Lidl nr1 igen..

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Snacka om seriöst test, vem bryr sig om engångsgrillar ändå?

När det krävs två engångsgrillar för att grilla en stackars liten abborre kan ja lova dej att man bryr sej :huvet:huvet (Nä det blev ingen fisk den gången)

När det krävs två engångsgrillar för att grilla en stackars liten abborre kan ja lova dej att man bryr sej :huvet:huvet (Nä det blev ingen fisk den gången)

Jag vill nog påstå att det inte var grillen det var fel på med tanke på avståndet mellan galler och kol.

Tycker det bara var en kul grej att de fick bäst i test.
Här på SH brukar många ha inställningen dyrt måste vara bäst och okänt billigt märke skit.

Här är hela texten från gp.se
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=502976

Grillen fixar inte biffen
Engångsgrillar är inget för flintastekar och feta biffar, visar GP:s test. Vissa sorter duger mest som handvärmare.

TABELL: Engångsgrillar- Jag skulle undvika att grilla hamburgare och kyckling med ben på en sådan grill, säger Mats Lindblad på Livsmedelsverket.

Att grilla tillhör svenskarnas stora sommarnöjen. En liten engångsvariant är enkel att ta med och behöver inte kosta mer än ett par tior. Men för den som vill grilla kött till hela familjen är det inte världens bästa redskap. Det visar ett test som GP låtit Testfakta och SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) utföra.

Av åtta grillar var det bara en som hade en tillräckligt hög och jämn temperatur för annat än korv och tunna grillspett. Åtminstone om flera personer tänkt äta samtidigt.

- Några får upp en okej temperatur på delar av grillen, medan det är dåligt fart på andra delar. Ett par lyckas hålla en hög temperatur ett tag för att sedan sjunka ganska snabbt. Då är det inte kul att vara grillmästare, säger Joachim Schmid på SP.

- Sen har vi ett par grillar som mest duger till att värma korv på, tillägger han

Ska hålla i trekvart
Enligt den internationella standard som finns för engångsgrillar ska de klara att hålla en tillagningstemperatur under 45 minuter. Vilken denna temperatur är finns inte definierat men enligt kokböckerna bör den ligga mellan 150 och 250 grader.

För att testa hur effektiva grillarna är, mätte laboratoriet värmen på fem punkter på ovansidan av gallret. Temperaturen och temperaturfördelningen noterades under hela grilltiden.

Testvinnaren Lidl gav en hög värme över hela ytan och höll en medeltemperatur på 145 grader. Sedan var det ett stort hopp ner till fyra grillar med en medeltemperatur kring 100 grader.

Klart sämst var Gastro som säljs av Coop och OKQ8. Här låg medeltemperaturen på mycket låga 64 grader och grillen kom aldrig över 130 grader någonstans på gallret.

- Det kan man inte kalla för en grill. Möjligtvis duger den till att värma händerna på en kylig sommarkväll, säger Mikael Grönlund som driver sajten grillguiden.se.

Bara en duger till kött
Enligt honom är det egentligen bara grillen från Lidl som duger att grilla riktiga köttbitar på.

- För att få en frasig och god yta måste värmen vara minst 145 grader. Om du bara har hundra grader på grillen handlar det mer om barbecue. Och då ska den ligga på i flera timmar under lock för att bli god. Så länge tror jag knappast en engångsgrill håller, säger han.

Men det är inte bara smaken som kräver en viss värme. Kött kan innehålla farliga bakterier som dör först vid 70 grader.

- 64 grader låter väldigt lågt. Jag skulle undvika att grilla hamburgare och kyckling med ben på en sådan grill. Korv, som redan är värmebehandlad, är däremot ingen fara. Den kan man äta rå, säger Mats Lindblad, mikrobiolog på Livsmedelsverket.

Korvarna tog en halvtimme
Nu kanske just korv är det första man tänker på med en engångsgrill. Och till det duger de flesta av grillarna i testet. Laboratoriet placerade två riktiga korvar, utrustade med värmemätare, mitt på grillgallret. När korvarnas inre temperatur uppgick till cirka 45 grader vändes de, och när temperaturen i korven uppgick till cirka 60 grader togs de av grillen. Det noterades hur lång tid detta tog samt om korven blev bränd eller smutsig.

- De flesta korvarna var färdiga efter dryga tio minuter. Men Gastro och ICA tog 38 respektive 31 minuter. Det är lång tid för att värma ett par korvar, säger Joachim Schmid på SP.

Korvarna på två av grillarna, Landmann och Jula, fick en svartare färg än önskat.

- Gallret på Landmann-grillen ligger för nära kolet vilket gör att korven får kontakt. Även på Jula-grillen kommer grillprodukterna lätt i kontakt med kolet eftersom detta ligger i en påse och lätt ställer sig på högkant, säger Joachim Schmid.

Martin Hansson
031-62 40 00
Så gjordes testet

* Varje grill plockades upp enligt tillverkarens anvisningar. Laboratoriet noterade hur stabila de var, om det fanns vassa delar som man kan skada sig på, om det medföljde soppåse m m.
* Grillarna skakades så att kolen/briketterna låg jämt fördelade och därefter ställdes de på ett jämt underlag.
* Varje provobjekt fick 5 thermotrådar på ovansidan av gallret. Grillarna antändes enligt tillverkarens anvisningar. Efter 3, 5 och 10 minuter kontrollerades de med en värmekamera för att seom antändningen hade lyckats.
* En grill från varje leverantör fick utveckla ett jämt glödskikt. Man noterade hur lång tid det tog innan grillen var klar att använda. Temperaturen noterades vid fem tillfällen från att grillen var grillfärdig och 45 minuter framåt. Laboratoriet tog bilder efter 30, 60 och 90 minuter med en värmekamera. I tabellen sammanfattas mätvärdena med ett sammanvägt betyg för grilleffektivitet.

Totalbetyget har viktats på följande sätt: grilleffektivitet 70 procent, snabbhet 10 procent, stabilitet och vassa delar 10 procent samt sot/rökutveckling 10 procent.

Snacka om seriöst test, vem bryr sig om engångsgrillar ändå?

Öhh vi som gillar att grilla i sommarvärmen med engångsgrill.

Tjejen gjort slut eller , Du verkar grinig??:D ha ha

Ja, engångsprodukter är ju miljövänliga och bra :näsblod

Vem skrev att de var det??

Spelar ingen roll. Lidl = WT = jag kommer aldrig handla där ändå :D

Vad bra blir bara mer över till mig då.:D:D:D

Jag kör inte engångsmotorcykel :) :krama

Men du kör väl elmotorcykel? annars blir jag besviken:D

Last edited:
Synd bara att köttet dom säljer som ska ligga på grillen ibland kommer från länder där dom stressar och plågar djuren till döds i onödan.

Därför kommer jag aldrig att handla på Lidl.

Last edited:
Synd bara att köttet dom säljer som ska ligga på grillen ibland kommer från länder där dom stressar djuren och plågar dom till döds i onödan.

Ja mycket synd. Sånt händer inte här vettdu.

:D:öga

Ja mycket synd. Sånt händer inte här vettdu.

:D:öga

Visst förekommer det, men i väldigt liten skala då vissa med ekonomiska problem försöker fuska i ett relativt hårt kontrollerat system i Sverige.

Min söta lilla sambo är lantmästare och tar hand om cirka 200 kossor varje dag, så jag sitter på första parkett och får mycket info om hur det går till hos bönderna i länet :)

Last edited:
Visst förekommer det, men i väldigt liten skala då vissa med ekonomiska problem försöker fuska i ett relativt hårt kontrollerat system i Sverige.

Min söta lilla sambo är lantmästare och tar hand om cirka 200 kossor varje dag, så jag sitter på första parkett och får mycket info om hur det går till hos bönderna i länet :)

Överlag tror jag också svenska bönder är bättre än de nere i Europa.
Själv köper jag bara ekologisk svensk mat eller närodlat, försöker hålla mig till det iallfall.

Kött och mat handlar jag aldrig på Lidl däremot ryggskyddet (som var lika bra som halvarsson track i test) , batteriladdare för mc och annat smått. Har varit välinvesterade pengar.

Jag vill nog påstå att det inte var grillen det var fel på med tanke på avståndet mellan galler och kol.

När man måste tända om grillen 5 ggr pga att den slocknar så påstår jag att det är fel på grillen

Överlag tror jag också svenska bönder är bättre än de nere i Europa.
Själv köper jag bara ekologisk svensk mat eller närodlat, försöker hålla mig till det iallfall.

Kött och mat handlar jag aldrig på Lidl däremot ryggskyddet (som var lika bra som halvarsson track i test) , batteriladdare för mc och annat smått. Har varit välinvesterade pengar.
App app, nästan lika bra. :fakta

Synd bara att köttet dom säljer som ska ligga på grillen ibland kommer från länder där dom stressar och plågar djuren till döds i onödan.

Jag brukar vara på Lidl och handla vaniljyoughurt men ibland blir det lite kött och senast jag kollade deras köttdisk så saluförde de Scan samt något annat märke som angav att köttet var svenskt. Fågeln däremot var utbölingar förutom färsk kronfågelkyckling.
Och att påstå att Sverige har den bästa djurhållningen är ju bara patetiskt. Som allt annat vi påstår att vi är bäst på. Då är det ju jäkligt konstigt att sydamerikanskt kött är det bästa när det gäller nötkött.
Och för övrigt så kan man ju köpa kött oavsett ursprungsland om det är från EU-land, vi har ju alla samma regler att följa.

Öhh vi som gillar att grilla i sommarvärmen med engångsgrill.

Tjejen gjort slut eller , Du verkar grinig??:D ha ha

Inte alls, hon har inte velat skilja sig än men det är nog bara en tidsfråga. :tungan
Vad jag menade var att man köper en engångsgrill för ett tillfälle, vem bryr sig om alla de faktorer de visade på där.

När man måste tända om grillen 5 ggr pga att den slocknar så påstår jag att det är fel på grillen

Då har man alldeles för lite tändvätska på.

Och att påstå att Sverige har den bästa djurhållningen är ju bara patetiskt. Som allt annat vi påstår att vi är bäst på. Då är det ju jäkligt konstigt att sydamerikanskt kött är det bästa när det gäller nötkött.

Sverige ÄR bäst när det gäller djurhållning.
Att sydamerika (påstås?) ha bra nötkött kan ju bero på att resultatet mäts i hur mycket som kasseras, och föder man upp djuren inomhus på lika delar kraftfoder och penicilin så behöver man nog inte kassera mycket.

Att resten av EU har samma regler att rätta sig efter är inte heller sant, visst, sverige måste rätta sig efter EU reglerna, men sverige har dessutom fler och strängare regler som svenska bönder måste rätta sig efter.

Du kan ju gräva fram någon tysk/dansk/polsk tidning som har skrivit artiklar om hur hemskt djuren behandlas i sverige.

Inte alls, hon har inte velat skilja sig än men det är nog bara en tidsfråga. :tungan
Vad jag menade var att man köper en engångsgrill för ett tillfälle, vem bryr sig om alla de faktorer de visade på där.

Då har man alldeles för lite tändvätska på.

En engångsgrill ska inte ha någon tändvätska på sig. Ifall den inte tänds när du tänder på pappret så har den failat.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back