Limma ihop metall?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Hej! Fästet till min oljepump på hojen har gått av...nu till frågan, kan jag limma ihop den istället för att beställa en helt ny pump (den är solid) som blir dyrt och omständigt.
Kontaktytorna är ganska stora för att vara en sån tunn bit, eftersom att den har gått av på snedden. Det kan hända att delen kommer bli varm och den kommer iaf att vibrera. Om jag rengör ordentligt med t-röd och torkar bitarna, finns det någon chans att det kan hålla med loctite eller liknande?Finns det några bättre sätt att gå tillväga?
Slänger iaf upp några bilder, hoppas att ni ser hur jag menar...:)
// Mayer
 

Bifogat

  • Kopia av IMGP4166.JPG
    Kopia av IMGP4166.JPG
    138.6 KB · Visningar: 295
  • Kopia av IMGP4167.JPG
    Kopia av IMGP4167.JPG
    106.8 KB · Visningar: 606
  • Kopia av IMGP4168.JPG
    Kopia av IMGP4168.JPG
    124 KB · Visningar: 316
  • Kopia av IMGP4169.JPG
    Kopia av IMGP4169.JPG
    118.9 KB · Visningar: 297
  • Kopia av IMGP4172.JPG
    Kopia av IMGP4172.JPG
    116.7 KB · Visningar: 518
Finns något limm som man limmar ihop flygplan med, kommer inte ihåg namnet bara:va
Någon som vet?
 
Ett vanligt två-komponents epoxy limmar fan vad som helst, skulle nog kunna funka:tummenupp
 
Det finns väl Metall epoxy att köpa som tål vibrationer samt värme...

Kolla med dom stora tillverkarna som gör limmer om dom har något superlim som kan hjälpa dig med detta dilemma.
 
Crille skrev:
2522366 Det finns väl Metall epoxy att köpa som tål vibrationer samt värme...

Kolla med dom stora tillverkarna som gör limmer om dom har något superlim som kan hjälpa dig med detta dilemma.
hmm det låter ju ganska lämpligt...:tummenupp
Tack!
 
Mayer skrev:
2522319 Hej! Fästet till min oljepump på hojen har gått av...nu till frågan, kan jag limma ihop den istället för att beställa en helt ny pump (den är solid) som blir dyrt och omständigt.
Kontaktytorna är ganska stora för att vara en sån tunn bit, eftersom att den har gått av på snedden. Det kan hända att delen kommer bli varm och den kommer iaf att vibrera. Om jag rengör ordentligt med t-röd och torkar bitarna, finns det någon chans att det kan hålla med loctite eller liknande?Finns det några bättre sätt att gå tillväga?
Slänger iaf upp några bilder, hoppas att ni ser hur jag menar...:)
// Mayer

Hej
Avfetta med sprit och sedan limma med epoxy tror jag är det bästa. Samt att värma upp ytorna innan man stryker på limmet. Då bli epoxyn mer tunnflytande och väter brottytan ordentlig.

Men jag skull inte limma det där. Det vore skillnad om det bara var någon oviktig kåpa som du knäckt. Då hade jag förstått att man kan chansa. Oljepumpen är ju en vital del, pajar den så blir det så stora földskador för din motor. Dessutom går ju brottytan tvärsigenom packboxen. Om den i packboxen sittande simmerringen inte tätar kan det bli intern läckage och felaktig flöde från pumpen.

Tråkigt svar men det är vad jag tycker.

Mvh
J

Kolla vad en ny pump kostar
 
ring ABIC, 011-14 90 30 och be att få prata med nånn som kan epoxi (araldit)
 
Kocken skrev:
2522393 tvåkomponents kemisk metall borde göra susen:tummenupp


Gör som ovan föreslår. Jag provade att lägga kemsik metall i ett hål sen borra+gänga och det blir bättre gängor än i alu, dvs stenhård egenskap. Nästan som viagra.
 
Mayer skrev:
2522319 Hej! Fästet till min oljepump på hojen har gått av...nu till frågan, kan jag limma ihop den istället för att beställa en helt ny pump (den är solid) som blir dyrt och omständigt.
Kontaktytorna är ganska stora för att vara en sån tunn bit, eftersom att den har gått av på snedden. Det kan hända att delen kommer bli varm och den kommer iaf att vibrera. Om jag rengör ordentligt med t-röd och torkar bitarna, finns det någon chans att det kan hålla med loctite eller liknande?Finns det några bättre sätt att gå tillväga?
Slänger iaf upp några bilder, hoppas att ni ser hur jag menar...:)
// Mayer

Jag skulle inte ens överväga att limma ihop en sprucken oljepump. Även om en ny oljepump kostar en del , så är det säkert mycket billigare än att köpa en ny motor.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2522439 Hej
Avfetta med sprit och sedan limma med epoxy tror jag är det bästa. Samt att värma upp ytorna innan man stryker på limmet. Då bli epoxyn mer tunnflytande och väter brottytan ordentlig.

Men jag skull inte limma det där. Det vore skillnad om det bara var någon oviktig kåpa som du knäckt. Då hade jag förstått att man kan chansa. Oljepumpen är ju en vital del, pajar den så blir det så stora földskador för din motor. Dessutom går ju brottytan tvärsigenom packboxen. Om den i packboxen sittande simmerringen inte tätar kan det bli intern läckage och felaktig flöde från pumpen.

Tråkigt svar men det är vad jag tycker.

Mvh
J

Kolla vad en ny pump kostar
hmm...okej. Grejen är att jag upptäckte det efter att ha kört lite och det som händer är att det droppar ut lite olja från motorn, men inte mkt. Det finns nämligen ett litet hål i kåpan som täcker oljepumpen. Om man limmar och det funkar, men sedan skulle släppa, så märker jag ju ganska direkt om den droppar olja(första gången jag stannar).
Men det kanske inte är värt det...:näsblod
Jag klarade kortet för en vecka sen och nu ville jag hinna köra i de sista veckorna innan vintern kommer.:(
Får väl kolla vad en ny pump kostar och hur lång beställningstid det är imorrn...

Tack så mycket för hjälpen iaf!
// Mayer
 
Last edited:
När man konstruerar limmade konstruktioner lägger man limfogen mellan metaller med överlapp så att limytan blir väldigt stor.

Din limyta blir ju inte större än ytan i metallen som höll ihop den.
Epoxy har lägre hållfasthet än aluminium.
I höga temperaturer blir hållfastheten den jättelåg, 1/100 kanske. Heat deflection temperature är mellan 100 och 250 grader för olika epoxy.
 
Mayer skrev:
2522485 hmm...okej. Grejen är att jag upptäckte det efter att ha kört lite och det som händer är att det droppar ut lite olja från motorn, men inte mkt. Det finns nämligen ett litet hål i kåpan som täcker oljepumpen. Om man limmar och det funkar, men sedan skulle släppa, så märker jag ju ganska direkt om den droppar olja(första gången jag stannar).
Men det kanske inte är värt det...:näsblod
Jag klarade kortet för en vecka sen och nu ville jag hinna köra i de sista veckorna innan vintern kommer.:(
Får väl kolla vad en ny pump kostar och hur lång beställningstid det är imorrn...

Tack så mycket för hjälpen iaf!
// Mayer

Vad är det för material? Är det alu? Det är gjutgods ser det ut som. Finss det möjlighet att borra tex 2 hål och få dit cylindriskapinnar som skulle förstärka limningen? Jag skulle satsa på kemiskmetall i ditt fall, OM jag nu öht skulle få för mig att "limma" en oljepump. Jag tycker nog att Jörgen har rätt, limma inte, köp ny.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top