Linux för en n00b.

Jag testade mobilt bredband från Tele2, det var ett Huawei USB modem, Ububtu hittade den direkt och efter jag hade knappar in pin och sparade den så var jag uppkopplad så fort jag stoppade i USB-dongeln.

En ganska ny Ubuntu release? Den version jag körde med, var en ursprunglig "kubuntu" som sedan uppgraderats och gjorts om en del, men med idag säkert fyra år på nacken. Det lönar sig med andra ord att välja att ominstallera ibland och få nytt från grunden, även om Ubuntus senaste uppgraderingar till nya releaser, faktiskt ser ut att göra ett fullgott jobb (det är mycket av scripten, hjälpprogrammen och förutsättningarna för hur saker hanteras grafiskt i t.ex. Gnome som annars inte uppdateras).

Jag kör numera för övrigt med mobilen istället vid de få tillfällen det ska kopplas upp ute i obygden eller där man inte kan kapa sig in på något wlan. Det har blivit billigare i längden trots dyra trafiktaxor, än att ha ett "dongel-abonnemang" med fast kostnad.

En ganska ny Ubuntu release?

Jag kör numera för övrigt med mobilen istället vid de få tillfällen det ska kopplas upp ute i obygden eller där man inte kan kapa sig in på något wlan. Det har blivit billigare i längden trots dyra trafiktaxor, än att ha ett "dongel-abonnemang" med fast kostnad.

Det var antingen 8.10 eller 9.04 (för er som inte vet, så är versionsnumret samma som när den släpptes 2008 oktober respektive 2009 April)

Nu kommer ju snart 9.10, och den i Ubuntu.se remix borde bli ännu bättre.

Dessutom kopplade jag in min mobil, den fungerade direkt som modem och USB masslagringsenhet, dvs jag kom åt musik och bilder.

Har i dagsläget ett program där jag lägger in textstycken som ska printas ut i ett chatfönster genom en snabbtangent, det är många texter och man får göra det många gånger på ett arbetspass.

Förstår du nu?

Jepp nu fattar jag, programmet heter Autokey

Jag testade mobilt bredband från Tele2, det var ett Huawei USB modem, Ububtu hittade den direkt och efter jag hade knappar in pin och sparade den så var jag uppkopplad så fort jag stoppade i USB-dongeln.

Funkade lika lätt för svärfar också. Huawei USB modem från Saunalahti.

efter jag vet inte vilken i ordningen, windows update på mitt vista så fick nog vara nog och jag bytte till just Linux Mint. Meee like !
Är hittills riktigt nöjd och har tom roligt nu när jag joxar lite här o där.

Några saker kvar att utreda såsom bästa filöverföringssättet, hur blir det med spel osv. Jag provade ubuntu (ver ?) i vintras men var väl inte på humör, nu när jag gick på Mint'en så kändes det som att bitarna föll på plats om ni förstår vad jag menar.

Men som sagt, några områden kvar för mig att utvärdera och lära mig. Är helt ny på Linux men kan inte hjälpa att känna att jag blivit "berövad min barndom" av winblows... det kommer nog att ta ett tag att sluta tänka på windowsmanér, men har en stark känsla av att det kommer det vara värt.

bara för att återknyta och delge mina egna erfarenheter här...

Som sagt, mitt Vista ballade ur vid den senaste uppdateringen, SP2 kanske...
Efter lite meck o läsa på många forum så har jag nu delat upp min hårddisk och gjort ominstallationer för att få en fräsch start.... Så nu har jag Linux Mint - Gloria samt Windows Vista och kan bara välja när jag bootar vilket OS jag vill köra i.

Vista för att kunna spela bara.
Linux Mint för att göra allt annat. De program som man inte kan skiljas ifrån Windows går i många fall att köra via "Wine", såsom Spotify tex.

Installation med uppdateringar, får ordning på drivisar osv.
Vista ca 5-6 timmar innan jag blev nöjd.
Linux Mint ca 1-2 timmar innan jag blev nöjd.

Linux Mint vs Vista 1 - 0

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...