Linux för en n00b.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har just köpt burk och nu funderar jag på vilket OS jag ska ha. Jag vägrar betala för det så antingen open source eller crack. Win 7 säger vissa men jag vete fan om jag orkar detta med crack och misstänksamhet när man ska göra något. Förklara som man förklarar för en idiot hur t.ex. Ubunto funkar. Kommer jag kunna köra alla program. Måste har kompatibelt med Office för jobbets skulle och vill gärna ha funkade Itunes.

Tack på förhand.

Ubuntu med OpenOffice är kompatibelt med Office.

Det behövs inga förklaringar på hur det fungerar, det bara fungerar!

Funkar Ubuntu med Itunes då? Vilka program funkar? Winamp? Jailbrake program för Iphone?

Köra drygt ett halvår på på detta sätt för att sen behöva installera om Windows eller byta OS helt känns lite drygt bara....

Känns det så jobbigt, installera Ubuntu 9.04 och lägg till ubuntu-restricted-extras samt medibuntu och voilà! Sen fixar Wine det mesta av Windows-programmen. Skulle det skita sig rejält med något, installera vmware player och kör en virtuell xp-burk under ubuntu.

Funkar Ubuntu med Itunes då? Vilka program funkar? Winamp? Jailbrake program för Iphone?

Itunes funkar inte, men det finns alternativ. Själv använder jag Gtkpod för att lägga till/ta bort saker ur iPoden, och Rythmbox för att spela musik från den.

Jag råder dig att testa Ubuntu, det kostar ju inget och om du tycker att det suger så finns ju windows kvar som alternativ.

Men Openoffice kommer som sagt med och är kompatibelt med Ms Office

Itunes funkar inte, men det finns alternativ. Själv använder jag Gtkpod för att lägga till/ta bort saker ur iPoden, och Rythmbox för att spela musik från den.

Jag råder dig att testa Ubuntu, det kostar ju inget och om du tycker att det suger så finns ju windows kvar som alternativ.

Men Openoffice kommer som sagt med och är kompatibelt med Ms Office

en fördel är att gtkpod är blixtsnabbt om man jämför med itunes

Macroprogram?

Någon som vet något macroprogram för linux?

har x antal texter som jag måste kunna "printa" ut på skärmen med hjälp av snabbtangenter. Det enda jag saknat för att gå över helt.

Någon som vet något macroprogram för linux?

har x antal texter som jag måste kunna "printa" ut på skärmen med hjälp av snabbtangenter. Det enda jag saknat för att gå över helt.

Nu vet jag egentligen inte vad du menar.
Men du vill "göra nåt" mha snabbtangenter. Om du kan få ett script att göra detta "något" kan du starta scriptet med snabbtangenter Här finns instruktioner.

Nu vet jag egentligen inte vad du menar.
Men du vill "göra nåt" mha snabbtangenter. Om du kan få ett script att göra detta "något" kan du starta scriptet med snabbtangenter Här finns instruktioner.

Har i dagsläget ett program där jag lägger in textstycken som ska printas ut i ett chatfönster genom en snabbtangent, det är många texter och man får göra det många gånger på ett arbetspass.

Förstår du nu?

Ubuntu är ganska enkelt att testa med deras "live cd". Istället för att installera trycker du bara på att den ska köra från cd direkt.

Problem jag har är att jag inte kan använda mitt trådlösa 3G internet, den vägrar att gå med på att det är ett modem och inte bara ett USB-minne.

Fast eftersom datorn är ny så handlar det om vilket OS det blir från början. Jag orkar inte slänga in Windows för att sen byta till Ubuntu. Det handlar om vilket jag ska börja med.

Fast eftersom datorn är ny så handlar det om vilket OS det blir från början. Jag orkar inte slänga in Windows för att sen byta till Ubuntu. Det handlar om vilket jag ska börja med.

ska du börja köra linux så är mitt förslag ubuntu, och att du läser på lite om vilka program du ska leta upp motsvarigheter till.

Problem jag har är att jag inte kan använda mitt trådlösa 3G internet, den vägrar att gå med på att det är ett modem och inte bara ett USB-minne.

Men det går att lösa. Jag hade 3G-modem via jobbet förut och fick igång det efter lite sökande på nätet om vilka parametrar som skulle ställas in (för modem och uppringning). Inte riktigt plug-and-play, men krävdes bara konfiguration och nerladdning av ett par extra program (färdiga programpaket) som jag inte hade sedan tidigare - hyfsat enkelt m.a.o.

Bl.a. behöver man stänga av pin-koden i modemet om man har sådan (görs då lättast via Windows och det medföljande programmet för modemet).

Men det går att lösa. Jag hade 3G-modem via jobbet förut och fick igång det efter lite sökande på nätet om vilka parametrar som skulle ställas in (för modem och uppringning). Inte riktigt plug-and-play, men krävdes bara konfiguration och nerladdning av ett par extra program (färdiga programpaket) som jag inte hade sedan tidigare - hyfsat enkelt m.a.o.

Bl.a. behöver man stänga av pin-koden i modemet om man har sådan (görs då lättast via Windows och det medföljande programmet för modemet).

Kommer du ihåg vilka program? Har läst flera guider och använt mig av gnome-ppp för att få den att ringa upp. PIN-koden tog jag bort med hjälp av telefonen. Lånade min brors för att prova hans och den funkade utan allt för mycket krångel. Den jag skaffa var av nyare modell och guiderna är inte anpassad för just den.

Det enda min dongel är för mig är ett USB-minne med abonnemangskostnad. :(

Nu är jag live på Ubuntu. Har bara lite problem med att få bra bild till tv:n.

Kommer du ihåg vilka program? Har läst flera guider och använt mig av gnome-ppp för att få den att ringa upp. PIN-koden tog jag bort med hjälp av telefonen. Lånade min brors för att prova hans och den funkade utan allt för mycket krångel. Den jag skaffa var av nyare modell och guiderna är inte anpassad för just den.

Det enda min dongel är för mig är ett USB-minne med abonnemangskostnad. :(

Nu ska vi se... Jag använde mig av kppp för modemuppkopplingen och hade hittat en guide för vilka inställningar som behövs (fast mer generellt, inte bara kppp) för ett Telia-abonnemang. Tror jag sökte på Ubuntu, Telia och namnet på modemet (Huawei modell-si-och-så). I.o.m. att jag kör Gnome, så var det en del extra paket som laddades ner för att kppp skulle trivas.

Telefonnr: *99#
Användarnamn: username
Password: password (eller vad som helst)
Autenticering via: PAP

Modemet som /dev/ttyUSB0 (el.dyl. - kolla med dmesg)
Baud rate: 57600

Det är vad jag minns just nu... your mileage may vary.

Nu ska vi se... Jag använde mig av kppp för modemuppkopplingen och hade hittat en guide för vilka inställningar som behövs (fast mer generellt, inte bara kppp) för ett Telia-abonnemang. Tror jag sökte på Ubuntu, Telia och namnet på modemet (Huawei modell-si-och-så). I.o.m. att jag kör Gnome, så var det en del extra paket som laddades ner för att kppp skulle trivas.

Telefonnr: *99#
Användarnamn: username
Password: password (eller vad som helst)
Autenticering via: PAP

Modemet som /dev/ttyUSB0 (el.dyl. - kolla med dmesg)
Baud rate: 57600

Det är vad jag minns just nu... your mileage may vary.

Jag testade mobilt bredband från Tele2, det var ett Huawei USB modem, Ububtu hittade den direkt och efter jag hade knappar in pin och sparade den så var jag uppkopplad så fort jag stoppade i USB-dongeln.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back