Licens & Startnummer 2006

Jag som har rr b-licens borde rimligtvis få b-licens även inom supermoto, eller? Dock tycker jag inte att det står så på svemos hemsida, är det jag som fattar fel eller framgår det inte?

Korrekt det framgår inte eller snarare en RR-B lic får en A lic i supermoto, det kommer kanske inte protesteras om någon absolut vill ha en B lic.
Det är dock så att har man kört supermoto på RR-B lic så har man inte kunnat klassa upp den till RR-A eftersom det inte ingått i uppklassningssystemet för RR.

erik skrev:
Jag som har rr b-licens borde rimligtvis få b-licens även inom supermoto, eller? Dock tycker jag inte att det står så på svemos hemsida, är det jag som fattar fel eller framgår det inte?

Efter särskild ansökan kan dock nedklassning från B till A-licens beviljas under pågående säsong

Låter inte helt rätt va?!

Texten säger även att alla som haft RR-licens automatiskt får en A-licens... Känns väl inte helt rätt???
Erik här ovan t.ex har ju aldrig ens kört på SM-bana men har tränat RR innevarande år. Han borde väl inte "tvingas" köra på A-licens i Supermoto??? Jag är inte helt säker själv på om jag ska ha A- eller B-licens men får det automatiskt eftersom även jag kört på RR-licens i år...

Se detta inlägg mest som en fråga, inte klagande ;)

Butler skrev:
Korrekt det framgår inte eller snarare en RR-B lic får en A lic i supermoto, det kommer naturligtvis kanske inte protesteras om någon absolut vill ha en B lic.
Det är dock så att har man kört supermoto på RR-B lic så har man inte kunnat klassa upp den till RR-A eftersom det inte ingått i uppklassningssystemet för RR.

Såg det där om att man skulle få a-licens, men jag antog att det saknades en del text där det stog om oss med rr b...

Jag kommer ju således att få supermoto a om jag inte begär nerklassning till b-förare. Kommer jag då få köra amatörklassen i beviks t.ex.? Jag har inget emot att det står ett a i min licens så länge det inte begränsar mitt urval av tävlingar, jag hör nämligen hemma på b och amatörtävlingar och inte på ett sm...

Hej!

Jag körde RR 2002 och hade b-licens nu tänkte jag ev köra lite supermotard tävlingar och då e ju frågan: om jag får en a-licens så kan jag väl inte vara med i typ nybörjartävlingar??? det verkar ju som om man kan välja vilken man vill ha och då e ju frågan vad man ska ha??? jag kan ju inte påstå att jag e bra på att köra sm eftersom jag aldrig kört varken cross eller enduro.....
vad tror ni skulle passa bäst???

Supermoto skrev:
Efter särskild ansökan kan dock nedklassning från B till A-licens beviljas under pågående säsong

Låter inte helt rätt va?!

Texten säger även att alla som haft RR-licens automatiskt får en A-licens... Känns väl inte helt rätt???
Erik här ovan t.ex har ju aldrig ens kört på SM-bana men har tränat RR innevarande år. Han borde väl inte "tvingas" köra på A-licens i Supermoto??? Jag är inte helt säker själv på om jag ska ha A- eller B-licens men får det automatiskt eftersom även jag kört på RR-licens i år...

Se detta inlägg mest som en fråga, inte klagande ;)

Det är nog någon som bytt plats på a och b i texten du citerar.... Vad gäller "tvånget" att köra på a licens spelar det inte någon roll för mig så länge det inte begränsar mig enligt vad jag skrev ovan.

erik skrev:
Det är nog någon som bytt plats på a och b i texten du citerar.... Vad gäller "tvånget" att köra på a licens spelar det inte någon roll för mig så länge det inte begränsar mig enligt vad jag skrev ovan.
Peter och SVEMO kommer inte sätta käppar i nåns hjul är jag rätt säker på men det är ju synd om en massa folk blir oroliga i onödan...

