Lightech ram kraschpuckar

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Verkar som jag lutar åt att köra mer och mer bana, o då börjar man ju fundera på om man ska införskaffa kraschpuckar till hojjen.
Om man skall ha mer än bara rampuckar? Rent ekonomiskt är de nått o investera i för en gammal R1 -03?

Har läst runt lite om olika typer, fördelar, nackdelar. För långa som griper tag o gör en lowsider till highsider, o knäckta fästen i ramen, mm.


Dock undrar jag om det är en vettig ide o skaffa ram kraschpuckar till hojjen från Lightech no-cut, dessa ser ut att ha ett lite kortare utstick än andra kraschpuckar.
Vill väl mestadels kunna ta köra hem efter bandag utan några större skador på hojjen förutom lite småskador på kåpor o lite på svingen, mm. Verkar som folk i superbike har puckar från dom. Så nyttan måste väl vara större än nackdelen :gnissla? Svenska butiker verkar sälja just kraschpuckar från lightec.

http://www.lightech.it/Default.asp?
http://www.lightech.it/interfaccia/prt1550_G.JPG
http://www.oppracing.com/category/21-frame-sliders/
http://www.oppracing.com/category/47-lightech-frame-sliders/

Lowsider är nog den olycka som jag tänker på nu, att dessa puckar skall skydda.
bilder på lightech med trasiga skruvfästen har jag hittils inte sett på något forum, men dom är kanske inte tillräckligt populära för att jag skall hitta dom trådarna?
 
Jag håller precis på att montera deras grejer på min gixxer. Jag ser en del fördelar förutom att jag slipper ta hål i kåporna:)
Just det korta utsticket är bra eftersom det minskar risken för att hojen skall "fasta" i nånting i backen då långa rampuckar har en tendens att "fjädra" och slunga runt hojen med större skador som följd.
Dessutom har light tech en mjukare "stöddämpare" (den vita skivan i pucken) som teoretiskt då kommer att dämpa en del av smällen om du tappar hojen i låg fart.
I hög fart så är det ändå en gambling med alla typer av skydd, de som sitter som de skall göra på rätt plats vid rätt tillfälle kommer att skydda, de som inte sitter där skyddar inte, enkel matematik:)
 
Jag håller precis på att montera deras grejer på min gixxer. Jag ser en del fördelar förutom att jag slipper ta hål i kåporna:)
Just det korta utsticket är bra eftersom det minskar risken för att hojen skall "fasta" i nånting i backen då långa rampuckar har en tendens att "fjädra" och slunga runt hojen med större skador som följd.
Dessutom har light tech en mjukare "stöddämpare" (den vita skivan i pucken) som teoretiskt då kommer att dämpa en del av smällen om du tappar hojen i låg fart.
I hög fart så är det ändå en gambling med alla typer av skydd, de som sitter som de skall göra på rätt plats vid rätt tillfälle kommer att skydda, de som inte sitter där skyddar inte, enkel matematik:)

Hm. ja själv har jag just dessa liggandes i garaget.. kanske dax o sätta på dom?? me fattar inte riktigt hur dessa ska monteras,, liten insex i kåpan? men två fet bultar ska den sättas fast med. Har inte tagit bort kåpan o kollat. Hur göra?? Gammla gixxern var det bara att smacka dit.. :confused:
 
Hm. ja själv har jag just dessa liggandes i garaget.. kanske dax o sätta på dom?? me fattar inte riktigt hur dessa ska monteras,, liten insex i kåpan? men två fet bultar ska den sättas fast med. Har inte tagit bort kåpan o kollat. Hur göra?? Gammla gixxern var det bara att smacka dit.. :confused:

Mmm, jag kliade lite på flinten när jag såg detta också men sen var det ganska enkelt:)
Du tar lös kåporna och lossar den stora, ihåliga motorfästesbulten på sidan (där en rampuck bör sitta) Sen sätter du dit det ena av de två medföljande fästena genom att du tittar var den tunnaste delen av fästet är. Den skall in mellan ramen och kåpan. Sen tar du och ersätter den ihåliga motorbulten med en av de medföljande sexkantiga bultarna och skruvar fast. Passa så att du inte drar för hårt och skadar gängen.

Låter detta krångligt? Du kommer att förstår när du tittar lite närmare. Fästet kommer att kunna variera sig lite grann upp och ner så att du kan välja var i hålet på kåpan själva pucken hamnar. Jag kan ta en bild ikväll när jag kommer hem...
 
Tog en bild från min hoj, här ser du hur jag har satt distansen...
 

Bifogat

  • Puck.jpg
    Puck.jpg
    90.7 KB · Visningar: 215
Beroende på hur dina hjulinfästningar ser ut är kraschpuckar utanför hjulaxeln en bra grej.

Fram skyddar de din framgaffel från att skrapas sönder (spelar ingen roll om du provar att lägga ner hojen och ser att framgaffeln absolut inte kan skrapa i så kommer den skrapas i) och även mutter/hjulaxek sparas.

Likadant bak, många gånger skyddas hela svingen.
 
jag kan väll påpeka med egen eftarenhet nu efter Gelleråsen att puckla inte alltid är bra.. min puck fungerade kanon tills den gled över kurbsen på utsidan av kurvan ut på start och mål på Gellersåen.. den slogsönder pucken och böjde bulten som sitter i motorblocket... blir spännande å få ur den nu. har man otur så är gängor osv åt helvete i motorblocket.. så ska du köra puckat sätt dem inte på så sätt som kan förstöra ram/motor.... jag kommer inte köra med puckar framöver utan med motorkåpskydd istället.

EDIT: bilder upplagda.
 

Bifogat

  • IMAG0671.jpg
    IMAG0671.jpg
    187.8 KB · Visningar: 121
  • IMAG0672.jpg
    IMAG0672.jpg
    168.9 KB · Visningar: 118
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top