jobbigare att leta programvara. Man har olika "kärnor" i operativet som funkar med vissa program osv.

Jag körde linux på den tiden man skulle vara häftigt och avvikande från allt som hade med Windows att göra. Idag tycker jag det är fånigt att folk sitter hemma och kör Linux på klientdatorer om jag skall vara helt ärlig.

Som programmerare körde jag uteslutet kodning i unixOS då det är mycket snabbare än just winOS.

Bara mina högst personliga åsikter - som för i helvete bör följas

Känns rätt värt med folk som kör linuxdistar i fönster, eller ännu värre, kör windowsemulator i linux. Motarbetar ju som hela idén

Last edited:
Starta om ofta är en punkt som kanske mer hade passat om vi låg 10 år bakåt i tiden. Win7 startar jag om en gång / dag. Och har aldrig problem.

Lagligt och gratis är en fördel, men har du inte ganska hög datorvana och vet hur du skall ändra i configfiler om t ex ljudkort eller 3dkort kärvar har du svårt att få support.

Lär sig mycket om vadå? Redigera configfiler och hur man tankar hem färdiga .conf-filer från nätet?

Massvis med gratis programvara - ja, det enda som är att hurra för är väl deras word-edit. Resten kan du få som shareware under windows också.

Linux hade fördelar för 5-6-7-år sedan. Som serverOS säger jag inget negativt om det, men som klient tycker jag inte det passar sig för dagens program

Det jag upplever är jobbigt med linux det är att man blir aldrig riktigt nöjd, man vill alltid optimera mer, man vill alltid frigöra mer minne och cpu-resurser. Man bantar det så man sitter där och glor på 1or och 0or tillslut. Ganska meningslöst. För vem bryr sig om det tar 0.1sek att öppna firefox eller 0.3

Då sätter jag fördelarna:

Lagligt gratis operativsystem med massvis gratis mjukvara. Man är laglig utan att behöva betala en krona.

Man lär sig jäkligt mycket om man är redo för lite trail and error. Man kan alltså se det lite som förkovring.

Du blir inte riktigt lika beroende av en pigg burk då det mesta kräver mindre minne och resurser motsvara dito i windows.
JA det var några plus jag kom på. Själv har jag haft en "linuxserver" i 10 år snart. Provat flertalet distar och använder den även som klient i viss mån. Den står igång dygnet runt och därav fastnar jag framför den istället när jag skall surfa eller dylikt istället för att starta en annan burk ;) Har samma tangentbord och skärm som till min spel och redigerar dator med en "switch" så jag kan zappa mellan burkarna.

Ibland blir jag jäkligt frustrerad över att man får editera config ett par stycken config-filer och ändra rättigheter på ett par mappar för att göra saker som enbart kräver ett par klick i windows. Ibland blir jag imponerad när jag upplever den gamla burken som förhållandevis pigg och när jag kikar på uptime och inser att den klarat sig utan omstart på 5 månader.

Jojust... Ubuntu rekomenderar jag som första prövapå. Det är relativt lättkört. Det är en populär dist idag vilket betyder att forum och irc är aktivt och du kan därmed få hygglig hjälp när du kör fast.

Bra svarat. Att ställa om configfiler och rättigheter kan vara väl så utmanande i början och ge dig förståelse hur saker och ting hänger ihop. Även i viss mån applicerbart i windows.

Sedan finns det kraftfulla verktyg i botten på linux. tex uppskattar jag möjligheten att söka i filsystemet på så många sätt. Möjligheten att göra så många selekteringar och urval.

MS har bättrat sig där med för all del men saknar en del fortfarande.

25 anledningar för att köra linux: (jag håller inte med om allt själv men kul läsning)
http://anuragbansal.wordpress.com/2008/04/07/25-reasons-to-use-ubuntu-instead-of-windows/

Starta om ofta är en punkt som kanske mer hade passat om vi låg 10 år bakåt i tiden. Win7 startar jag om en gång / dag. Och har aldrig problem.

Lagligt och gratis är en fördel, men har du inte ganska hög datorvana och vet hur du skall ändra i configfiler om t ex ljudkort eller 3dkort kärvar har du svårt att få support.

Lär sig mycket om vadå? Redigera configfiler och hur man tankar hem färdiga .conf-filer från nätet?

Massvis med gratis programvara - ja, det enda som är att hurra för är väl deras word-edit. Resten kan du få som shareware under windows också.

