LiFeP04 nere på 7,6V.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag glömde tändningen på efter att jag testat lite mjukvara på hojen och den var stendöd sedan. Jag mätte batteriet och det var nere på 7,6V. Hur kan jag rädda det? Splitter nytt och svindyrt. Jag har ingen specialladdare än för den beställde jag från Caferacerwebshop idag. Kan jag ha LiFeP04-batteriet i hojen och kabla igång den från ett vanligt bilbatteri och låta hojen ladda upp det så det inte är nere på så väldigt låg laddnig. Jag har läst att de lätt blir förstörda av att ladda ur för mycket?
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Laddar du det med hojen eller via bilbatteri riskerar du att batteriet blir obalanserat och går sönder.

Tricket är att ladda upp det sakta med väldigt låg laddström (ca 100mA). Detta kan göras med justerbart labbagreggat som kan strömbegränsa. Alternativt kan man använda en vanlig dummladdare med lampor i serie med batteriet för att begränsa strömmen.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Tack för svaret. Jag laddade det till 12V med min biltema-laddare. Hoppas det höll. Jag väntar med att ladda fullt tills jag får min nya specialladdare om några dagar. Nu ligger det iallafall inte på 7.6V längre.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Life batterierna är inte så känslig på strömmen, däremot spänningen är viktig att hålla rätt är det jag fick lära mig när jag höll på med sådana för några år sedan. Och typ alla litiumbatterier vill bli laddade i rumstemperatur, är dom kalla tar dom stryk.

Vet inte hur jättenoga det är med balanseringen, mitt första batteri jag köpte från RC-hobby butiken hade balanseringskontakt men sen hade dom slutat med dom.

Är det ett ack byggt på lösa celler så är det mer noga med laddning, är det inbyggt i ett skal av traditionell batterimodell så har dom ofta inbyggd styrning och ska kunna laddas med vanlig laddare.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det är minusgrader här på nätterna så batteriet fick komma in i huset och värmen. Det är nog 6 separata celler så jag passar till den "riktiga" laddaren kommer nu.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Lyckades rädda mitt lifep04 som var nere på 2,5 volt endast. det är 2100 mha men får i 1800 mha
så de klarade sig hyfsat endå, laddade upp det med https://www.icharger.co.nz/icharger-206b
10 år gammal laddare ,hur grym som helst till allt.

samma sak för min del, räddade upp ett stendött Biltema LiFePo4 med min Noco Genius 5. Det är en smått fantastisk laddare faktiskt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade ett biltema lifepo4 som var nere på 2 volt med. Jag fick tipset att shocka det med en vanlig batteriladdare så det vaknade och efter det kunde jag ladda upp det till fullt och använder det fortfarande, 2 år senare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mitt var nere på 2 volt en gång, pga ett larm som sugit ur det på en vecka. Det var nytt och jag laddade bara upp det. Det var 2017/2018 tror jag. Har samma batteri idag.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har räddat LiFePO4 några gånger med en traditionell laddare.

Jag har då kontinuerligt mätt batterispänningen med en multimeter, avbrutit någonstans vid ca 12V och då gått över till en litiumbatteriladdare. Spänningen stiger ganska fort, om det tar 1, 3, 5 eller 15 minuter minns jag inte, så lämna inte laddaren utan övervakning.

En del litiumladdare, t. ex. CTEKs , har ett läge där det laddar batteriet oavsett spänningsnivå för att försöka rädda batterier som har skydd mot underspänning. På en CTEK så trycker man på "Reset" i tio sekunder så laddas batteriet någon minut. Man kan behöva göra det flera gånger för att få liv i batteriet men om/när det sker så går laddaren över till normal laddning.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
När batteriet laddats ur lägre än 10 V så är risken stor att cellerna blir obalanserade när de laddas igen. Många lithiumbatterier har en inbyggd krets som försöker motverka detta genom att koppla på små resistorer över de celler som når full spänning först. De stoppas på så sätt från att överladdas.

Problemet är att denna krets kan bara balansera med några några få milliampere per cell. Om man då krämar på med flera ampere så hinner den helt enkelt inte med.

Den enda lösningen är att ladda batteriet långsamt så det hinner balansera cellerna. Annars kommer några celler överladdas, bli varma och få kraftigt förkortad livslängd.

Kanske har du tur och ditt batteri var ett undantag som inte tog skada alls, eller så funkar det fint några månader men tappar kapacitet på månader istället för på år som det borde vara. Omöjligt att veta.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror inte det finns balancering i detta batteriet, hade du haft en bms med passiv balancering (som det pratas om innan i tråden) hade du inte kunnat ladda ur batteriet till 7,4V (eller ja, om bmsen är trasig kan du det). det enda sättet att veta hur batteriet mår är att plocka isär det och testa cellerna. Tur att LiFePo4 är svåra att döda, inte omöjliga men svåra.

Som ingvar skriver, lämna aldrig ett lithium batteri åt sig själv om du ful-laddar med en vanlig blybatteris laddare, det kan sluta illa. lithium batterier ska laddas med något som heter cc/cv typ, det står för Constant Current / Constant Voltage. det innebär helt enkelt att batteriet laddas med en konstant laddstyrka där volttalet anpassas till det nuvarande batteriet har, så laddaren hänger med o ger t.ex 1A hela tiden oavsätt volt. Sedan när man når en gräns (som du ställer in på laddaren eller är färdiginställt) så ger laddaren konstant volt men reducerar strömstrykan hela tiden allt eftersom batteriets interna resistans ökar. Laddar du ett lithium batteri med an gammal typ av laddare som bara ger konstant ström så är det skadligt att ladda in i den fasen där normalt sätt "CV" behövs, det batterierna vill ha då är konstant volt och gradiellt reducerande strömstyrka, men det ger inte gamla laddare, dom fortsätter o mata på elektroner och då kan man skada batterierna
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag får min laddare från Solise imorgon (till landet) så jag ska ladda batteriet på söndag. Hoppas det inte tog för mycket stryk! Kan jag kolla om det är skadat på nåt sätt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När batteriet laddats ur lägre än 10 V så är risken stor att cellerna blir obalanserade när de laddas igen. Många lithiumbatterier har en inbyggd krets som försöker motverka detta genom att koppla på små resistorer över de celler som når full spänning först. De stoppas på så sätt från att överladdas.

Problemet är att denna krets kan bara balansera med några några få milliampere per cell. Om man då krämar på med flera ampere så hinner den helt enkelt inte med.

Den enda lösningen är att ladda batteriet långsamt så det hinner balansera cellerna. Annars kommer några celler överladdas, bli varma och få kraftigt förkortad livslängd.

Kanske har du tur och ditt batteri var ett undantag som inte tog skada alls, eller så funkar det fint några månader men tappar kapacitet på månader istället för på år som det borde vara. Omöjligt att veta.
Borde då inte ett litiumbatteri brinna upp på första hojturen över typ 2 mil? För hojen laddar ju på med betydligt mycket mer än några få milliampere, det är ju så långt ifrån finlir man kan komma.
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Så här ser ett shido batteri ut efter att det blivit överurladdat och sen laddat i motorcykel:
2B514BE7-DFBD-44C1-8EC8-BFE76752EC86.jpeg

Notera balanseringskretsen i toppen av batteriet. Den har inte ”Under Voltage Protection” och skyddar således inte mot överurladdning. Ovanligt att det finns på motorcykelbatterier då det kräver dyr elektronik. Det är inte det lättaste att bryta startströmmen på 100-300A.

Mycket bra batteri i övrigt och finns på biltema med grönt lock:)

Men även utan balanseringskrets så är det låg ström och lång tid som gäller för att åter balansera cellerna. De celler som först når full spänning kommer då få värma bort effekt tills de övriga cellerna hunnit ifatt. Inte optimalt men låg ström är mindre skadligt än att ladda med flera ampere.

Hoztic: Hojen laddar bara upp till ca 14.4V. I ett friskt lifepo4 batteri delar cellerna på spänningen vilket råkar bli 3.6V, lagom för vad en fulladdad cell ska vara. Strömmen går till noll när batteriet väl är laddat.

Så länge varje cell ligger inom arbetsområdet på ca 2.5-3.7V så kan man ladda hårt. Lägger man all spänning över en enskild cell (helt obalanserat batteri) så går det sönder.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Borde då inte ett litiumbatteri brinna upp på första hojturen över typ 2 mil? För hojen laddar ju på med betydligt mycket mer än några få milliampere, det är ju så långt ifrån finlir man kan komma.
Är det kanske därför det rekommenderas att en byter regulator/rectifier (vad det nu heter på svenska) när en byter till LiFeP04?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Precis som Hekke skriver. den typen av batterier som är ekonomiskt försvarbart o ha i en motorcykel har inte BMS:er som är gjorda för det, man går in lite med hoppet som insats. ska du ha en 12V BMS som kan ge 180A eller liknande så är dom rätt stora, kostar någon tusenlapp kanske, om du beställer en kines bms, så för ett batteri med bara 4 celler oftast små för att det skall vara någon vinst i en motorcykel så är det inte värt o stoppa i en bms som kostar flera gånger mer än cellerna i säg, det är lite som att sätta chipsen i ett vapenskåp så ingen snor den, vapenskåpet är betydligt dyrare än chipsen :p

Idag finns det däremot equalizer kretskort man kan köpa som har aktiv balancering på runt 1A, men det kräver ju att man bygger om sitt system, detta om nu cellerna är i obalans. det kräver att du vet vad du håller på med och du måste plocka isär batteriet och löda fast 4 kontakter och fästa ett nytt kretskort i batteriet

Personligen hade jag stoppat ett bly batteri av god kvalite i motorcykeln, just för att det är de som hojen e gjort för samt elektroniken, men det funkar helt klart såhär med, men det är inte optimalt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top