Supermoto skrev:
Peter och SVEMO kommer inte sätta käppar i nåns hjul är jag rätt säker på men det är ju synd om en massa folk blir oroliga i onödan...

Frågan är ju bara om man får vara med på b-tävlingar och amatörtävlingar om man har e a.licens??? brukar det inte stå att tävlingen inte är öppen för a-förare och dyl???

Supermoto skrev:

Det löser sig nog... Jag måste ju ändå ringa Svemo eftersom jag ska lösa ut både rr och sm licens i sommar.

Helgon26 skrev:
Frågan är ju bara om man får vara med på b-tävlingar och amatörtävlingar om man har e a.licens??? brukar det inte stå att tävlingen inte är öppen för a-förare och dyl???

Vi får ansöka om att köra på dispens, klassade som "långsamma a-förare" :D

Det skulle nog inte spelat någon roll hur det formulerades, det finns alla möjliga kombinationer på detta, bättre och sämre, men detta är den början som är vald.
Licensen är ny och ingen behöver vara orolig det enda som är föreslaget för nästa år att SM kräver A-lic.
Jag antar att alla andra arrangärer kommer hålla öppet för både A och B förare. Dock kommer SM deltävlingarna skilja ut B förarna för att höja nivån och ge något för B förare att kämpa för, det innebär då inte att SM är de enda tävlingar en A förare kan delta i.
För hoppningsvis har detta svängt in sig om något år och tills dess inte avsikten att sätta folk i kläm, målet är att skapa en bredd och möjligheter för förare att delta på både hög elit nivå och samtidigt för att det är kul och för motionens skull.

mvh
P Larsson

erik skrev:
Det löser sig nog... Jag måste ju ändå ringa Svemo eftersom jag ska lösa ut både rr och sm licens i sommar.

Vi får ansöka om att köra på dispens, klassade som "långsamma a-förare" :D

Last edited:
Vad Peter försöker säga är att man i princip kommer att kunna välja genom att ansöka om dispens om man tycker sig ha fått fel licens. Någonstans måste ju regleringen göras men SVEMO är mycket medvetna om att det inte blir rättvist och dom kommer vara mycket tillmötesgående om någon vill ha en annan licens än den som reglerna berättigar till.

/HW

Wheeliegirl skrev:
I ev. KTM/Bevikscup kommer inga A-licensförare att få köra i Amatörklassen.

Sara
Och redan nu har det blivit fel...

Men jag tror (vet) att när rejsandet väl börjar 2006 så kommer alla vara "på rätt plats". :tummenupp

Nu ska vi få se om jag får ha nummer 0113 nästa säsong :D :tummenupp

Lite synd att man måste göra sig av med RR-licensen :( Kunde ju vart kul att prova på det också

Olof Eriksson skrev:

Lite synd att man måste göra sig av med RR-licensen :( Kunde ju vart kul att prova på det också

Det måste du väl inte..?
Går väl ha den ena eller andra som tillägg vilket kostar 200:-
Det är därför min licens blir så dyr jag kommer eventuellt ha MX+Enduro+SuperMoto.

rejser skrev:
Det måste du väl inte..?
Går väl ha den ena eller andra som tillägg vilket kostar 200:-
Det är därför min licens blir så dyr jag kommer eventuellt ha MX+Enduro+SuperMoto.
Det är sant, men man är ju fattig... Dyraste licensen + 300 riksdaler per licens äre tror jag!

Olof Eriksson skrev:
Det är sant, men man är ju fattig... Dyraste licensen + 300 riksdaler per licens äre tror jag!

Det blir i ditt fall 2750 spänn, SuperMoto+Roadracing B...eller?

Olof Eriksson skrev:

Tyvärr verkar det vara svårt att ha roliga nummer. Jag fick inte behålla nummer 0 med motiveringen att det inte var ett riktigt nummer.
Sanningen var nog att jag stod först i programmen. Fattar faktiskt inte varför de inte satte mig sist. Förmodligen ett excel-dilemma. :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman