Tycker det bara var en kul grej att de fick bäst i test.
Här på SH brukar många ha inställningen dyrt måste vara bäst och okänt billigt märke skit.
Här är hela texten från gp.se
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=502976
Grillen fixar inte biffen
Engångsgrillar är inget för flintastekar och feta biffar, visar GP:s test. Vissa sorter duger mest som handvärmare.
TABELL: Engångsgrillar- Jag skulle undvika att grilla hamburgare och kyckling med ben på en sådan grill, säger Mats Lindblad på Livsmedelsverket.
Att grilla tillhör svenskarnas stora sommarnöjen. En liten engångsvariant är enkel att ta med och behöver inte kosta mer än ett par tior. Men för den som vill grilla kött till hela familjen är det inte världens bästa redskap. Det visar ett test som GP låtit Testfakta och SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) utföra.
Av åtta grillar var det bara en som hade en tillräckligt hög och jämn temperatur för annat än korv och tunna grillspett. Åtminstone om flera personer tänkt äta samtidigt.
- Några får upp en okej temperatur på delar av grillen, medan det är dåligt fart på andra delar. Ett par lyckas hålla en hög temperatur ett tag för att sedan sjunka ganska snabbt. Då är det inte kul att vara grillmästare, säger Joachim Schmid på SP.
- Sen har vi ett par grillar som mest duger till att värma korv på, tillägger han
Ska hålla i trekvart
Enligt den internationella standard som finns för engångsgrillar ska de klara att hålla en tillagningstemperatur under 45 minuter. Vilken denna temperatur är finns inte definierat men enligt kokböckerna bör den ligga mellan 150 och 250 grader.
För att testa hur effektiva grillarna är, mätte laboratoriet värmen på fem punkter på ovansidan av gallret. Temperaturen och temperaturfördelningen noterades under hela grilltiden.
Testvinnaren Lidl gav en hög värme över hela ytan och höll en medeltemperatur på 145 grader. Sedan var det ett stort hopp ner till fyra grillar med en medeltemperatur kring 100 grader.
Klart sämst var Gastro som säljs av Coop och OKQ8. Här låg medeltemperaturen på mycket låga 64 grader och grillen kom aldrig över 130 grader någonstans på gallret.
- Det kan man inte kalla för en grill. Möjligtvis duger den till att värma händerna på en kylig sommarkväll, säger Mikael Grönlund som driver sajten grillguiden.se.
Bara en duger till kött
Enligt honom är det egentligen bara grillen från Lidl som duger att grilla riktiga köttbitar på.
- För att få en frasig och god yta måste värmen vara minst 145 grader. Om du bara har hundra grader på grillen handlar det mer om barbecue. Och då ska den ligga på i flera timmar under lock för att bli god. Så länge tror jag knappast en engångsgrill håller, säger han.
Men det är inte bara smaken som kräver en viss värme. Kött kan innehålla farliga bakterier som dör först vid 70 grader.
- 64 grader låter väldigt lågt. Jag skulle undvika att grilla hamburgare och kyckling med ben på en sådan grill. Korv, som redan är värmebehandlad, är däremot ingen fara. Den kan man äta rå, säger Mats Lindblad, mikrobiolog på Livsmedelsverket.
Korvarna tog en halvtimme
Nu kanske just korv är det första man tänker på med en engångsgrill. Och till det duger de flesta av grillarna i testet. Laboratoriet placerade två riktiga korvar, utrustade med värmemätare, mitt på grillgallret. När korvarnas inre temperatur uppgick till cirka 45 grader vändes de, och när temperaturen i korven uppgick till cirka 60 grader togs de av grillen. Det noterades hur lång tid detta tog samt om korven blev bränd eller smutsig.
- De flesta korvarna var färdiga efter dryga tio minuter. Men Gastro och ICA tog 38 respektive 31 minuter. Det är lång tid för att värma ett par korvar, säger Joachim Schmid på SP.
Korvarna på två av grillarna, Landmann och Jula, fick en svartare färg än önskat.
- Gallret på Landmann-grillen ligger för nära kolet vilket gör att korven får kontakt. Även på Jula-grillen kommer grillprodukterna lätt i kontakt med kolet eftersom detta ligger i en påse och lätt ställer sig på högkant, säger Joachim Schmid.
Martin Hansson
031-62 40 00
Så gjordes testet
* Varje grill plockades upp enligt tillverkarens anvisningar. Laboratoriet noterade hur stabila de var, om det fanns vassa delar som man kan skada sig på, om det medföljde soppåse m m.
* Grillarna skakades så att kolen/briketterna låg jämt fördelade och därefter ställdes de på ett jämt underlag.
* Varje provobjekt fick 5 thermotrådar på ovansidan av gallret. Grillarna antändes enligt tillverkarens anvisningar. Efter 3, 5 och 10 minuter kontrollerades de med en värmekamera för att seom antändningen hade lyckats.
* En grill från varje leverantör fick utveckla ett jämt glödskikt. Man noterade hur lång tid det tog innan grillen var klar att använda. Temperaturen noterades vid fem tillfällen från att grillen var grillfärdig och 45 minuter framåt. Laboratoriet tog bilder efter 30, 60 och 90 minuter med en värmekamera. I tabellen sammanfattas mätvärdena med ett sammanvägt betyg för grilleffektivitet.
Totalbetyget har viktats på följande sätt: grilleffektivitet 70 procent, snabbhet 10 procent, stabilitet och vassa delar 10 procent samt sot/rökutveckling 10 procent.
Snacka om seriöst test, vem bryr sig om engångsgrillar ändå?
Öhh vi som gillar att grilla i sommarvärmen med engångsgrill.
Tjejen gjort slut eller , Du verkar grinig??

ha ha
Ja, engångsprodukter är ju miljövänliga och bra
Vem skrev att de var det??
Spelar ingen roll. Lidl = WT = jag kommer aldrig handla där ändå
Vad bra blir bara mer över till mig då.

Jag kör inte engångsmotorcykel
Men du kör väl elmotorcykel? annars blir jag besviken