Linux hade fördelar för 5-6-7-år sedan. Som serverOS säger jag inget negativt om det, men som klient tycker jag inte det passar sig för dagens program

Det jag upplever är jobbigt med linux det är att man blir aldrig riktigt nöjd, man vill alltid optimera mer, man vill alltid frigöra mer minne och cpu-resurser. Man bantar det så man sitter där och glor på 1or och 0or tillslut. Ganska meningslöst. För vem bryr sig om det tar 0.1sek att öppna firefox eller 0.3

Last edited:
Bra svarat. Att ställa om configfiler och rättigheter kan vara väl så utmanande i början och ge dig förståelse hur saker och ting hänger ihop. Även i viss mån applicerbart i windows.

Sedan finns det kraftfulla verktyg i botten på linux. tex uppskattar jag möjligheten att söka i filsystemet på så många sätt. Möjligheten att göra så många selekteringar och urval.

MS har bättrat sig där med för all del men saknar en del fortfarande.

Jag skulle t ex aldrig köra en webbserver på något annnat än en linuxserver. Som du skriver saknar jag filsystemet som linux använde. Oerhört lättsökt och lätthittat. Det är lätt att ställa om rättigheter i kataloger, men en annan sak jag gillar är tillgängligheten om man är borta från datorn fast den är på. SSHa in och det är som att sitta vid datorn. Det är mycket jobbigare med en windowsburk, det tar framför allt mycket längre tid.

Jag skulle t ex aldrig köra en webbserver på något annnat än en linuxserver. XXXXX. SSHa in och det är som att sitta vid datorn. Det är mycket jobbigare med en windowsburk, det tar framför allt mycket längre tid.

Jag måste få säga då jag sjösatt x antal hundra applikationer på windows web servrar så fungerar det klockrent med få problem.
(från iis6 uppåt)
Ang ssh'a så finns det samma möjligheter om inte mer (vet ej allt man kan göra i linux)
i Powershell Remote om man nu gillar svarta fönster och skrivandes av massas text ; )

Jag tror att linux/unix är riktigt bra på flera serverfunktioner men
den stora anledningen man ska välja ena eller andra är kompetens.

Är ditt företag bra på windows men ej linux, kör då ej linux. är det tvärt om så kör på det viset!
Vilket stort företag bryr sig om en extra licens på 7-8tkr för en licens???

Dyrare att ha en lösning som inte kan tas hand om till 100%

Lean IT forever.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_IT

Jag måste få säga då jag sjösatt x antal hundra applikationer på windows web servrar så fungerar det klockrent med få problem.
(från iis6 uppåt)
Ang ssh'a så finns det samma möjligheter om inte mer (vet ej allt man kan göra i linux)
i Powershell Remote om man nu gillar svarta fönster och skrivandes av massas text ; )

Jag tror att linux/unix är riktigt bra på flera serverfunktioner men
den stora anledningen man ska välja ena eller andra är kompetens.

Är ditt företag bra på windows men ej linux, kör då ej linux. är det tvärt om så kör på det viset!
Vilket stort företag bryr sig om en extra licens på 7-8tkr för en licens???

Dyrare att ha en lösning som inte kan tas hand om till 100%

Lean IT forever.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_IT

Precis, skrev utifrån min kunskap om unix/linuxbaserade serversystem. Därför är det en smidigare / billigare lösning för mig.

7-8tkr kommer du inte långt med om du skall ha servervara.
SQLserver, Windows Server. Bara det är mycket mycket mer än 7-8tkr om du vill bedriva en seriös serververksamhet

7-8tkr är serverlicensen. Såklart kostar det mera, Tur att SQL är nästan gratis
gratis mot att köra oracle eller sap databaser : )

Det är väl en alldeles utmärkt idé att köra en virtuell burk för att prova på.

Du Teo kör väl OS X om jag förstått det rätt och då tycker jag VirtualBox funkar bra till hemmabruk. Det är gratis till skillnad mot VMware Fusion.

Ladda sen hem senaste senaste Ubuntu från Gamepads länk och bilda dig en egen uppfattning.

Spara Macen Teo, den har redan unix-botten och alla features som linux har, men smidigare.

Körde Red hat och Gentoo tidigare, och som Benedict skriver fastnar man lätt i en optimeringsloop. Det är stabilt som fan, men om man inte har tidigare kunskap är det rätt mycket skit att vada igenom för att hitta hjälp med det man söker.

Linux är kul om man är intresserad av datorn i sig (eller servrar), annars är det vettigare att använda något annat.

Linux är kul om man är intresserad av datorn i sig (eller servrar), annars är det vettigare att använda något annat.

Har inga andra planer än att köpa nya Pro17 med i7-processorn :)

Jag är inte speciellt intresserad av datorn i sig längre. Den ska fungera och de intressen jag har ligger snarare i olika program och de saker man utvecklar i dessa. Som sagt, hårdvaran ska bara funka och det gör surmacen.

Bilden jag får av vad jag läser i tråden är att man sitter med en dator och försöker lura, kringgå, konfigurera, mjukvaran så att hårdvaran jobbar snabbare/effektivare. Vad är poängen? Är det om man är intresserad av att kunna se ett resultat av ens kunskaper när man sitter och knäpper på burken?

Jag jobbar med Logic, ProTools (med tillhörande hårdvara) och en del Final Cut så för mig är det Mac som gäller oavsett vad jag har för åsikt i fallet. Burken vi har i studion har 2 st 4 kärniga 2,26 ghz xeon processorer samt ett lättdrivet OS och inget vi gör får den att ens visa sig lite ansträngd så för mig/oss finns inget behov av att ge sig på och börja bråka med att få loss högre prestanda.

Du kan prova Ubuntu själv på detta sätt.

Börja med att ladda ner och installera wmware player.
http://www.vmware.com/products/player/

Hämta sedan Ubuntu 10.04
http://www.ubuntu-se.org/drupal/download
Kör en installation i wmware player

Då kan du köra Ubuntu i ett fönster eller helskärmsläge, utan att ändra på din hårddisk.

Varför inte bara dra ner ubuntu på en skiva eller ett USB minne och boota från det?

Det behövs inte köras något annat!

Jag körde min dator helt utan hårddiskar med Ubuntu på en USB sticka.

Förkovring, mjojo. Har nämnt det förut faktiskt, sedan jag köpte macen för 5 år sedan har jag fått betydligt mindre koll på datorer i allmänhet. PC´n jag hade var det idel "förkovring" med. Jag har helt enkelt inte det intresset längre.

Startar man om? Min har mer eller mindre varit igång sedan jag köpte den med ett mindre uppehåll på verkstad efter 2 st folköl i tangentbordet...:näsblod

Check.

Jag körde min dator helt utan hårddiskar med Ubuntu på en USB sticka.

Hur fungerar det? Har du inget i datorn? eller har du extern?

Last edited:
Skall du ha det som surfdator eller klient är risken stor att du kommer irritera dig.

Min erfarenhet är den motsatta.

Väljer du ett lättinstallerat och lättskött Linux råder jag dig istället att hålla dig till windows.

Min erfarenhet är den motsatta.

Det är jobbigare att leta programvara.

Det enda som gör det jobbigt att leta efter programvara i Linuxen jag använder
är att det finns så mycket (30.000 - 35.000 programpaket) som ingår i, och är
uttestat och kvalitetssäkrat tillsammans med, operativsystemet.

Man har olika "kärnor" i operativet som funkar med vissa program osv.

Vilka program är det som kräver speciell kärna?

Idag tycker jag det är fånigt att folk sitter hemma och kör Linux på klientdatorer om jag skall vara helt ärlig.

Varför?

För några år sen var jag intresserad av system, servrar och datorteknik. Satte upp linuxservrar med DNS, webb, mail, DHCP osv. Intressant, och lärorikt.

De senaste 2-3 åren har mitt intresse falnat och jag vill bara ha prylar som funkar. Trodde alla Mac-skallar överdrev hur bra OS X var, men eftersom jag redan kört Win och Linux var jag ändå nyfis på Mac. När jag sen skaffade en i december kom jag "hem". Den har sina brister, som ex Finder som jag inte riktigt gillar. Men när det kommer till att funka, slippa guider och skumma fel som dyker upp för att sen försvinna igen är den fan 100%.

Vill man lära sig hur olika servrar funkar (DNS, mail, webb osv) är Linux topp, då allt finns gratis. Det är en suverän IT-utbildningsplattform.

Men om man bara ser datorn som ett verktyg för att få saker gjort, välj Win eller Mac.

Syrran bytte till Mac för 2-3 månader sen, och hon har inte ringt om datorstrul en enda gång sen dess. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park