Licenskurs Sviestad - eftersnack:

Nyteknik skrev:
Såg du denna på banan såg du också mig.

Det borde jag ju gjort. Vi var några som fick gå ner till er grupp (<600 cc) då vi blev för många i den stora klassen, så vi bör ju ha varit på banan samtidigt, och därmed stått i samma led i depån också.

Penguin skrev:
Det borde jag ju gjort. Vi var några som fick gå ner till er grupp (<600 cc) då vi blev för många i den stora klassen, så vi bör ju ha varit på banan samtidigt, och därmed stått i samma led i depån också.

Jag var så ouppmärksam att jag missade att "lilla" gruppen skulle börja köra så jag fanns i den "stora" gruppen. :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Såg du denna på banan såg du också mig.

Du kan putsa verkar det som i varje fall. ;) Min ser ju ut som en hög med opolerat skrot bredvid din....
Sedan ska det vara ett Yamahamärke på tanken. :fatta!

Goodstuff skrev:
Du kan putsa verkar det som i varje fall. ;) Min ser ju ut som en hög med opolerat skrot bredvid din....
Sedan ska det vara ett Yamahamärke på tanken. :fatta!

Ho ho - den är i verkligheten ganska sliten. Men det syns inte på bilden. Glädjande nog går den bra och det ska bli ett sant nöje att hetsa dig av banan. :D

Nyteknik skrev:
Ho ho - den är i verkligheten ganska sliten. Men det syns inte på bilden. Glädjande nog går den bra och det ska bli ett sant nöje att hetsa dig av banan. :D

Så bra då. Du kan fortsätta hetsa så kör jag fort istället. :rolleyes:

Stort tack till alla er som stod ut med den lite vimsiga parkeringsvakten/depåFührern. Jag är medveten om att det var lite vagt från mitt håll ibland men det var första gången för mig och nästa gång finns det inte utrymme för några frågetecken.
Jag hade skitkul även om det var mycket att försöka hålla koll på. Kul att prata med alla trevliga människor. Bara glada miner och skön attityd.

Men nog fan vurpade folk helt i onödan, så lite nerver fanns där allt :hihi men ingen skadade sig nåt värre så det är rock'n roll.

Dagens hjälte var killen på CB400'an. Han höll i för fullt och körde imponerande fort. Kul!!

Dagens ris - trots upprepade anvisningar vid infarten så är det alltid någon som ska käfta om parkering och någon som bara vägrar förstå. Killarna som åkte ner till rondellen, vände och sedan åkte upp parkerade där de visste jävligt väl att de inte skulle stå imponerade inte ett dugg. Livet i depåerna funkar bättre om det bygger på samarbete istället för att folk ska bete sig som ett gäng gatuparkerande storstadsbor dvs parkera var som helst så länge de kommer undan med det. Ute i depåerna finns parkeringsanvisningar av en anledning....

EDIT/ MadMoose-Mats kommer få pisk av regeringen om han inte passar sig, Nytekniks materialnoja färgade inte körningen och det såg bra ut, Jenny såg faktiskt förvånande säker ut på en helt okänd hoj, Tom såg lika stabil ut med hoj som utan, Madelene var lite nervig under dagen men hängde i med vanlig stabil körning, Håkan har tagit licens fler ggr än mig nu, Ola kom sent och tog skällde ordentligt, Pingvinen visar klara tecken på att kunna ordentligt fort, Syrran assisterade alla och Micke såg till att sätta lite gudsfruktan i eleverna. En hårig dag på banan helt enkelt...

Last edited:
Penguin skrev:
En av dagens mest imponerande körningar måste varit tjejen från Eskilstuna på en 250 som jag åkte bakom nåt varv under det fria passet. Mycket snygg körning tyckte jag. :tummenupp

Självklart, min tjej är bäst. :tummenupp
Gissa vem som lärt henne köra hoj :D

Chrille skrev:
Stort tack till alla er som stod ut med den lite vimsiga parkeringsvakten/depåFührern.

Ja nog var det lite vimsigt emelanåt även från mitt håll. Det blev lite galet för andra gruppens första warmupp-lap. Jag glömde kolla att Ola var klar med sina tidsskyltar, sorry.:rodnar Hoppas ni inte blev alltför arga.

Chrille skrev:
EDIT/ MadMoose-Mats kommer få pisk av regeringen om han inte passar sig

Marie kommer med all säkerhet vara supersnabb innan sommarens slut. Det innebär alltså att jag måste vara ruskigt-supersuper-vrål-snabb. :D

Nyteknik skrev:
Det förstår jag väl. :tummenupp Du hade troligen en mer bekymmersam inledning på din karriär som 250-förare än många andra. Hoppas det blir mer kul racing och mindre skruvande detta år. Men du verkar ju inte direkt ha bäddat för detta med kit-delar till höger och vänster... :rolleyes:

Ho ho!! Första gången jag matade på fullt från ettan till sexan ut ur Torparna kunde jag inte låta bli att jubla inne i hjälmen! Vilken kick: ljudet och sättet motorn drar direkt, urstarkt och utan att tappa mer än 1500 rpm vid varje växling. Lite synd bara att utväxlingen var så låg att jag nådde 12000 rpm på sexan redan innan halva rakan. Därefter bort till Bergskurvan fick jag ligga och slå av och på gasen; BAAAA, BAAAA, BAAAAA, BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. Kändes inte helt bra och frusterande då accelerationen från Torparn faktiskt räckte för att hålla jämnt skägg med en CBR 900 RR!

Nu var detta första gången på hojen och självfallet har jag enormt mycket att lära. Men det verkade svårt att hitta en naturlig växel i flera kurvor. Så lätt att hamna utanför registret eller för högt upp där det bara återstår 500–1000 rpm. Till exempel Esset där det kändes nödvändigt att peta i ettan inför vänstern för att få fart genom svängen och in i högern. Men för att fortsätta ut ur högern tillräckligt snabbt var tvåan nödvändig. Att byta mellan två växlar mitt i en vänster-höger kombination utan att tapp rpm och fart var omöjligt för mig. Därför blev utgången ur Esset inte så lyckad. Svaret kanske helt enkelt är att ha mycket högre fart så att det går att köra på tvåan. :rolleyes: Liknande kände det i Torparn. Tvåan var lika med "böööööööö" ut på rakan och andra hojar susade om på båda sidor. Ettan kändes skrikig och krävde växling innan jag kunde räta upp hojen ut på rakan. Men eftersom utväxlingen var alldeles för låg för rakan kanske ettan skulle bli perfekt för både Esset och Torparn om jag ändrade? I så fall har jag absolut ingenting att klaga på. :tummenupp

Visst är de häftiga :tummenupp
Vad gäller utväxlingar/drevning, är tipset att snacka med Pär Utterström, han har lite koll på det och äldre yamman. Fast det behöver inte stämma mellan två pers heller, eftersom man kan åka olika fort också. Men bra att försöka tjuva någon som åker fortares utväxling och höra med honom om vilken växel han ligger på i kurvorna, sen får man pressa sig lite för att hålla varvet uppe på en högre växel.

Skönt att äntligen vara hemma efter en ganska lång och händelserik helg.
Som tur är så har ju helgen avlöpt relativt väl för de inblandade, så nu återstår bara att försöka sova ikapp lite. Dagen har mestadels spenderats med hemtransport och urlastning av hojar, dels vår egen men även den lånade (som vi inte kunde använda).

Trevligt att träffa både lite nytt och gammalt folk under kursen, som väntat var det skoj att köra lillmoppen på bana också, den gick riktigt bra. Dessutom tål den nu bevisligen en highsider i måttlig fart utan att ta någon större skada :)

Jag lyckades ju köra med i bägge grupper, eftersom jag och MW delade hoj. Sen när det var dags för start så startade jag i lilla gruppen, men fick lite problem med växelföraren, så på varmup-lapet så fick jag helt enkelt avbryta för lite depåarbete. Var spännande att komma ur torparn och inse att det enda håll jag kunde växla åt var neråt. Blev ju en ganska långsam färd ner mot depån igen. Det var dock inte värre fel än att det gick att fixa till rätt snabbt, så i nästa start stod man återigen på startlinjen.

Nu återstår bara lite träningar för att känna in sig på hojen, sen så blir det sannolikt något debutrejs. Skall bara se att man kan få lite fart på bitarna innan dess.

"Vi lyckas nästan att preja Bluerider av vägen då Madde går ut i vänster körfält för att hålla undan för en bil som är på väg ut på motorvägen. Det ska till att eliminera motståndet redan före rejset vet ni! "

Det är lugnt ! När jag kommer i mitt "touringtempo" så är det inte så
lätt och se mig + att jag är så liten...... :D

Tack för att ni handlade åt mig och det var skönt och cruisa hem sen
på moppen... *not* :va

Vill tacka alla som deltog och alla som hjälpte till med kursen. Trots tidsbrist på lördagen pga av miljökontor och kommande rallytävling, så löpte allt ungefär som det var tänkt. En del vinglande, osäkerhet, kurvräddhet och klantiga krascher satte bara krydda på dagen. Hoppas nu att alla anmäler sig till en tävling snarast!!

Sen är det ju bra att roadracing är så lätt att vissa som inte sysslat med sporten innan, redan är fullärda när de kommer på kursen. Fast det har man ju sett här på forumet... Det är ju aldrig några frågor om hur hojen ska fixas eller hur ett race går till!! :rolleyes:
Ska bli intressant att för första ggn se en B-förare, som utan hjälp, lämnar in sin anmälan felfritt och passera genom besiktning och tävlingshelg utan ett påpekande från någon funkis. Fast jag tror redan det är kört, för vad jag kommer ihåg, så var det visst någon "fulllärd" som inte en hade fyllt i sin licensansökan helt rätt. :D
Teorin kommer ni aldrig att slippa, hur "tråkig och onödig" ni än må tycka den är. Det är faktiskt så att det är det som ställer till mest problem för en arrangör, slöa rookisar som inte vet hur de ska göra!!
Priset tog nog han som kom med sin standarhoj med backspeglar och allt, iförd gympadojjor, skinnjeans och nylonjacka och påstod att de sagt att det var okey på licenskursen!! :huvet

Sen är det ju alltid trevlig att se att man kunnat "psyka" någon med sin skrämseltaktik om hur farligt det är att inte göra som vi säger. :D
Synd bara att det bara bet på vissa.

Tack alla för ett bra deltagande!!

Micke
Licensansvarig LMS RR

jasså det var en 954 hondan,det förklarar en del,körde ju själv min r6.a med en kass quickshift (tror jag eller nån som har annat tips?)som bröt tändningen av sig själv allt emellan 12400 och 14400 rpm men jag tykte jag backade när du tog mig på rakan ändå.
kul hade vi och dagens eloge till sukan som aldrig gick in i sitt spår igen på rakan efter att kört om hojen framför mig på bromssträckan utan testade lekan så den inte var fuktskadad istället rakt framför mig.
:)

vad som slog mig är att fan vad trevliga vi alla är som kör hoj(eller kanske inte jag?) men visst är det lätt att få kontakt med människorna.
som min kompis sa:gick fram och frågade en kille lite försiktigt nått om hans motard och jag fick nästan pröva hans flickvän och dessutom hade jag egen nyckel hem dit oxå.....
stämningen är värd lika mycket som körningen och nu ska fonderna eller rättare sagt det lilla som är kvar efter allt skit man köpt denna månad säljas till förmån för tränning.
kommer att gå ut så småningom och annonsera efter just er trevliga människor då jag blivit utsedd till att ragga folk till bankörning i samarbete med en streetraceförening i sjötrakten.det kommer bli 30 minuters pass varannan bil varannan mc för ca 300-400 som det ser ut nu..

jag kommer med undantag för andrestorp att även iår mecka för camilo och cliffen så då ses vi väl där och innjuter stämningen tills vi själva fått råd att vinna rokkieklasserna.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka