Licensdag på Gotland Ring?

Chris Ash skrev:
Ok, bara så man har ett hum.....

Hoppas det blir åtminstone ett SM där innan de går i konkurs... :rolleyes:

Banan verkar vara intressant även i den kortare versionen.
Angående att de skulle gå i konkurs så kanske du ska veta lite om den ekonomiska bakgrunden. Jag kommer inte ihåg de exakta turerna men ungefär så här har jag fått höra från tillförlitliga källor.

Området som banan är byggd i är ett gammalt kalbrott och det åligger det företag som har brutit kalk där att använda marken eller återställa den. Att fixa ett så stort område är svindyrt och de har således gjort den här lösningen där företaget som har brutit kalk där innan tagit en stor del av kostnaden för byggnationen av banan eftersom det är billigare än det andra alternativet som de hade.
Dessutom är det väldigt enkelt att bygga asfaltsområden i den miljön, jämfört med tex bergigare områden. Således är bygget av banan billigt och delvis finansierat av ett annat företag än de som ska driva banan.

Dessutom är Gotland som kommun väldigt positiva och vill ha en bana där. Slutligen kommer det vid tävlingar att vara subventionerade biljetter via Destination Gotland så resekostnaderna behöver inte bli vansinniga.

Jag tycker det verkar grymt och åker gärna dit om det funkar.

Vi får väl se...

Angående banan så är den säkert skoj. Jag menar bara att jag åker till Assen för mindre pengar än Gotland Ring. Så för ett SM, visst, för en dags träning, tror inte det....

Chris Ash skrev:
Vi får väl se...

Angående banan så är den säkert skoj. Jag menar bara att jag åker till Assen för mindre pengar än Gotland Ring. Så för ett SM, visst, för en dags träning, tror inte det....

Det må ju vara hänt. Tur att du inte bor i Norrland, snåljåp.

Edit: Dessutom tror jag inte du åker billigare till Assen än Helsingborg-Oskarshamn-Gotland vilket är 70 mil ToR till banan + färja.
Helsingborg-Assen är 136 mil ToR + färja.....

Att Assen skulle vara en grym bana att köra på är ju en annan historia.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Det må ju vara hänt. Tur att du inte bor i Norrland, snåljåp.

Edit: Dessutom tror jag inte du åker billigare till Assen än Helsingborg-Oskarshamn-Gotland vilket är 70 mil ToR till banan + färja.
Helsingborg-Assen är 136 mil + färja.....

Att Assen skulle vara en grym bana att köra på är ju en annan historia.

Nja, det är kortare mellan helsingborg och assen...
Men likväl, kul att stödja nya svenska banor, och det är redan snack om att västra mk ska försöka på sig en sm-tävling till nästa år.

oFFkeFF skrev:
Nja, det är kortare mellan helsingborg och assen...
Men likväl, kul att stödja nya svenska banor, och det är redan snack om att västra mk ska försöka på sig en sm-tävling till nästa år.

Vilken väg är det kortare Helsingborg-Assen? :va

Edit: Såg att jag inte skrivit Helsingborg-Assen ToR.
Dock är det dubbelt så långt ungefär att köra till Assen från Helsingborg.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Helsingborg-Assen 136 mil???

Vad har du nu ätit för svampar?

Såg att jag inte skrivit Helsingborg-Assen ToR.

Goodstuff skrev:
Såg att jag inte skrivit Helsingborg-Assen ToR.

Visst, jag har iofs inte nämnt att jag åker färja gratis till/i Danmark. Billigare blir det iaf.

Chris Ash skrev:
Har inte bokat in det än, men det kommer....

Coolt. :tummenupp
Men då kan vi ju enas om att det är billigare för dig att åka till Assen istället för Gotland men inte för alla Helsingborgsbor. :tungan
Tycker man kan stötta de som faktiskt försöker fixa nya möjligheter för oss att köra men det är jag det.

Hmm, ingen idé att jag fortsätter skriva i den här söndertrasade tråden va?
Ni som är intresserade att få info så fort det börjar närma sig kan ju maila mig er mailadress, så skickar jag info.
fredric@grrr.se

/Fohlin

Goodstuff skrev:
Banan verkar vara intressant även i den kortare versionen.
Angående att de skulle gå i konkurs så kanske du ska veta lite om den ekonomiska bakgrunden. Jag kommer inte ihåg de exakta turerna men ungefär så här har jag fått höra från tillförlitliga källor.

Området som banan är byggd i är ett gammalt kalbrott och det åligger det företag som har brutit kalk där att använda marken eller återställa den. Att fixa ett så stort område är svindyrt och de har således gjort den här lösningen där företaget som har brutit kalk där innan tagit en stor del av kostnaden för byggnationen av banan eftersom det är billigare än det andra alternativet som de hade.
Dessutom är det väldigt enkelt att bygga asfaltsområden i den miljön, jämfört med tex bergigare områden. Således är bygget av banan billigt och delvis finansierat av ett annat företag än de som ska driva banan.

Dessutom är Gotland som kommun väldigt positiva och vill ha en bana där. Slutligen kommer det vid tävlingar att vara subventionerade biljetter via Destination Gotland så resekostnaderna behöver inte bli vansinniga.

Jag tycker det verkar grymt och åker gärna dit om det funkar.
Det är inte bara byggkostnaden som kan knäcka en bana. Hur många känner du som åker till gotland för en kvällsträning? Ska man ha en sån bana kommer det att kräva full beläggning om man driver det som ett företag. Då går det inte att ligga dåligt till geografiskt. Missförstå mej inte, går det bra är jag den förste att gratulera, men realistiskt sett borde det inte bli stora inkomster för en bana där ute....

Nr:18 skrev:
Det är inte bara byggkostnaden som kan knäcka en bana. Hur många känner du som åker till gotland för en kvällsträning? Ska man ha en sån bana kommer det att kräva full beläggning om man driver det som ett företag. Då går det inte att ligga dåligt till geografiskt. Missförstå mej inte, går det bra är jag den förste att gratulera, men realistiskt sett borde det inte bli stora inkomster för en bana där ute....

Förvisso men om du har X antal miljoner mindre i investeringskostnader är möjligheterna att få runt verksamheten större eller hur. Dessutom finns det ju fler än vi fastlänningar.

Goodstuff skrev:
Förvisso men om du har X antal miljoner mindre i investeringskostnader är möjligheterna att få runt verksamheten större eller hur. Dessutom finns det ju fler än vi fastlänningar.

Nej Gotland är ju helt tomt, förutom 800000 stockholmare som åker dit på sommaren :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien