Limma ihop kåpa?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Har spräckt en lite kåpa på min hoj.
Den har spruckit i fästet där man skruvar fast den i ramen. Alltså en lös bit på 3*20 mm typ. Hur ska jag limma ihop detta? Har prövat med superlim men det funkar inte. Bör jag slipa jämt bitarna så att de är helt rena och pröva igen eller finns det nåt annat material som passar till att limma ihop små plastdelar? Kommer med bilder lite senare så att ni fattar vad jag menar.

Tack för hjälpen!

Puss! :gnissla

det absolut bästa är att svetsa plast, det blir så passt starkt om man gör rätt att om du utsätter samma fäste för tryck igen så skall det spricka brevid svetsen.

eller det enkla sättet, v-foga båda plastbitarna & limma, det finns speciella limmer beroende på vad du har för sorts plast i kåpan. på jobbet använder jag terosons terokal 9225 & tillsammans med deras primer så fäster det på istortsätt alla plaster utom dom riktigt feta.

sista alternativet är att ta en lödkolv & försöka smälta ihop plasterna igen. om du inte har en lödkolv med termostat är inte detta att föredra eftersom så fort plasten börjar "koka" eller ryka så har du försvagat den.

det absolut bästa är att svetsa plast, det blir så passt starkt om man gör rätt att om du utsätter samma fäste för tryck igen så skall det spricka brevid svetsen.

eller det enkla sättet, v-foga båda plastbitarna & limma, det finns speciella limmer beroende på vad du har för sorts plast i kåpan. på jobbet använder jag terosons terokal 9225 & tillsammans med deras primer så fäster det på istortsätt alla plaster utom dom riktigt feta.

sista alternativet är att ta en lödkolv & försöka smälta ihop plasterna igen. om du inte har en lödkolv med termostat är inte detta att föredra eftersom så fort plasten börjar "koka" eller ryka så har du försvagat den.

Ok, min tumme är mer mitt i handen än vad jag trodde. Jag kör på det andra alternativet och undrar vad v-fog är för nåt? :näsblod

Ok, min tumme är mer mitt i handen än vad jag trodde. Jag kör på det andra alternativet och undrar vad v-fog är för nåt? :näsblod

Du får med en V form på den skadade kåp bitarna den bästa fäste/resultat på lim/svets jobbet.

Bifogat

• vfog1.jpg
    vfog1.jpg
    10.1 KB · Visningar: 52

som det låter, du slipar plasterna så att det blir som ett v när du sätter dom mot varandra, detta för att få sån stor anliggningsyta som möjligt mellan plasterna.
v-foga lär du göra när du skall svetsa oxå, men jag bifogar en liten bild oxå.

Bifogat

• plast.JPG
    plast.JPG
    25.6 KB · Visningar: 83
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär